• Anonym

Kan det vara en halsinfektion? Blir inte tagen på allvar av sjukhuset...

Så här e det:

Jag opererade bort mina halsmandlar för 4 veckor sedan nu. Dom första 14 dagarna hade jag ont i halsen som är vanligt efter opereration..

Runt dag 12 så fick jag ögoninflammation och en förkylning. Jag fick ögondroppar och både ögoninflammationen och förkylningen försvann för 6 dagar sedan nu.

Men för 4 dagar sedan så började jag få ont i halsen igen. Hade lite feber första dagen, men febern försvann sedan. Men halsen blir värre, gjorde bara ont på vänstra sidan först. Ungefär samma smärta som jag hade efter operationen, en smärta som går upp lite i örat. Nu sitter det på båda sidorna. Gör ont när jag sväljer och när jag gäspar.

Halsen är röd och svullen.

Jag ringde sjukvårdsupplysningen idag och hon sa att det kan bero på en infektion. Hon bad mig ringa öron näsa hals avdelningen som jag var inlagt på. Men han var otrevlig och sa att det var absolut inget med operationen att göra. Han frågade inte ens någonting, vad de e för smärta eller någonting. Hur kan han då veta om det vad det är när han inte frågar?!

Nu börjar jag bli lite orolig... vad kan det vara?

• Svar på tråden Kan det vara en halsinfektion? Blir inte tagen på allvar av sjukhuset...
  • Jesper f

Skulle du inte ha opererat dig, skulle jag sagt svullna halsmandlar på dina symtom ;) Men nu finns dom ju inte där.. MEN, det i sig är ju ingen garranti för att man inte får ont i halsen, eller kan få vare sig bakterier eller infektioner i Halsen/Svalg, även om sannolikheten är lägre. Däremot tror jag inte att det här på något vis har med operationen att göra, utan är en fortsättning på din tidigare förkylning. Kan du svälja, utan problem, tycker jag bara du ska följa febern dom närmaste dagarna, och har den inte lagt sig över helgen, eller om den blir välldigt dramatisk, så söker du vårt. Ring inte - gå dit så dom får titta och ta bakerieprov på dig.

• Anonym
    Jesper f skrev 2010-11-19 01:15:58 följande:
    Skulle du inte ha opererat dig, skulle jag sagt svullna halsmandlar på dina symtom ;) Men nu finns dom ju inte där.. MEN, det i sig är ju ingen garranti för att man inte får ont i halsen, eller kan få vare sig bakterier eller infektioner i Halsen/Svalg, även om sannolikheten är lägre. Däremot tror jag inte att det här på något vis har med operationen att göra, utan är en fortsättning på din tidigare förkylning. Kan du svälja, utan problem, tycker jag bara du ska följa febern dom närmaste dagarna, och har den inte lagt sig över helgen, eller om den blir välldigt dramatisk, så söker du vårt. Ring inte - gå dit så dom får titta och ta bakerieprov på dig.
    Tack för ditt svar!
    Det som gör mig lite orolig är för att det är en smärta som jag inte känner igen. Men jag kom precis att tänka på att det kan ju bero på att mina mandlar är borta. När jag har haft ont i halsen förr så har ju smärtan varit i mandlarna typ, så det är kanske inte så konstigt om jag inte känner igen smärtan då. Om du förstår vad jag menar.

Jag tänkte avvakta över helgen, sen får jag som du säger gå till läkaren.

Blev så paff av läkarens svar när jag ringde idag. Man kan ju tycka att han borde frågat lite istället för att bara ta för givet.
  • Jesper f
    Anonym skrev 2010-11-19 01:20:41 följande:
    Tack för ditt svar!
    Det som gör mig lite orolig är för att det är en smärta som jag inte känner igen. Men jag kom precis att tänka på att det kan ju bero på att mina mandlar är borta. När jag har haft ont i halsen förr så har ju smärtan varit i mandlarna typ, så det är kanske inte så konstigt om jag inte känner igen smärtan då. Om du förstår vad jag menar.

Jag tänkte avvakta över helgen, sen får jag som du säger gå till läkaren.

Blev så paff av läkarens svar när jag ringde idag. Man kan ju tycka att han borde frågat lite istället för att bara ta för givet.
    Dom flesta patienter upplever halsonda annorlunda efter en halsmandel operation, därför att mandlarna inte finns där. Däremot brukar den inte bli lika intensiv, eller tjocka igen i halsen som innan man utförde operiationen.  Så ur det perspektivet är din upplevelse rent statistisk inom det förväntade. Däremot tycker man ju att det kunde ju knappas skada att läkaren hade tagit sig tiden att berätta den, och förhöra sig om att du inte hade några andra problem. Man är också extra känslig efter en operation, så man har lätt att "dra" på sig snuvor  å liknande. Men jag är ganska övertygad om att du kommer att känna dig piggare på måndag igen. Vila, vätska och febernedsättande, är vad som gäller. Men det är synd om dig att du skulle åka på det så nära inpå..
Svar på tråden Kan det vara en halsinfektion? Blir inte tagen på allvar av sjukhuset...