• Anonym (orolig dotter)

Kan man överleva äggstockscancer?

Jag har precis fått veta att min mamma har äggstockscancer. Vad vi vet är att hon har en 12 cm stor cysta på ena äggstocken och ett förhöjt värde på tumörmarkörsprovet. Vi vet inte om det är elakartat (eller är det alltid det om tumörmarkören är förhöjd?) eller om det spritt sig.
    Hur stor chans har man att överleva?
    Är det tidigt upptäckt om cystan är 12 cm? Hon har inte känt av den alls...
    Hon är strax över 60 år gammal.

Jag känner mig så chockad och ledsen och kan inte låta bli att måla fan på väggen.

• Svar på tråden Kan man överleva äggstockscancer?
  • Anonym

Nej man brukar inte överleva äggstockscancer eftersom det ofta upptäcks för sent. Men din mammas fall kan jag ändå inte uttala mig om.

• Anonym (barnbarn)

min mormor överlevde.

• Trolletroll

Ring cancerfondens rådgivning.  Ring 020-59 59 59

Öppet helgfri måndag-fredag kl 9-13.

se även www.cancerfonden.se/sv/Prata/Fraga-oss-om-cancer/

En i min släkt har cancer i livmoderhalsen. Hörde att överlevnaden är god och att forskningen går framåt. Men hon har fått tillbaka den efter att ha blivit friskförklarad och nu är vi jätteoroliga för om hon orkar en behandling till.

Det är en hemsk sjukdom för alla inblandade och samtidigt öppnar den för att ta vara på och se på livet med andra ögon. 

Ring till cancerfonden nu och prata och fråga. Där får Du rätt stöd!

Lycka till och glöm inte att leva idag!! 

KRAM

• Anonym

Fy så hemskt, jag beklagar *kramar om*

Hur stor chans det är att överleva beror på vilket stadie det är i (vet tyvärr inget om storleken i olika stadier, så jag kan inte svara på det), men totalt så överlever ungefär hälften av alla som drabbas. Upptäcks den väldigt tidigt så är chanserna  80-90%. Jag hoppas verkligen att det är så att den är i ett tidigt stadie. 

• Anonym (orolig dotter)

Tack Trolletroll. Det ska jag verkligen göra. Och jag ska försöka att inte glömma att leva idag. Ta tillvara på allt det fina som livet har att ge.

Jag hoppas också att din släkting klarar sitt återfall.
    KRAM

Anonym#4: Tack...

• Anonym (y)

Problemet med äggstockscancer är att det oftast upptäcks så sent, det är därför tumörerna oftast är stora och då har dom hunnit gå över i stadierna 3 eller 4 vilket är allvarligt.

Ledsen för din skull TS.

• HannaHYLK

Jag gissar att du vill ha ett ärligt svar. Det är precis som det sägs här ovan. Äggstockscancer upptäcks ofta väldigt sent när det redan hunnit sprida sig till andra organ (stadie III eller IV). Det gör att chansen att överleva blir ganska låg. Därmed är det inte sagt att man dör på en gång.

Min mammas cancer upptäcktes i maj 2007. Efter ett halvårs behandling var tumörerna borta.
    I maj 2008 fick hon återfall och behandlades med andra cellgifter i ett halvår. Sedan var det bra igen.
    I maj 2009 fick hon också återfall och behandlades i ett halvår, utan att cellgifterna gav någon effekt.
    I december 2009 stomiopererades hon (det gör man för att underlätta det liv man har kvar).
    I juni 2010 gav hon upp hoppet om livet och i slutet av juli dog hon, 51 år gammal.

Under den här tiden hann hon även bli mormor och få uppleva de två första åren av sitt barnbarns liv.

• Anonym (orolig dotter 2)

Till exempel hade någon dessa symptomer:

svullen mage diffusa magbesvär, till exempel illamående, värk, tyngdkänsla och sura uppstötningar att man behöver kissa ofta ett tryck mot ändtarmen.

• Anonym (y)
    Anonym (orolig dotter 2) skrev 2013-05-13 14:06:58 följande:
    Till exempel hade någon dessa symptomer:
    svullen mage diffusa magbesvär, till exempel illamående, värk, tyngdkänsla och sura uppstötningar att man behöver kissa ofta ett tryck mot ändtarmen.

Det du räknar upp kan ha många orsaker
    Exets dotter hade äggstockscancer och hon hade inga symptom förutom en tydlig knöl på sidan av magen.
    Dom trodde att det var en cysta ända tills dom öppnade :(
  • MyMy123

Hej!

Det är em dyster prognos men jag själv överlevde äggstockscancer för 17 år sedan. Jag hade ganska allvarlig cancer, stadie 3 med spridning runt om i buken och enligt läkare "stor som en mindre handboll". Som 29-åring med ett barn på 16 månader blev jag opererad

- allt togs bort plus "tarmkex" tror jag att man kallade det. Cellgifter i nio månader. Då var det ett litet helvete inte minst efter att jag gått till olika läkare i ett halvår med jäkligt ont i magen utan att nån upptäckte den stora tumören. Läkarna var då nonchiga och t o m såg tumören men trodde det var livmodern som inte dragit ihop sig efter förlossningen....

Idag mår jag toppenbra, har ett aktivt liv -och sexliv! Så det kan bli bra!

Kram till de som läser det här och fått diagnos eller har en anhörig med diagnos.

• hejnina

Min mamma överlevde sin äggstockscancer. Har inte så mycket att tillägga men ville bidra med en positiv erfarenhet till <3

Svar på tråden Kan man överleva äggstockscancer?