Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Nennie

Femanest????

Vad äre för nåt egentligen??
    Jag ska äta det 3 veckor i stöten i tre månader, för att försöka få igång en regelbunden menscykel.
    Men det verkar ju  som att det bara är folk som ska göra IVF som får det och kvinnor med klimakteriebesvär?
    Känner mig helt förvirrad :S

• Svar på tråden Femanest????
  • Nennie

Ingen som vet nåt om Fermanest?

• Nennie
    Petra b skrev 2010-11-19 11:47:44 följande:
    Enligt fass.se är den verksamma substansen estradiol. Har du för låga östrogen-nivåer?
    Jaa, alltså fanns ju ingen vidare info på fass. men googlade lite och hittade bara att kvinnor i klimakteriet äter det...
    jaa du, jag har ingen aning. jag ska äta provera för att få en blödning och sen ska jag äta femanest i tre veckor och sen provera igen för att få en blödning och så ska jag hålla på i tre månader för att se om kroppen sen själv fattar att fungera. men jag förstår inte, kan jag bli gravid medans jag äter femanest eller? :S för isf ska jag väl inte ta provera?
    äh jag är helt snurrig. måste nog ringa sjukan och fråga.

jag är så telefonrädd så försökte få några svar här.. men det verkade trögt med det :p
  • Petra b

På fass för förskrivare finns mer info:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19951011000030&DocTypeID=3&UserTypeID=0

lite jobbigare att läsa. vad jag förstod ska du sluta ta dem om du blir gravid. De har förmodligen skrivits ut för att få igång cykeln, som du säger. 

"Cyklisk behandling: 1 tablett Femanest dagligen i 21 dagar, därefter 7 tablettfria dagar. Gestagentillägg ges de sista 10-14 dagarna i varje tre-veckorsperiod tillsammans med Femanest.

Vid båda behandlingstyperna uppträder vanligtvis en bortfallsblödning 2-4 dagar efter avslutad gestagenterapi."

och:

"Behandlingen bör avbrytas vid uppträdande av kontraindikationer samt i följande situationer:

Gulsot (ikterus) eller konstaterad försämrad leverfunktion

Signifikant ökning av blodtrycket

Debut av migränliknande huvudvärk

Graviditet"

• Dimitra

Att ta Femanst + gestagentillägg är som att ta kombinerade p-piller så chansen att lyckas få en ägglossning och bra slemhinna är mycket liten. Hoppas att din kropp svarar bra på hormonhjälpen så allt tickar på som det ska sen

The Dimitra universe.
  • Nennie
    Dimitra skrev 2010-11-19 13:17:23 följande:
    Att ta Femanst + gestagentillägg är som att ta kombinerade p-piller så chansen att lyckas få en ägglossning och bra slemhinna är mycket liten. Hoppas att din kropp svarar bra på hormonhjälpen så allt tickar på som det ska sen

var nästan det jag misstänkte.

tror jag kör på med proveran bara och hoppas att kroppen fattar att ägglossa istället.
    hålla på så där i 3månader känns ju inte alls lockande när vi vill bli gravida NU NU NU.

• 120126 B

som farmaceut bör jag råda dig, att följa det läkaren har ordinerat. Har kunder som får läkemedel som ska egentligen vara för kvinnor i klimakteriet, för att få igång sin menscykel.
    Känner t o m en som blev gravdi direkt efter att hon slutade. Hennes ägglossning kom liksom igång...

• Nennie
    120126 B skrev 2010-11-20 21:50:44 följande:

som farmaceut bör jag råda dig, att följa det läkaren har ordinerat. Har kunder som får läkemedel som ska egentligen vara för kvinnor i klimakteriet, för att få igång sin menscykel.
    Känner t o m en som blev gravdi direkt efter att hon slutade. Hennes ägglossning kom liksom igång...

ja så kan det ju vara med.
    men känns förjävligt att bara stanna upp i tre månader när jag faktiskt kanske ägglossar som jag ska ändå....
  • Boppan

Jag äter själv Femanest och Provera cykliskt, dock pga för-klimakteribesvär. Det fungerar INTE som preventivmedel, det återställer bara de hormomnivåer som normalt ska finnas i kroppen. Det var det svar jag fick av min läkare när jag frågade. Så du har chans att bli gravid om det inte är så att du har mycket hög dosering (jag har 1 mg Femanest och 10 mg Provera som exempel och de doserna ger alltså inget skydd mot ev graviditet). Äter Femanest varje dag och Provera som tillägg 14 dagar varje månad, vid utsättandet av Provera så kommer du förhoppningsvis att få mens efter 2-4 dagar varje cykel. Du ska absolut följa ordinationen, annars kommer din mens att bli ännu mer oregelbunden. Och dessutom - man ska ta båda sorterna eftersom det är förhöjd cancerrisk i bröst och livmoder om de inte kombineras. (Enbart gestagen. dvs Provera används även för att ta bort mensen, dvs äter du enbart den sorten så får du ingen mens alls under tiden du äter dem. Det måste vara balans mellan hormonerna för att kroppen ska fungera som det är tänkt.
    Lycka till.

Svar på tråden Femanest????