• Joico

Gammal Samarin

Jag mår så illa och har sån halsbränna och sura uppstötningar. Hittade en kartong Samarin men de står "används före 02 2010" - det är inte så bra att ta den va?

• Svar på tråden Gammal Samarin
  • kakmamman

Nje, det finns ju en anledning till att den har ett utgångsdatum. Men jag tror inte det är någon katastrof å dricka det.. Men risken är väl att du får ont i magen om bubblorna är fler eller något är på tok :P..

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • kakmamman

fast å andra sidan borde dom ha varit mer tydliga med datumet om det skulle vara farligt..eftersom det inte sker över en natt bara...

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • kakmamman

förlåt, nu såg jag 2an också..

• Joico

Jag hittade bara ett svar på Google, från Flashback Tungan ute Där handlade det om 5år gammal Samarin, som redan var drucken. Min är ju knappt 1år gammal. Dom skrev att de enda som kunde hända var att de tappade effekten. Jag har druckit nästan allt nu, känner ingen direkt skillnad. Smakar lika äckligt som vanligt Lite jobbigt att dricka äckel när man mår så illa

• kakmamman
    Joico skrev 2010-11-19 08:59:00 följande:
    Jag hittade bara ett svar på Google, från Flashback Tungan ute Där handlade det om 5år gammal Samarin, som redan var drucken. Min är ju knappt 1år gammal. Dom skrev att de enda som kunde hända var att de tappade effekten. Jag har druckit nästan allt nu, känner ingen direkt skillnad. Smakar lika äckligt som vanligt Lite jobbigt att dricka äckel när man mår så illa
    Usch då..det är inte kul =)..förhoppningsvis går det över snart, morgonen kan vara värst Solig
  • micra

Jag tog en i förrgår kväll som hade utgångsdatum 03 2009 och jag mår bra. :)
    Möjligt att den inte fungerar lika bra som "utlovat" men att det det skulle bli någonting värre av det tror jag inte.
    Det var definitivt värt det i alla fall, hade aldrig somnat utan den.

• a mor

Har du bikarbonat hemma så kan du ta en stor tesked av det och skölja ner med ett glas vatten.

• Joico
    micra skrev 2010-11-19 09:30:10 följande:
    Jag tog en i förrgår kväll som hade utgångsdatum 03 2009 och jag mår bra. :)
    Möjligt att den inte fungerar lika bra som "utlovat" men att det det skulle bli någonting värre av det tror jag inte.
    Det var definitivt värt det i alla fall, hade aldrig somnat utan den.
    Skönt! Tack för svaret! Och bra att du fick sova
    a mor skrev 2010-11-19 09:34:10 följande:
    Har du bikarbonat hemma så kan du ta en stor tesked av det och skölja ner med ett glas vatten.
    Nä de har jag inte tyvärr. Men jag drack Samarinen ändå.

Nån som vet när den börjar verka? Än så länge känner jag ingen vidare effekt..
  • Jesper f

Du får faktsikt bättre effekt av hederlig, vanlig Bikarbonat, som någon här redan nämnt. Finns ingen orsak att köpa dyrt sammarin, när man kan få precis samma betydligt billigare. Bege dig till kryddhyllan istället ;)

Nej, det finns ingen dokumenterad bi effekt av att dricka 1 år gammal sammarin. Men eftersom Vacuum inte är 100% tätt, så finns ju risk så småning om för bakteriebildning, och därför ska man inte spara saker ALLT för länge, även om mycket håller betydligt längre än vad som står på förpackningen.

• Joico
    Jesper f skrev 2010-11-19 13:36:59 följande:
    Du får faktsikt bättre effekt av hederlig, vanlig Bikarbonat, som någon här redan nämnt. Finns ingen orsak att köpa dyrt sammarin, när man kan få precis samma betydligt billigare. Bege dig till kryddhyllan istället ;)

Nej, det finns ingen dokumenterad bi effekt av att dricka 1 år gammal sammarin. Men eftersom Vacuum inte är 100% tätt, så finns ju risk så småning om för bakteriebildning, och därför ska man inte spara saker ALLT för länge, även om mycket håller betydligt längre än vad som står på förpackningen.
    Jag äter Omeprezol i vanliga fall men nu var den slut.. så jag hittade gammal Samarin i skåpet, brukar inte dricka det eller köpa det. Den var nästan full, förpackningen. Den har stått på samma ställe sen den köptes.

Bikarbonat verkar läskigt att svälja.

Tack för svaret!
  • a mor

Bikarbonat är inte läskigare än samarin. Det är faktiskt ungefär samma känsla. 

• curiosa

På jobbet har vi samarin som gick ut 2002, alltså 8 år gammal. Den har jag druckit av ett par gånger och den har hjälper precis som min här hemma som är nyare och inte har jag blivit dålig heller.
    Så om den gick ut iår så hade jag inte tvekat.

Svar på tråden Gammal Samarin