• Rosielou

vinterkräksjukan + bebis

Såg att den hemska kräksjukan härjar igen. Jag har en 5 månaders och antar att även han kan drabbas. Är det någon som vet eller har erfarenhet av detta. Yttrar sig sjkdomen likadant på en bebis, blir dom inte väldigt snabbt uttorkade?

• Svar på tråden vinterkräksjukan + bebis
  • Krusmyntha

Hej
    Jag och min smabo fick vinterkräksjukan när våran lilla var några månader...Vad jag läste på nätet då var att små barn sällan blir drabbade...Men jag och mon sambo kräktes i kapp inte kul när man har  en liten som man ska orka med.

• Kazeer

Vår yngste klarade sig från vinterkräksjukan i februari, när resten av familjen blev sjuk. Han var då en månad gammal.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pojkmamma2

hej! Min lille son på nu 2 fick sin första magsjuka vid 4 månader, och han blev uttorkad, han kräktes o hade diareé väldigt länge.. Var in¨lagda i 4 dygn trotts att vi gav vätskeersättning, men de är nog olika från person till person. Han ammades inte heller så det kanske var en orsak?

• josefina73

Jag har läst någonstans att bebisar som ammas klarar sig från maginfluensa. De blir tydligen immuna genom modersmjölken.

Älskade tjej 100829
  • hhönan

Jag och min man hade kräksjuka när sonen var 4 månader och han blev inte sjuk. Jag ammade och var väldigt noga med handhygienen.

• Lindreas

Amning skyddar till viss del mot magsjuka, alltså att bebisen blir smittad, även om mamman är sjuk. Det är såklart inte hundra procentigt, men barnet klarar sig nästan alltid.

• vivexa

Min bebis var sex månader och helammades när hela övriga familjen (föräldrar samt två syskon) fick kräksjukan, men bebisen blev inte smittad!

• Dr Mupp

Helammade bebisar blir sällan vinterkräksjuka. Amningen skyddar mot det. Vi hade vinterkräksjuka i våras och då var bebisen ca 3-4 månader och helammades. Vi andra kräktes men inte han.

För ett par veckor sen fick vi kräksjuka igen (magsjuka eller vinterkärksjuka, vem vet) och då var bebisen 10 månader och smittades. Hade samma symtom som oss, dvs kräktes. Han behövde aldrig läggas in utan jag ammade och han kräktes och så ammade jag lite till. Efter ett dygn började han kunna behålla bröstmjöllen och då börade vi även servera lite blåbärsoppa.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • BymBym

Jag helammade min äldsta när hon fick magsjuka första gången. Hon var 4 månader. Det blev väldigt lindrigt, kräktes två gånger och lite lös i magen.

• Ejin

vi hade magsjuka när dottern var bebis men hon blev aldrig sjuk.
    Hon ammades inte men på bvc sa dom att på små barn yttrar sig sällan magsjuka på samma vis som hos en vuxen.... Hon blev lite lös i magen men det var de enda...

Svar på tråden vinterkräksjukan + bebis