• lias

olivolja som hårkur?

Har hört att olivolja ska va bra att använda som hårkur/inpackning.
     Är det någon som har erfarnenhet av detta?
    Hur ska man göra, värmas, verkningstid eller något annat man ska tänka på?

• Svar på tråden olivolja som hårkur?
  • Philippa

Får man verkligen ur oljan ur håret då??

• Jeans

Rådfråga lady dahmer här på familjeliv!!

• Denebola

Olivolja är jättebra för håret!

Man kan sätta i den både varm och kall, den blir dock lite mer lättflytande när den är värmd, så det kan vara enklare att få i den då.

Jag brukar göra olivoljeinpackning i topparna genom att sätta upp håret i två höga råttsvansar, smeta in dessa i olja, trä över plastpåsar och snurra ihop till små snurror som jag fäster mer hårband. Oftas sover jag med detta också, men det räcker att ha det i 30 minuter om man hellre vill det. Men ju längre tid, desto mer hinner håret suga åt sig.

Det kan vara bra att undvika oljan i hårbotten om man lätt får fett hår.

Oljan går absolut att tvätta ur, jag brukar få ur den genom att göra en inpackning på (mineralolje- och silikonfritt) balsam, aloeveragel och honung, men det går såklart även med schampo.

• Magrat

Jag instämmer med Denebola.
    Ett tilläggstips: Blöt gärna håret lite först så det är fuktigt, fördela sedan oljan i håret och låt sitta i så länge du orkar. Håret tar oftast till sig oljan bättre om håret är lite fuktigt. 

Man kan också göra en lite "lättare" inpackning genom att - strax innan vanliga hårtvätten - stryka lite olja i handflatorna och dra igenom längderna/topparna, sätt sedan upp och låt vara en stund innan du tvättar. Detta kan göras så ofta du vill.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Denebola
    Magrat skrev 2010-11-19 13:13:49 följande:

Håret tar oftast till sig oljan bättre om håret är lite fuktigt.

Gör det verkligen det? Olja och vatten löser ju inte varandra. Eller är det för att vattnet öppnar upp fjällen på hårstråna?
  • Magrat
    Denebola skrev 2010-11-19 14:28:41 följande:
    Gör det verkligen det? Olja och vatten löser ju inte varandra. Eller är det för att vattnet öppnar upp fjällen på hårstråna?
    Oavsett orsak så vet jag att mina lätta oljestrykningar funkar bättre på fuktigt hår. Gör jag dem på torrt hår ligger oljan mer utanpå och verkar inte tas upp lika bra. Jag har även sett flera poster på LHC som har noterat samma sak.

Visst kan det ha med hårets struktur att göra när det är fuktigt. Å andra sidan funkar det också väldigt bra för mig att ta en klick aloe vera gel och några droppar olja och gugga ihop och stryka i håret, så det behöver ju inte BARA ha med strukturen att göra.
    Olja och vatten KAN ju dessutom blanda sig, det är ju bara det att de separerar (mer eller mindre fort beroende på vad mer som är involverat) om man inte har emulgeringsmedel i blandningen.
    Exakta orsaken till min upplevelse är alltså lite oklar, men det kan i alla fall vara värt att testa både torrt och fuktigt hår och se om det blir någon skillnad. Flört
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
Svar på tråden olivolja som hårkur?