• Leo1961

Förlossningsläkare misshandlad på grund av att han var man

Läste den här artikeln idag och tycker nog att den är lite märklig.

http://na.se/nyheter/orebro/1.1014194-lakare-misshandlad-for-att-han-var-man

Hur tänker de här männen, som ger sig på och misshandlar en tillskyndande läkare under en akut situation där kvinnans liv är i fara? Är det rimligt att kräva att få välja kön på läkare? I samband med ett planerat besök, så ser jag inte mycket konstigt i att vården försöker ta hänsyn till patientens önskemål, men i en akut situation där det är fara i dröjsmål?

Jag tycker att Soc snarast skall utreda om pappans närvaro i hemmet innebär fara för barnet. Jag tycker dessutom att både pappan och dennes bror skall åtalas och fällas inte bara för misshandeln av läkaren, utan även för framkallande av fara när det gäller kvinnan. Är inte detta rent av ett hatbrott? Läkaren attackeras under sin yrkesutövning i ett akut fall på grund av sitt kön!

Och vad hade hänt om kvinnan var vit, mannen nazist och läkaren en färgad kvinna från Afrika?

Sedan begriper jag inte riktigt vad fasen de där anhöriga har i förlossningssalen att göra... Man har uppenbarligen problem med att läkaren som skall rädda kvinnans liv är man, men pappans bror är med inne i salen och är dessutom synnerligen aktiv i misshandeln av läkaren...

Jag tycker vansinnet i samhället börjar gå liiiiite väl långt nu! Vad tycker ni?

• Svar på tråden Förlossningsläkare misshandlad på grund av att han var man
  • Linda1976

Galet.

Men religion har ju tyvärr makten över somliga människor. Jag sätter min sista krona på att de var muslimer. Galna sådana - för jag tror verkligen inte att alla muslimer är så. De flesta är nog tacksamma att det finns en läkare tillgänglig alls. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • hervor

Vissa har i kommentarerna till artikeln, svarat att de tycker att männen gjorde rätt (???) eller att de förstår familjen.

Man hoppas ju att de skämtar eller bara vill provocera.

Detta handlade om en AKUT situation. Det kanske inte fanns någon kvinnlig läkare tillgänglig? Ser de hellre att den nyförlösta mamman förblöder!?

Givetvis ska mannen och hans bror polisanmälas. Räknas det som "vanlig" misshandel eller våld mot tjänsteman?

Har man sådana problem med hur det fungerar i sjukvården i Sverige, får man för sjutton föda hemma! Visst har man rätt att ÖNSKA kön, men inte "kräva". Särskilt inte i en akut situation. Man borde vara glad att öht få hjälp!

• Legewiel

Håller med TS, förstår inte hur någon enda person kan tycka att det var ett okej beteende...Visst kan man ha vissa önskemål som kan uppfyllas i mån av möjlighet, men i en akut vårdsituation är det väl ändå viktigast att patienten får hjälp!

Tycker det är precis lika illa som rasism, tror ni jag bli väl mottagen om jag inte vill bli behandlad av en svart/mörkhyad läkare? Om jag vägrar att ta emot nattvarden av en kvinnlig präst? Sjukt är vad det är, hoppas pappan och brodern får straff som känns, och jag håller också med om att man borde göra en utredning hur det riktigt ser ut i hemmet.

• Mullet

Detta påminner mig om när jag skulle träffa läkare pga högt blodtryck v 40. Det var 10 tjejer i väntrummet och jag var på plats 8 el 9. In kommer då sköterskan och meddelar att Dr X  (Afrikanskt namn) kommer om ca 10 minuter, en efter en försvann dom andra tjejerna in till sköterskan som efter ca 4 tjejer , så kommer sköterskan ut och säger att för alla er som vill ha en kvinnlig vit läkare kan bereda sig på en lång väntan då hon är upptagen på förlossningen.
    Dr X kom och jag fick lätt glida in som första tjej, dom andra väntade hellre.
    När jag sen några dagar senare låg på förlossningen och behövde sugklocka så kom återigen denna rara Dr X, men jag undrar hur dom andra tjejerna skulle reagera. En manlig och dessutom svart som natten läkare!
    Helt otroligt!

• giftfri

Bara en början, vi kommer snart att få se än mera av religiöst vansinne, om vi inte börjar stävja sån´t där nu..

• Rabelais

Alltså, hur tänker ni nu? I Sverige gillar vi olika, alla vi trista medelsvennar måste lära oss nya, spännande sedvänjor av våra mångkulturella nysvenskar som ärar vårt land med sin närvaro. Givetvis måste vi inkrökta tråk-svennar visa stor hänsyn och anpassa oss efter de nya, spännande traditioner som vi får lära oss för glöm inte bort att vi bara har sådana töntiga saker som midsommar medan våra nya svenskar har kultur, identitet och tradition som vi helt saknar. Endast barbariet är ursvenskt! Vi måste integrera oss i det Nya Sverige! Vi Gillar Olika!

• Afrodisiac
    Rabelais skrev 2010-11-20 09:51:03 följande:
    Alltså, hur tänker ni nu? I Sverige gillar vi olika, alla vi trista medelsvennar måste lära oss nya, spännande sedvänjor av våra mångkulturella nysvenskar som ärar vårt land med sin närvaro. Givetvis måste vi inkrökta tråk-svennar visa stor hänsyn och anpassa oss efter de nya, spännande traditioner som vi får lära oss för glöm inte bort att vi bara har sådana töntiga saker som midsommar medan våra nya svenskar har kultur, identitet och tradition som vi helt saknar. Endast barbariet är ursvenskt! Vi måste integrera oss i det Nya Sverige! Vi Gillar Olika!
    Du behöver inte om du vill.
  • ALEXA02

Oooh jag vet vad människorna som gjorde detta är men när jag skrev det togs mitt inlägg bort.

Nu finns inte tråden längre.... 
    jag kan iallafall inte hitta den (skrevs i igår)

• ALEXA02
    Mullet skrev 2010-11-19 12:49:31 följande:
    Detta påminner mig om när jag skulle träffa läkare pga högt blodtryck v 40. Det var 10 tjejer i väntrummet och jag var på plats 8 el 9. In kommer då sköterskan och meddelar att Dr X  (Afrikanskt namn) kommer om ca 10 minuter, en efter en försvann dom andra tjejerna in till sköterskan som efter ca 4 tjejer , så kommer sköterskan ut och säger att för alla er som vill ha en kvinnlig vit läkare kan bereda sig på en lång väntan då hon är upptagen på förlossningen.
    Dr X kom och jag fick lätt glida in som första tjej, dom andra väntade hellre.
    När jag sen några dagar senare låg på förlossningen och behövde sugklocka så kom återigen denna rara Dr X, men jag undrar hur dom andra tjejerna skulle reagera. En manlig och dessutom svart som natten läkare!
    Helt otroligt!
    Nämen ojdå. Sa sköterskan att det fanns en vit doktor man kunde vänta på alltså?
    Kvinnlig kan jag förstå eftersom många kvinnor föredrar en kvinnlig läkare. Men vit, det låter otroligt konstigt.
  • Mullet

Japp, det sa hon. Hon var irriterad på alla som inte ville ha den manlige och dessutom svarta läkaren. Kan tänka mig att den scenen uppspelas flera gånger i veckan.. Sen om det var pga av hudfärg eller kön eller båda delarna som var den verkliga orsaken till att folk valde att vänta vet jag naturligtvis inte..

Svar på tråden Förlossningsläkare misshandlad på grund av att han var man