• Piggelin

Resa till Island, vill ha tips! :)

Min sambo är hobbyfotograf och har såklart en dröm att få jobba med just fotografering.
    Han har nu upptäckt Island och jag har länge tänkt på det resemålet men kan ingenting om detta. Sökt lite på nätet men vill gärna ha åsikter från någon som varit där.

Vilken säsong är bäst?
    Kan man ta med sig ett litet barn? (vi ska ha barn i juni och vi lär inte ha råd innan dess=)
    Något man INTE ska missa?
    Något resebolag man ska åka med? Eller ska man knepa ihop en egen resa?
    Vad kan man räkna med att det kostar? Har hört rykten att de efter ekonomiska krisen har blivit jättedyrt?!

Tacksam för alla svar=)

• Svar på tråden Resa till Island, vill ha tips! :)
  • 071020

va på smekmånad på island (jan -07) o fullkomligt älskade det!! Vi bokade flyg o hotell separat. Hyrde sen bil o körde runt HELT underbart, men jag rekomenderar gps för att köra i stan är vansinne ;) men naturen är underbar! Vi hade då inga barn men kommer definitivt ta med dem nån gång.

Eftersom vi
    åkte vintertid va det ej högsäsong dvs få turister (nackdel finns vissa turistattraktioner som inte är tillgängliga på vintern)

Fr
    åga gärna mer om du vill :)

jo, maten är löjligt dyrt, eller va d
    å så ha rejäl budget tii mat

Strumpan 24/10 -07 Liten 10/5 -10
  • Lille Gris
    Som islänning tar jag på mig att svara...

Sommar, typ juli-augusti, är att rekommendera. Då är vädret ofta som bäst, dock ingen garanti    Annars är det ofta grått och regnigt. Jag vet att fotografer helst inte vill ha strålande sol, men för upplevelsens skull är det nog roligare med åtminstone lite ljusare väder.

Det är enkelt att resa runt själv, och förmodligen mycket billigare än att köpa paketresa, så det tycker jag att ni gott kan göra. Flygresor går att hitta billigt om man är ute i hyfsat god tid. Icelandair från Stockholm eller Icelandexpress från Köpenhamn brukar köra kampanjer, under högsäsong dvs juli kan det dock vara svårt att hitta de där extra billiga alternativen. Men räkna med att det är dyrt att leva där. (jag ska dit v50, så om du inte har fått bättre svar innan så kan jag rapportera om prisläget då)

Ett hett tips är att ni hittar offroad-turer att åka på, där kan han verkligen hitta de extrema naturmotiven att fota! Min farbror håller på lite med sånt och har kontakter, jag ska leta fram länk till deras hemsida ikväll när jag kommer hem.
    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Piggelin

Vilken tur att jag fick tag i en islänning Solig

Ok, hur är hösten då? Kall och tråkig? Ja, det är ju det där med sol....."det blir inga bra bilder med strålande sol....." Flört  Du får gärna höra om dig om prisläget, det förändras väll kanske innan vi kommer dit men kan ju vara bra att ha ett hum! Har kollat runt mer på nätet nu och blir bara mer och mer sugen på att åka en weekend dit iallafall! Hellre det än en charter till Grekland!!
    Bila runt på ön verkar vara en god idé, kan tänka mig att man missar massor annars.

Hur är det med boende? Ska man bo i Rejkjavik eller en bit utanför?

• chiligirl

Jag har varit höst och vinter och det har också sin tjusning!

Jag såg en gång en presentation av Island av naturfotografen Anders Geidemark och han hade fotat sommar och vinter - helt två olika världar! Så båda behöver upplevas, skulle jag vilja påstå.

Mitt råd för er är att hyra husbil att åka runt med. Toppen att åka med bilen hemifrån, tar 3 dygn att komma till Island från Norge (via Färöarna) med fartyg. Också det en upplevelse. Eller så hyr ni husbil på plats.

Ja sen vet du ju vad som inte ska missas, eller hur? Det annorlunda levande marken och heta källor, Strokkur, lunnefåglarna, hästarna, glaciärerna, vattenfallen, ödsligheten, fåren, människorna och maten.

Oooh jag vill tillbaka igen och igen och igen.....

• Morkullan

De små fiskelägena på nordkusten.
    Gejsrar
    Heta källor att bada i tex Blå lagunen
    Tingvellir, demokratins vagga

Hyr bil/husbil och kör runt ön.

• llotta

Vi var där på bröllopsresa i juni och var fantastiskt nöjda! Några dagar i Reykavik och sen en dryg vecka då vi bilade runt ön. Under rundturen bodde vi på vandrarhem, ja hela den turen inklusive hyrbilen bokades via Hostelling international på Island (motsvarande Svenska Turistföreningen) och vi var rakt igenom nöjda. En stor fördel med vandrarhem är ju att man kan laga sin egen mat, något som båda blir billigare och i längden lite mer variationsrikt än restauranger, åtminstone utanför huvudstaden.  Vandrarhemmen låg ju ofta på fantastiskt vackert belägna, men inte alltid så när en massa annat.

Flög gjorde vi med Icelandair från Stockholm, vi bokade i god tid så biljetterna gick på ungefär 5000 totalt för 2 personer. Vi åkte precis innan turist-högsäsongen började, och det är klart varmt var det inte, men det är det å andra sidan aldrig. På alla de stora sevärdheterna var det ändå gott om folk, så högsäsong hade det nog kännts lite trångt.

Barn tror jag inte är några problem, det är ett ju ett land och folk som är ungefär som vi.
    Lycka till med reseplanerna!

• Be11a

Hyr 4x4 och kör runt på höglandet.
    Garanterat bra photo opportunities. Vi var i Aug och det är ju hyfsat ossanolikt att det är sol hela dagarna kan jag säga.

Svarta lavafält med oväder som närmar sig på himlen, köra off-road på svart sand med glaciärer i bakgrunden och coola bilder på jeepen som tar sig över vattendrag.

Japp - näst efter Namibia våra vackraste resfoton definitivt!

Trevlig resa!

• camper rental Iceland
    Om vi pratar om en ren fotoresa, då föreslår jag hösten eller att man kör omkring och fotar på sommar nätter. Hösten har så många mycket dynamiska vyer med t.ex en analkande storm med sol som lyser upp höst landskapet. Sommar nätterna kan ha ett helt fantastiskt ljus som målar landskapen i dom mest fantastiska färger! 
    Det här är vi:
    Ha en trevlig semester!
Svar på tråden Resa till Island, vill ha tips! :)