• susaXX

ECandet fungerar till 50% hur får jag till resten?

Vi har ECat vår 8 månaders dotter sedan hon var 3 veckor och använder oss av tygblöjor och det går alldeles utmärkt när det gäller bajset. Det är ytterst sällan det kommer något i blöjan. Ibland klarar vi oss från bajsblöjor i flera veckor men ibland så missar vi.

Hon brukar vilja gå på pottan/toaletten direkt på morgonen och innan hon lägger sig. Jag brukar även erbjuda toalettbesök mitt på dagen eller vid blöjbyte (dock inte alla) men oftast blir det inget bajs då men kanske kiss. När hon kissar eller bajsar säger vi "kissikisskissi". Vi har inte gjort någon signal för att gå på toaletten, har ni tips? Jag har satt henne på pottan när hon har börjar ta i, släpper väder eller när jag tror att det borde vara dags tex efter att hon sovit. Jag vill gärna få henne att signalera att hon är nödig både när det gäller kiss och bajs. Ibland ser jag att hon kissar, hon blir väldigt stilla, men då är det för sent!

Mitt problem är kanske för att jag inte riktigt orkar men jag hoppas ni kan peppa mig! När vi är hemma så vill jag gärna ha på henne mycket kläder för det är väldigt kallt på golvet så det är omständligt att ta av och på kläder hela tiden särskilt när hon inte gillar det, för att pröva att gå på pottan. Ibland så kissar hon i pottan men ibland kissar hon när jag satt på blöjan igen.  Är jag på öppna förskolan tycker jag att det är svårt att springa på toaletten hela tiden. Hur ska jag komma över att jag tycker det är krångligt? Börjar det fungera och vi kan kommunicera med varandra är jag säker på att jag skulle tycka det va lättare men hur kommer jag dit? Har ni tips? Hur ska jag göra för att börja få det att fungera?

Tackasam för tips från andra som ECar
    Susa

• Svar på tråden ECandet fungerar till 50% hur får jag till resten?
  • Giraff

Jag tycker att du ska slappna av lite.

För mig handlar inte EC om att "så fort som möjligt bli blöjfri", utan snarare om att kunna erbjuda alternativet att kissa och bajsa på toalett istället för på pottan.

Det är ju ingen katastrof om barnet kissar eller bajsar i blöjan, man har inte "misslyckats" då.

Du skriver att du vill få det att börja fungera, men vet du - jag tycker att det låter som att det redan gör det! Hon bajsar nästan bara på toaletten, och kissar ofta där. Det är ju fantastiskt!

Vår son är 13 månader, och vi har haft en ganska avslappnad inställning till EC:ande. Blir det kiss eller bajs i blöjan så blir det. Nu har han varit helt torr flera dagar, trots att vi inte har sprungit på toan hela tiden. Kommer det en period med blöjkiss och -bajs så får det vara så. Allt kommer när dom är mogna!

Försök tänka bort från det prestationsinriktade så tror jag det kommer bli bättre! 

Jag är ganska laid back när det gäller det här, du får säkert andra svar av hard core-EC:are! Flört

• sahara sahara

Jag har inga svar, men jag hade kunnat skriva din TS, förutom två saker - mitt barn är något äldre, och jag tycker att det funkar som bäst på ÖF.

Men det är samma sak här. Bajset fungerar (oftast bra). Som bäst har vi sluppit bajsblöjor i två månader, som sämst har det blivit två-tre om dagen. Det går i vågor, och oftast landar vi på en bajsblöja i veckan/varannan vecka.

Just nu ser jag oftast inga signaler alls om kiss. Däremot rutinpottar jag ett par gånger om dagen (på morgonen, efter frukost, innan lunch, efter lunch, efter vilan, innan middag, efter middag, innan nattning, plus eventuellt ett par gånger till om jag tycker att det verkar vara läge).

Jag försöker se det som att det inte handlar om att lyckas eller misslyckas. Jag hoppas självklart att hon blir blöjfri någorlunda tidigt - för hennes skull, för min ksull och för miljöns skull - men det är inte huvudsyftet med EC:andet. Dels vill jag att hon ska vara van vid pottan tidigt så att det sen inte blir något dramatiskt och läskigt. Många barn tycker att det är obehagligt att börja bajsa på pottan där det inte är något som trycker emot, och det vill jag att hon ska slippa. Dels vill jag att hon ska slippa få så mycket bajs i snippan, mellan skinkorna och upp på ryggen. Och dels vill jag gärna slippa tvätta bajsblöjor.

Varje gång hon bajsar på pottan är det liksom en vinst. En blöja mindre för mig att tvätta, och en gång mindre hon behöver sitta i sitt eget bajs. Jag försöker se det så i alla fall, men visst känner jag mig också misslyckad som inte kan tolka hennes signaler.

Jag ser det som att jag erbjuder ett alternativ, men att hon får bestämma själv. Är det trist att sitta på pottan någon gång så slipper hon.

Och så har jag (som så många andra) märkt att det går sämre med EC:andet under perioder då barnet är upptaget med något annat. Runt åtta månader höll mitt barn på att lära sig krypa på riktigt, och då kom det mesta kisset och en hel del bajs i blöjan. När hon väl kunde krypa så blev det genast bättre på pottfronten också.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • K anna

Jag klurar också på hur i hela friden man skall hinna upptäcka att dottern behöver kissa. Hon skriker/piper oftast till precis innan, så det finns en signal, men sedan har man två sekunder på sig innan det kommer, och det hinner man ju inte till toaletten på... Så jag har givit upp om kisset, och är glad att jag för det mesta slipper tvätta bajsblöjor i alla fall.

• sahara sahara

Jag har ställt ut pottan i vardagsrummet och har bara lättavtagna kläder på barnet hemma. Tröja, inte body, alltså. Det tjänar man lite tid på.

• vittra

Tycker också ni ska slappna av lite. Du måste ju utgå ifrån vad du själv vill, orkar och kan med. Det handlar ju inte om att bli blöjfri så fort som möjligt eller att lyckas vara den bästa föräldern. Det handlar om att förenkla för sig själv, inte att krångla till allt ytterligare. Jag har alltid tänkt så, nu är det andra barnet vi kör EC med, att så länge det är enkelt och man är nöjd med situationen så är det bara att köra på! Det är roligt, enkelt och framförallt givande att märka att man har en kommunikation med bebisen på en sådan nivå att man faktiskt förstår så subtila signaler. Vi blev jättestolta över oss själva och dottern när vi häromdagen hade haft en torr blöja från morgon till kväll. Man blir glad, inte för att den var torr, utan för att man har lärt sig kommunicera! Och man slipper tvätta blöjor

Ta det inte så allvarligt tycker jag, och framförallt, se det inte som en prestation! Då slipper du också prestationsångest...

• sahara sahara

Fast det är just det som är jobbigt för mig - att jag märker hur vi *inte* kommunicerar. Åtminstone är det så periodvis.

• susaXX

Tack för era synpunkter. Jag ska nog ta det lite lugnt, det får bli lite kissblöjor ett tag till. Om jag fortsätter att erbjuda pottan vid blöjbyte, kanske det räcker just nu. Min tjej håller precis på att lära sig krypa och är väldigt frustrerad o mammig så just nu kanske inte är dags att pröva något nytt. Men rutinpottning låter som något vi kan testa längre fram.

• vittra
    sahara sahara skrev 2010-11-22 11:03:07 följande:
    Fast det är just det som är jobbigt för mig - att jag märker hur vi *inte* kommunicerar. Åtminstone är det så periodvis.
    I perioder tycker jag att det var så med stora tjejen också, jag tror det har mycket med utvecklingsfaser att göra. När hon var mitt i en utvecklingsfas försvann alla tecken på när hon skulle kissa och det var ungefär som att hon inte brydde sig. Då missade vi hela tiden, även på rutinpottandet tex när hon vaknat och så. Så var det långt efter att vi tog bort blöjan också, plötsligt sa hon inte till att hon var kissnödig och även om man påminde och verkligen tjatade (men är du verkligen inte kissnödig nu? Det är längesen du kissade) så kom det ändå i trosorna... jag tror att all fokus läggs på utveckling vid sådana tillfällen, och hon hade helt enkelt inte tid att kissa!
  • Alexe

Skönt att höra att andra också har bakslag och missar. Jag rutinpottar vår 8-månaders och sen några veckor har han liksom bara låtit bli att hålla sig så att det gått typ 30 min max mellan kissningarna och dessutom har han varit ganska irriterad över att behöva gå på toan. Då kan man ju bli lite trött och tänka att det håller på att skita sig. Men ja, han håller på med krypandet och jag vet ju att vi haft dåliga perioder innan. Så försöker slappna av och tro att det blir bättre. Vilket det ju säkert blir. Svårast tycker jag är sambon som helt ger upp såna här gånger och tycker att vi gjort bebisen en otjänst genom att förvirra honom så att han gnäller när han kissar på sig, men samtidigt inte vill gå på toa...

• Loreena

Min bebis är 3,5 månader och jag rutinkissar honom varje gång han vaknar. Det brukar funka bra och han kissar nästan varje gång. Det är kissningarna där emellen som kan vara kluriga att få till. Ibland börjar han gnälla lite och skruva på sig om han sitter i famnen och vill kissa, men långt ifrån alltid. Bajset kommer oftast i blöjan under amningarna, men har jag tur så kommer det när jag rutinkissar honom när han är nyvaken.
    Jag har köpt en potta åt honom, som han hatar, så jag håller honom över badkaret istället, det är lätt att pricka och lätt att spola rent.

Svar på tråden ECandet fungerar till 50% hur får jag till resten?