Förlossningsläkare misshandlad på grund av att han var man
Läste den här artikeln idag och tycker nog att den är lite märklig.
http://na.se/nyheter/orebro/1.1014194-lakare-misshandlad-for-att-han-var-man
Hur tänker de här männen, som ger sig på och misshandlar en tillskyndande läkare under en akut situation där kvinnans liv är i fara? Är det rimligt att kräva att få välja kön på läkare? I samband med ett planerat besök, så ser jag inte mycket konstigt i att vården försöker ta hänsyn till patientens önskemål, men i en akut situation där det är fara i dröjsmål?
Jag tycker att Soc snarast skall utreda om pappans närvaro i hemmet innebär fara för barnet. Jag tycker dessutom att både pappan och dennes bror skall åtalas och fällas inte bara för misshandeln av läkaren, utan även för framkallande av fara när det gäller kvinnan. Är inte detta rent av ett hatbrott? Läkaren attackeras under sin yrkesutövning i ett akut fall på grund av sitt kön!
Och vad hade hänt om kvinnan var vit, mannen nazist och läkaren en färgad kvinna från Afrika?
Sedan begriper jag inte riktigt vad fasen de där anhöriga har i förlossningssalen att göra... Man har uppenbarligen problem med att läkaren som skall rädda kvinnans liv är man, men pappans bror är med inne i salen och är dessutom synnerligen aktiv i misshandeln av läkaren...
Jag tycker vansinnet i samhället börjar gå liiiiite väl långt nu! Vad tycker ni?