• Yen72

Hur räkna vilken vecka vid ivf?

Halloj!  Jag har precis idag fått  Plus  på mitt gravtest *Jippii*  och nu undrar jag om någon kan hjälpa mej med en sak. Hur räknar man ut vilken vecka man är när man gjort ivf? Vart räknar man ifrån? Det kanske är alldeles självklart !? Men jag är helt ny på detta.

Jag kommer säkert få reda på allt detta när jag skall på läkarbesök... men jag är ju så nyfiken på att få veta allt redan nu.

• Svar på tråden Hur räkna vilken vecka vid ivf?
  • Candis

Räkna från första dagens mens.. De finns sidor du kan kolla de.. Typ gravid.se

När vad det du skulle ha mens o när va din första dagens sista mens?

♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ Anders ♥
  • dazazz

Jag räknade från äp. Om det var fet så räknade jag tre dagar före återinförande. Alltså räknade äp-dag som äl-dag. När du är på vul får du ju sedan en bf-dag och det är den som gäller sedan.

• Vårtur2010

Dagen du gjorde ÄP är du på v 2 + 0. Om du ska använda gravidverktyget här på FL så skriver du in det som att du hade mens 2 veckor innan ÄP... För de flesta ändrar de inte BF eftersom de vet när ägget blev befruktat!

• Betty Boop
    Candis skrev 2010-11-19 16:38:12 följande:
    Räkna från första dagens mens.. De finns sidor du kan kolla de.. Typ gravid.se

När vad det du skulle ha mens o när va din första dagens sista mens?
    När man gör IVF måste man räkna på ett annat sätt. Det kan ha varit flera månader sen man hade sin sista riktiga mens. Man ska räkna det som om man hade sista mensen två veckor före äggplocket.
  • Yen72

Jag hittade Gravidverktyget här på familjeliv. http://www.familjeliv.se/Verktyg/  Det gjorde saken genast enklare. Där kunde jag fylla i fakta och få reda på en hel del. 

Din graviditet startade Mån 18 okt 2010.
    Din menscykel är ca 27 dagar
    Du blev gravid ungefär Mån 1 nov 2010 (ägglossningen).

Du är på dag 34 av 280. (12,1%).

Du är i vecka 5.
    Du har gått 4 fulla veckor och 5 fulla dagar (v4+5).
    Du är i 1:a kalendermånaden.
    Du är i 2:a graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
    Du är i trimester ett.
    Beräknat förlossningsdatum Sön 24 jul 2011
    Du har 246 dagar kvar till beräknad förlossning.
  • Betty Boop

Förlåt, jag glömde ju gratulera till plusset! Stoooort grattis! Skrattande

Jag är också gravid via IVF och är i v.8+6. Bf 26 juni.

• Yen72

Ingen fara. Tack!! Skrattande  Stooort Grattis till dej med!

Svar på tråden Hur räkna vilken vecka vid ivf?