• Friida11

Nyfödda kattungar födda med kejsarsnitt? HJÄLP!!

Hej!
    Min katt fick förslösa sin kattunge med kejsarsnitt (blev bara en) idag och nu är vi hemma och jag hjälper den lilla att hitta till spenen lite då å då eftersom han är lite svag och var svag från början. Men det som oroar mig mest är att han inte jamar, han låter ingenting.. Någon som varit med om detta?
    Undrar även lite kring vad jag bör göra alltså hur mycket ska jag hjälpa till osv då kattmamman ibland går i väg och bara sitter en bit bort.. Hur ofta kan hon vara borta från kattungen och när ska jag ta kattungen till mig om hon inte är där osv? Behöver lite tips och så kring hur man gör med en nyfödd kattunge som inte var så stark i början. Men jag tycker det går åt rätt håll med tanke på att han diar osv..

Tack!

• Svar på tråden Nyfödda kattungar födda med kejsarsnitt? HJÄLP!!
  • Jezamine
    Friida11 skrev 2010-11-19 21:30:49 följande:
    Hej!
    Min katt fick förslösa sin kattunge med kejsarsnitt (blev bara en) idag och nu är vi hemma och jag hjälper den lilla att hitta till spenen lite då å då eftersom han är lite svag och var svag från början. Men det som oroar mig mest är att han inte jamar, han låter ingenting.. Någon som varit med om detta?
    Undrar även lite kring vad jag bör göra alltså hur mycket ska jag hjälpa till osv då kattmamman ibland går i väg och bara sitter en bit bort.. Hur ofta kan hon vara borta från kattungen och när ska jag ta kattungen till mig om hon inte är där osv? Behöver lite tips och så kring hur man gör med en nyfödd kattunge som inte var så stark i början. Men jag tycker det går åt rätt håll med tanke på att han diar osv..

Tack!
    Vad gav de för råd hos veterinären?
    Jag är INTE avstängd
  • Majsan70
    Friida11 skrev 2010-11-19 21:30:49 följande:
    Hej!

Tack!
    Du får ta tag i nackskinnet på den o kolla hur det står till med vätskenivån. De blir lätt torra så små. KMR är ersättning för kattbebisar o det bör du ge om den är lite torr eller trött. De bör äta varannan timma om man skall handmata.  Är det bara en kattunge kan den lätt bli kall så se till att försöka få så varmt som möjligt i boet.

Fick du inga råd av veterinären?
  • Friida11
    Jezamine skrev 2010-11-19 21:32:53 följande:
    Vad gav de för råd hos veterinären?
    Ja hon sa inte så mycket för hon trodde inte den skulle överleva men det var mer typ kämpar den så kämpar den annars går den bort liksom. Fick inte så mkt, fick hem lite ersättning som jag givit en gång och han sög i sig allt så glatt. Sen diar han lite på mamman men vet ej om jag bör ge ersättning ändå eller avvakta.. blir lite förvirrad
  • Friida11
    Majsan70 skrev 2010-11-19 21:36:01 följande:
    Du får ta tag i nackskinnet på den o kolla hur det står till med vätskenivån. De blir lätt torra så små. KMR är ersättning för kattbebisar o det bör du ge om den är lite torr eller trött. De bör äta varannan timma om man skall handmata.  Är det bara en kattunge kan den lätt bli kall så se till att försöka få så varmt som möjligt i boet.

Fick du inga råd av veterinären?
    Han är väldigt varm och ligger hos sin mamma så det ser ut som att han har det bra dock är han lite svag, nja vetten sa typ att det inte såg spec lovande ut men tycker han blivit mkt piggare på dessa timmar sedan vi kom hem.
  • Majsan70
    Friida11 skrev 2010-11-19 21:37:40 följande:
    Han är väldigt varm och ligger hos sin mamma så det ser ut som att han har det bra dock är han lite svag, nja vetten sa typ att det inte såg spec lovande ut men tycker han blivit mkt piggare på dessa timmar sedan vi kom hem.
    Är han svag så hade jag stödmatat med KMR per omgående tills jag sett att han kvicknat till, De behöver allt de kan få i sig för att orka dia från mamman. Hur är han i nackskinnet?
    Om du nyper i det stannar det kvar i det läget då eller går det snabbt tillbaka?
    Våg kattungen samma tid morgon och kväll för att se att den går upp i vikt som den skall.

Man förlorar snabbt små svaga ungar om man inte ingriper tyvärr.
  • Jezamine

Jag vet inte om det är så att kattmamman känner på sig att ungen inte är frisk,så det är därför hon går därifrån ibland? Men ring djursjukhuset....de kan nog åtminstone lyssna på dig.

Jag är INTE avstängd
  • Friida11
    Majsan70 skrev 2010-11-19 21:39:22 följande:
    Är han svag så hade jag stödmatat med KMR per omgående tills jag sett att han kvicknat till, De behöver allt de kan få i sig för att orka dia från mamman. Hur är han i nackskinnet?
    Om du nyper i det stannar det kvar i det läget då eller går det snabbt tillbaka?
    Våg kattungen samma tid morgon och kväll för att se att den går upp i vikt som den skall.

Man förlorar snabbt små svaga ungar om man inte ingriper tyvärr.
    Jag försökte stödmata för en stund sedan men han ville leta efter mammas tutte istället och hittade den till slut så nu ligger han och diar och han verkar bli starkare. Nackskinnet är rätt bra det går inte spec sakta utan mer fort och han fick dropp och massa vätska hos vetten innan vi åkte hem idag. Måste skaffa mig en sådan våg så fort som möjligt. Nyss när jag var där och titta till dom så tvättade mamman honom och han diade så det måste väll vara ett bra tecken eller?
  • Havanna82

Du måste väga kattungen två gånger per dygn. Äter han inte, så måste du börja mata honom varannan timme, även torka honom i baken så han får kissa och bajsa.

Jag tror du får fler svar om du postar detta på www.kattforum.se

Svar på tråden Nyfödda kattungar födda med kejsarsnitt? HJÄLP!!