• Helhjärtat

Hur giftig är amaryllis för katter?

Hej!

Köpte några amaryllis till vardagsrummet idag för att göra julfint. Men min sambo fick för sig att dessa är giftiga för katter. Jag kollade upp detta på nätet och det står att dom är "mindre giftiga".
    Vad innebär det för en katt? Blir den lite dålig i magen, nysig, diarée eller rent av ordentligt sjuk? Är det blommans pollen som gör den giftig eller är det om katten tuggar på blomman/bladen?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur giftig är amaryllis för katter?
  • Amazina

Amaryllis åverkan på människa är i alla fall:
    Amaryllis

Hippeastrum-arter
    Växten, speciellt löken, innehåller ämnen som har irriterande egenskaper. Inga allvarliga förgiftningar kända hos människa.

Symtom: Magbesvär.

Åtgärd: Om mer än ett par tuggor av en lök eller stor mängd andra växtdelar förtärts, kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Giftinformation för husdjur kan du få här:

Av tradition har frågor om förgiftningar hos djur också besvarats. Om information om djur saknas grundar sig bedömningarna på erfarenheter från människa. Vanligast är frågor om hund och katt.

När det är många som ringer måste samtal som gäller förgiftningar hos människor besvaras i första hand. Kontakta veterinär/djursjukhus om det är brådskande eller om ditt djur är allmänpåverkat.

Sjukvårdsupplysning för djur kan du få under jourtid från:
    Agrias telefonveterinär tel: 0900-100 51 61
    Öppet vardagar 16.00 - 24.00, helger 07.00 - 24.00.
    Obs! samtalet kostar 25 kr

Har du frågor om djurläkemedel kan du ringa Läkemedelsupplysningen tel 0771 - 46 70 10 (vardagar kl 09 - 17).
  • vackrastarflow

De flesta lökväxter är giftiga för katter. Jag tror dock inte dödliga... Även julstjärnor är giftiga. Men om dina katter gillar att tugga på växter så är det onödigt att ta chansen.
    Jag vågar ha det mesta hemma eftersom min katt inte bryr sig om växter. Men det tog mig några år att våga det, först när jag visste att hon inte skulle bry sig fick en amaryllis hänga med hem

• Carramba

Amaryllis är visst dödligt giftigt!!

Antar att individer kan vara olika känsliga men jag känner till minst två katter som faktiskt dött av att bara tugga lite på växten. Jag kommer ALDRIG att riskera mina katter för att ha fint hemma!

• vackrastarflow
    Carramba skrev 2010-12-08 18:34:36 följande:
    Amaryllis är visst dödligt giftigt!!

Antar att individer kan vara olika känsliga men jag känner till minst två katter som faktiskt dött av att bara tugga lite på växten. Jag kommer ALDRIG att riskera mina katter för att ha fint hemma!
    De kan nog inte bara ha tuggat lite på växten. På alla sajter jag läst om giftiga växter för katt så står amaryllis som "mindre giftig". Så står det på tex Agrias hemsida och här:

Amaryllis Foto
    Innehåller ämnen som kan ge sveda i mun och svalg samt lättare magbesvär,
    speciellt löken är giftig
    (från www.junglespots.se/Engelsk%20sida/giftigav.htm)

Däremot är julrosen väldigt giftig för katt. Du kanske blandar ihop dem?
Svar på tråden Hur giftig är amaryllis för katter?