• hönamor

De mest saftigaste, härligaste saffranslängderna nånsin

Tänkte jag baka men behöver ett recept =)

Brukar baka vanlig bulldeg men ha i lite kesella för att det ska bli saftigare. Jag gör längder för att kunna fylla med smör o mandelmassakräm so e sååååå gott men kan man göra något ytterligare för degen.

Vill ha era allra godaste recept!!

• Svar på tråden De mest saftigaste, härligaste saffranslängderna nånsin
  • Anna Paulita

Mitt bästa tips för saftigt vetebröd i allmänhet är att inte smäla smöret utan enbart låta det stå ute innan och låta det mjukna och blanda i det mjukt istället. Då kan man använda mindre degvätska vilket i sin tur ger saftigare bullar.

Men jag har inga specifika recept.

• Bellini2

Tyvärr har mitt recept förkommit men DN eller SvD hade på 90-talet ett recept på saffranslängder med små äppeltärningar och mandelmasseriv i. Vansinnigt gott!

• intel

Jag gör saffransbröd i två delar. En jäsdeg för sig o blandar sen i resten. Blir ALLTID bra. Och ett "hemligt" tips med allt vetebröd. Blanda i två msk hjortronsalt. Då blir bullarna luftig o läckra

• Kia o busan

Förra året testade jag att göra saffranslängder med vit choklad fyllning. Alla älskade dem om du vill kan jag leta rätt på receptet

mamma till älskade Leia o Rasmus
  • intel
    intel skrev 2010-11-19 20:21:38 följande:
    Jag gör saffransbröd i två delar. En jäsdeg för sig o blandar sen i resten. Blir ALLTID bra. Och ett "hemligt" tips med allt vetebröd. Blanda i två msk hjortronsalt. Då blir bullarna luftig o läckra
    två TSK ska det vara!!
  • Live in the moment now

Saffranlängder m vit choklad låter supergott! Jag tar gärna recept!

• hönamor
    nuintel skrev 2010-11-20 08:53:33 följande:
    två TSK ska det vara!!
    haha =)
    nu förstår ja inte riktigt. vad jäser man o vad blandar man i sen?
    Live in the moment now skrev 2010-11-20 09:04:26 följande:
    Saffranlängder m vit choklad låter supergott! Jag tar gärna recept!
    ja me, choklad e alltid gott
  • MBert
    Ett annat tips är att tillsätta ett ägg i degen, men tyvärr blir de också rätt torra sen (bör alltså då ätas nygräddade), så det är att luras lite
    ... och förresten heter det hjorthornsalt eftersom det ursprungligen utvanns ur hjorthorn och har inget med bäret hjortron att göra!

Riktigt smör (inte margarin!) (och rikligt) som man klickar i, inte smälter, samt att man bearbetar degen länge i degblandare med precis så lite mjöl att degen fortfarande är lite kladdig, är nog de mest värdefulla tipsen för saftiga bullar.
  • Kia o busan

Här kommer receptet på Saffranslängd med vit choklad

200 g smör
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    2 kuvart saffran
    2 dl socker
    13-14 dl vetemjöl
    salt

fyllning:
    75 g smör
     200 g vit choklad, hackad
    0,5 dl socker
    1 ägg
    ev pärlsocker

Degen:

Smält smör, ha i mjälken värm till 37 grader, smula i jästen i en bunke och häll i smör/mjölk blandningen. rör tills jästen har smält, blanda i saffran, lite salt ca 1 nypa o sockret.
    rör ner lite mjöl i taget så den blir smidig  (jag tog endast ca 10 dl mjöl)
    Låt jäsa ca 30 min, sätt ugnen på175 grader

kavla ut halva till 30x40
    bred hälften av smöret o strö hälften av den hackade chokladen över+ hälften av sockret.
    vik samman 2 ggr till en längd. gör likandant med den andra halvan av ddegen
    låt jäsa ca 30 min
    pensla med ägget o strö pärlsocker över grädda ca 25-30 min

Har en dotter som inte tycker om lussebullar men de här älskar hon

mamma till älskade Leia o Rasmus
Svar på tråden De mest saftigaste, härligaste saffranslängderna nånsin