• Mika1980

    Min ena äggstock fungerar inte

    Jag har skrivit ett par diskussionstrådar för att försöka hitta folk i min situation - utan resultat.
    Visserligen har jag haft bra samtal med tjejer som har haft utomkvedshavandeskap (liksom jag själv) men min situation förvärras ytterligare av att bara en äggstock verkar fungera.

    Min berättelse: jag valde att som ensamstående inseminera mig i Danmark i somras (2010), alla förberedande undersökningar såg bra ut och jag lyckades faktiskt bli gravid. Men det var utomkvedshavandeskap. Jag akutopererades och min vänstra äggledare (där embryot fastnat) togs bort. Jag fick dock höra att mina chanser att bli gravid igen ändå var goda eftersom man faktiskt bara behöver en äggledare osv. Men nu är det så att den högra äggstocken inte producerar några äggblåsor - och det är bara på höger sida jag har en äggledare.. Vänster äggstock producerar ett ägg varje månad, men de äggen kan jag inte ha någon nytta av. Och jag har hört att motsatt äggledare kan plocka upp ägget osv, men i ärlighetens namn tror jag inte att det händer särskilt ofta. Min situation är ju också speciell eftersom jag är singel och därför inte får ngn hjälp av svensk sjukvård - och jag vill inte åka till Danmark och betala 10 000 för insemination för att det finns en liten chans att höger äggledare plockar upp ägget.

    Jag har alltså under ett års tid gjort vul nästan varje månad och haft äl enbart på vänster sida alla gånger förutom en då jag hade på båda sidorna samtidigt. Att jag gjort så många vul innan Danmarksresan berodde på att jag provade med heminseminationer innan. Efter operationen har jag gjort vul två gånger med samma nedslående resultat - alltid vänster sida. Nu har gyn skrivit ut pergotime, men jag har svårt att se att det ska hjälpa mig eftersom jag har "normal" äl på ena sidan.

    Det här blev en lång inledning, men jag hoppas att någon med liknande erfarenheter kan svara. Det jag hoppas få höra är att någon i samma sits har genomgått någon mirakelkur och fått igång en ickeproducerande äggstock, eller liknande.. Att betala 50 000 för ivf i Danmark känns tungt, men blir det nödvändigt gör jag det.

    /Mikaela

  • Svar på tråden Min ena äggstock fungerar inte
Svar på tråden Min ena äggstock fungerar inte