• Emsan1990

Vad ska jag välja för extern blixt till canon 550d?

Hejsan. Fick min första systemkamera när jag fyllde år. Tänkte kika runt lite på externa blixtar. alla säger att det är så himla mycket bättre men har aldrig fått något svar på vad det är som blir bättre?

Dessutom så undrar jag vilken blixt man ska köpa. Vill absolut inte lägga över 3000. Men helst mycket mindre än det. Vore tacksam för svar till en förvirrad tjej i kameradjungeln:)

• Svar på tråden Vad ska jag välja för extern blixt till canon 550d?
  • Soffiloffan

Canons 430EX II  ska tydligen vara ganska bra iaf. Den kostar 2295:- på scandinavianphoto.se, dom kanske är billigare på andra ställen, jag har inte kikat än. Men jag funderar själv på att köpa en sån då inte jag heller har råd att slänga ut över 3000:- på en blixt just nu. Annars hade jag nog köpt 580EX II  istället.

• Emsan1990

Okej. Ja , de billigaste ställen enligt prisjakt skulle den gå på 2027 + frakt.  Det är inte jättesaftigt.
    Jag har haft min kamera nu i drygt två veckor så jag förstår inte så mycket. Vad står siffrorna på blixten för? 

• eruraina

Cyberphoto.se är en bra sida där du kan söka på din kamera och sen finns det en kategori där med olika tillbehör som passar just din kamera.

• Emsan1990

Canons 430EX II  De siffrorna.

TAck!

• Timmervik
    Emsan1990 skrev 2010-11-20 06:41:45 följande:
    Canons 430EX II  De siffrorna.

TAck!
    Det är modellnumret från Canon, jag har själv en likadan och den är 100 gånger bättre än den inbyggda och gör grym skillnad, framförallt utomhus för att lätta upp skuggor även om man inte kommer riktigt nära som man måste med org blixten
  • Filemon Syklon

Ok, de flesta blixtar från Canon heter något med EX, vad det står för vete gudarna men så är det i alla fall.
    430 indikerar att blixten har ledtal 43 vid ISO 100. Ledtalet visar blixtens ljusstyrka, ju högre ledtal, desto starkare ljus från blixten. D v s, blixten når längre om man krämar på för fullt (vilket man iofs sällan gör).
    43 är för övrigt ett ganska högt ledtal så den där blixten är riktigt kraftfull, det är en semiprofessionell blixt som är snäppet under deras mest avancerade blixt, 580EX II.
    II visar att det är andra generationen av just den här modellen, d v s den är något uppdaterad jämfört med den so bara heter EX430.

430EX II är en blixt som du inte "växer ur" i första taget och den räcker gott och väl för i stort sett alla amatörfotografer och det känns nästan som lite overkill att skaffa en sån som nybörjare.

Det finns iofs en väldigt stor fördel med den blixten, jämfört med den lite enklare 270EX och det är att blixthuvudet är vrid- och vinklingsbart på 430EX II.
    Det är mycket användbart när man ska ta porträtt osv för att undvika hårt ljus och röda ögon.

God's away on business
  • Emsan1990

Tack så mycket för svaren och länkarna :)! Ska läsa igenom länkarna imorgon bitti :)

Svar på tråden Vad ska jag välja för extern blixt till canon 550d?