• tweenies

Vad får era barn ha i gröten? Vad äter dom för gröt?

Min yngsta son på 1 år brukar äta havregrynsgröt och jag har jätte svårt för att veta vad som ska vara i, han tycker inte om enbart gröt utan något, så jag brukar ha en smörklick i, det går i men han är inte så jätte förtjust i det heller..

Vad äter era barn för gröt? Och vad har ni i?

• Svar på tråden Vad får era barn ha i gröten? Vad äter dom för gröt?
  • 4mychildren

Gör också havregrynsgröt och jag brukar ha i lite fruktpuré faktiskt, så blir det lite annan smak också än bara havre. Ibland får han pulvergröt också men inte särskilt ofta. Det får han några gånger i veckan för att det är så nyttigt. 

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • Aleksandra

Här hemma äter vi havregrynsgröt med lingonsylt eller russin och mjölk i allihopa förutom pappan som inte är uppfostrad med att äta gröt. När yngsta tjejen va lite mindre hade vi också fruktpuré  på ibland. barnen är 4,5 och 1 år gamla nu. Lilltjejen har inte ätit havregrynsgröten så länge. Men stora har ätit den sen hon va dryga 1

• canmamma

Jag brukar röra ner en handfull frysta bär. Det är så praktiskt att få gröten till en lagom temperatur på köpet. Ofta har vi också osötat äppelmos eller färska fruktbitar. Jag läste ett tips om att röra ner lite nyponsoppspulver. Tydligen innehåller det massor av järn och c-vitamin (visst en hel del socker med...). 

• Lussekatten87

Havregrynsgröt med äppelmos och kanel, eller med fruktpuré gillar mina barn.

• Mellon

Havregrynsgröt eller mannagrynsgröt med antingen kanel eller osötad hallonsylt. Ibland lite mjölk till.

• minimou

Jag brukar ha  torkade aprikoser som jag kokar med gröten och sen mixar +  rapsolja, ibland stoppar jag även i frusna bär. Andra gånger har jag i rapsolja och fruktpure. Ibland har jag även i grädde.

• brünnhilde

Soyamjölk till gröten. Bara.
    Min son hatar när man blandar för många smaker...

• saltflingan

Vi kör pulvergröt och blandar med 1 dl kylskåpskall fruktpuré för att få lagom ättemperatur. Kör pulvergröt av ren lathet, ca 15 sekunder mot flera minuter, men så har vi iofs en liten som kräver mat NU. Hihi och gud nåde den som matar om skeden kommer för sällan. 

• MBert

Egengjord havregrynsgröt är ju jättenyttig och billig. Och det tar bara 2 minuter i mikrougn!

Jag tänkte också tipsa om frysta bär (som flera andra här). Kombinationen blåbär - hallon är både gott och riktigt nyttigt - fullsmäckat med olika antioxidanter.
    Skivad/mosad banan och kanel är också gott och nytttigt. Bananen ger sötma och nyttigheter, kanelen god smak och sänker GI som gör att man håller bra blodsocker och håller sig mätt länge.

• NinaP

Och mixar man havregrynet innan så går det lika snabbt som köpegröt! Bara att blanda i varmt vatten!

• NinaP

Får min grabb köpegröt får han inget till, inte ens mjölk.. Men det är väl för att jag själv äter utan. Gör jag egen gröt blandar jag i mixat paltbröd. Å så blir det mosad banan eller nån fruktpure till =)

• majlinsa

Mannagrynsgröt, sonen kallar det för tomtegröt. Och till vill han variera mellan kanel, jordgubbssylt, äppelmos. Han är snart 4 år.. 

Svar på tråden Vad får era barn ha i gröten? Vad äter dom för gröt?