• cirkel

Snart 2 år - vaken flera tim på nätterna?

Nu behöver jag hjälp!
    Våran tjej som fyller 2 år i början av nästa år har fått en väldigt jobbig ovana: hon är vaken flera timmar på nätterna några ggr/vecka.
    Förut har hon sovit bra, men de senaste två nätterna har hon varit vaken 2-3 timmar mitt i natten, inte skrikit men ropat på oss och vägrat somna om.
    Detta har hänt 1-2 gånger i veckan i kanske 2  månader.
    Det är inget speciellt som har inträffat i familjen, vi har samma läggrutiner och läggningen funnkar bra.
    På dagis sover hon 1 timma, men hemma är hon vaken hela dagen om hon inte varit vaken väldigt mycket på natten.

Är det någon som har något tips vad man kan göra?

Hon somnar inte om när vi ligger bredvid henne i hennes stora säng och hon somnar inte om i sin spjälsäng heller...
    Igår provade vi med att hon fick en stjärnhimmel ovanför sängen och fick somna i den stora sängen. Hon sover annars alltid i spräjsängen, men längtar nog efter att sova i den stora som storasyster gör. (De har egna rum)

Kan BVC hjälpa till?

• Svar på tråden Snart 2 år - vaken flera tim på nätterna?
  • cirkel

Någon mer som har det likadant?

• Sixtenssons

Mina barn & vänners barn har det lite tufft med nätter och sömn nu under denna tiden, har en som blir 2 i mars och ja hon har börjat nu oxå..
    Visst här spökar tänder oxå, Men dessa rop i natten och små väckningar tar på en..
    Vi har nu börjat ha hennes växa säng inne hos oss (efter hon vaknat i sin egna i sitt rum och inte somna om där igen) så hon börjar vänja sig vid den, hon somnar om direkt Och snart åker den i hennes rum..

Kan hon behöva välling eller nåt om natten, våran har behövt det då och då..

Annars så är det en fas tror ja bara bita ihop och hålla ut!!

• Hansi

Min tjej blir 2 år i januari och det är precis samma här. Hon lägger sig kl 19, somnar ( oftast) innan 19.30. Sen är det lugnt fram till ca 02. Då vaknar hon och är superpigg! Och vill leka. Oftast brukar hon somna om runt 04-04.30. Och då blir det pannkaka på morgonen eftersom hon är snortrött och vill sova vidare när det egentligen är dags att gå upp. Det här händer som sagt 5-6 ggr per månad. Man förstår ju och hoppas att det kommer gå över men nu när det pågår är det ingen lek.

• mithrandil

Tycker absolut att du ska prata med bvc om det.
    Det kanske är så att de vet "varför" ert barn börjat vakna så mycket på nätterna`och har tips på hur ni ska göra.
    Funderar jag på nånting så brukar jag ofta fråga bvc om det. ibland får man hjälp, ibland inte.

jag har en vännina som har en son som precis blev 2 år och han började ett tag innan 2årsdagen att vakna en timme efter att han lagt sig (han har alltid sovit mer än normalt fram tills nu, somnat själv i sängen och allt sånt) och nu i dagsläget är han uppe till 21-24 nånting innan hon får honom att somna öht. kanske är en tvåårsgrej?'

Min egen son blir 2 i mars och i två dagar i rad har han klivit upp vid 2tiden och vill titta på tvn. pytt säger jag. tvingar in honom i hans säng och så ligger jag där tills han somnar. Vill inte ha det som min vännina. hade dött om han skulle vara vaken till 24 och titta på tvn.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Veronika07

Våran 2 åring har också blivit stökig med sömnen. Han sover ca: 9-10 tim/dygn. Vi lägger honom 18:30 men han somnar inte förrän vid 20 sen sover han oftast till 04-05 och sen går det inte att få honom att somna om. Vi har låtit honom sova tills han vaknar på dagarna men det resulterade i att han vaknade vid 02-03 och tyckte att det var färdigsovet så nu får han sova 1 tim på dagen. Men hur länge ska det här fortsätta? Han verkar inte lida av att han sover så lite, han är inte trött och grinig på dagarna.

• cirkel

Veronika: Oj vad jobbigt! Vad händer om ni inte lägger honom så tidigt då? Han kanske somnar snabbare då?
    Vi har slutat med dagssömnen för båda våra tjejer vid ca 18 månader eftersom vi inte lyckades få dem att somna på rimlig tid. Det gjorde att de blev väldigt mycket mer lättlagda på kvällen.

mithrandil: Jag ska skicka iväg ett mail till BVC-sköterskan och fråga. Jag brukar också fråga dem om saker, men nu är jag ju nästan aldrig där längre.

Problemet med vår tjej är att det inte funkar att ligga brevid på natten tills hon somnar, för då ligger hon och sparkar eller rör på sig en massa. Det tar evigheter för henne att somna om även om ngn är där.
    En morgon tröttnade jag på att ligga brevid när jag hade varit där någon timma, men då låg hon faktiskt kvar och somnade om själv!

Nu har det varit uppvak 5 nätter av 6.

Hansi: Vi har samma läggningstider. Sover hon något på dagen?

• Pellinell

Låter som om det är dags att sluta med middagssömn på dagis?

• Hansi

Hon sover ( oftast) 1-1½h på dagis och hemma på helgerna ca 2h om hon får. Vi brukar väcka henne om det drar iväg. De dagar dagis inte kunnat få henne att somna, det är bråkigt med sömnen även där brukar det vara KAOS här hemma de timmar innan hon ska sova. Låter vi henne sova efter 15.00 är hon utan problem uppe till 23-24. Pust och stånk!

• Veronika07

Vi har provat att lägga honom vid 19:30 men det resulterar i att han inte somnar förräns vid 20:30... men hör och häpna inatt när han kom till oss vid 03 så lyckades han faktiskt somna om så vi fick sova till 06:45 WOW jag var helt chockad när jag såg vad klockan var :) Det är nog minst 3 veckor sen vi fick sova så länge :)

Svar på tråden Snart 2 år - vaken flera tim på nätterna?