• B Rus

Potträningen går åt pipan!

Killen blir tre år i mars, och vi försöker få honom att lära sig pottan. Han har länge (flera månader) sprungit "barbacka" morgon och kväll en stund och kunnat sätta sig på pottan och kissa, ibland har han sagt till innan och i bland har han bara gått och satt sig på pottan själv. Dagis har försökt att få in honom i pottrutinerna, dvs de har vissa tillfällen då pottbarnen ombeds gå på pottan (men de är noga med att inte göra det till nåt tvång), barnen har då inte blöja utan går i typ mjukisbyxor endast. Det har inte funkat med Tim alls. Han har vägrat, och i veckan sa dagis att de avbryter hans potträning för att inte skapa något negativt kring detta. Bra, tycker vi.
    Nu har vi börjat sätta på honom kalsonger här hemma när vi är inne, men inga långbyxor, och pratat om detta att kalsonger kissar man inte i och att han ska säga till när han är kissnödig (det kan han ju, det har vi sett). Det har gått helt åt pipan, han kissar där han är (han går gärna undan lite) och vi torkar kiss flera gånger om dagen. Vi vill inte lägga en massa press på honom ang detta och blir inte arga eller upprörda när olyckorna sker, men förklarar hur han ska göra nästa gång och att det blev lite fel denna gång. Men han bara fortsätter att kissa på golvet genom kalsongerna och ibland har han börjat kissa utan kallingar också.
    Jag är så förbannat trött på att torka kiss, han blir snart tre år och det känns som att det bara går bakåt i stället för framåt med potträningen - vad fan ska vi göra?????? Är det vanligt med bakslag eller har vi gjort fel nånstans?
    Snälla, jag är grymt tacksam för alla tips och erfarenheter av liknande!

• Svar på tråden Potträningen går åt pipan!
  • Girlinthecity

Det verkar väl som att han inte är redo helt enkelt. Låt honom ha blöja ett tag till, tills han börjat visa intresse för pottan igen. Även om ni inte blir arg så kan han ju få en känsla av att han inte duger eller inte klarar av uppgiften. Köp en ny potta kanske, eller en sån där barnsits man har på toaletten. Låt honom välja potta. Men avvakta lite.

• Tygtiiger

Vi lät sonen kissa på schema. Kissa när han går upp, innan och efter maten och innan och efter han gick ut, och däremellan om det gick flera timmar (vilket det ju sällan gjorde). Så fick han ha blöja så länge han tyckte det var bekvämt. Vi kommenterade om blöjan var torr - titta, så bra! - och han fick FÖRSÖKA kissa, om det inte kom något så var inte det någon stor sak.

Det funkade jättebra, blev några enstaka misslyckanden men inte mer.

Kan det bli lättare med "träningsbyxor" typ imsevimses eller de modernare tygblöjorna, pocketblöjor, så känner han att det blir blött men ni slipper torka kiss?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Flickan och kråkan

Vi har har inte riktigt samma erfarenhet, men sp här var det för oss:

Vi hade en kille som rätt och slätt vägrade att ens sätta sig på pottan. Han skrek "Nej!" och sprang iväg så fort potta eller toalett kom på tal. han hade full koll på vad potta och toalett användes till...ville bara INTE. Vi provade att ta av honom ibland, resultat: Han kissade överallt när som helst, alldrig på en potta .

En kväll så ville han kissa på pottan. Vi frågade lite då och då och det var första gången han sa ja. han kissade på pottan. Dagen efter tog vi av blöjan och sedan dess har han inte haft blöja dagtid. 2 stora olyckor har vi haft, det är allt....och de kom första två dagarna. Bajset tog ytterligare en vecka. Det tyckte han var lite läskigt. Han har blöja på natten. Efter 3 veckor la han bort pottan och går sedan dess på toaletten. Han blir 3 år i slutet av december och han var 2 år + 9 månader när han själv bestämde att det var potta som gällde. Vi trodde inte alls att det var på gång och att det skule bli världens kamp, men vi behövde egentligen aldrig potträna. han tog beslutet själv.

Om det är någon tröst .

• B Rus

Jag har också tänkt tanken att ahn inte är redo, men eftersom det har gått så bra att kissa på pottan när han varit naken nertill under en längre tid så trodde vi att han var redo. Jag erkänner att jag känner mej lite stressad över att han snart blir tre år, jag har hört för många kommentarer i stil med "tänk att det finns treåringar som fortfarande har blöja" etc. Kanske borde i låta honom ha blöja då, och inte strula med kalsonger. Kanske prova "träningsbyxor" som Typ Tiger föreslår.

Tack förresten för att ni svarar, jag behöver verkligen få lite stöd när det gäller detta! Gärna fler svar...

• B Rus
    Chokladpinglan skrev 2010-11-20 11:48:53 följande:
    vilken ålder kan man börja pott-träna dem?
    Vad jag har hört så är inte kontrollen över slutarmusklerna riktigt utvecklade förrän ca 2½ år och att det kan skapa vissa problem att potträna innan, tex att fötterna blir utåtställda om barnet går och kniper med sätesmusklerna. Men detta har jag inga belägg för - tror de flesta säger att man ska vänta till barnet är redo och visar intresse för kisseri/bajseri.
  • Multignutten

Vår kille blev helt blöjfri i somras och då var han 3,5 år. Jag kände som du att han var ju så stor och ha blöja då, nä det ville inte jag. Men han ville, det var bara vänta tills han var redo. Han har fått diktera villkoren och vi har rättat oss efter det. Stressa inte, låt det ta tid.

• Shasti

Har ni provat mutor? Vår dotter fick några fina kulor varje gång hon hade kissat på pottan och efter en mindre hink full med kulor går det nu bra utan .

• viti

Våran dotter var inte heller "redo" för pottan förrän vi införde guldstjärnor. Varje gång hon kissade eller bajsade på pottan fick hon sätta upp en guldstjärna på ett papper som vi tejpat upp på badrunsväggen och plötsligt belv det ett himla spring på pottan. Stjärna fick hon dock bara när det blev "resultat" och efter 10 sjtärnor fick hon en överraskning (bok el dyligt). Sen den dagen stjärnpappret kom upp på väggen är hon torr.
    Hon är nu 3 år och har varit torr i 6 månader ca.

Med sonen var det inga problem att gå på pottan om vi bara påminde honom men om vi glömde säga åt så kissade han på sig och vi var naturligtvis snabb att byta på honom. Kom då på att han skulle på gå en stund med blöta byxor (typ 5-10 min) för att han skulle få känna koncekvenserna på att inte gå på pottan, och inte fick han sitta i soffan heller med blöta kallingar.... blött och tråkigt alltså. Behövde bara gå med blöta byxor en gång och sen klarade han det själv.
    Kissade på potta vi påminnelse från 2 år men klarade det utan påminnelse vid 2½ år.

Två metoder som kan vara värt att prova.

• Oklok

En tanke är kanske att skippa pottan och låta honom gå på toaletten som "ni stora". Min son blev blöjfri strax efter två och vi struntade i pottan rätt fort. Toan var mer spännande man kunde vinka hejdå till kisset/ bajset och oj vad kul att få spola efter sig!
    Räkna samtidigt med att det kommer att ske olyckor, men försök att lägga fokus på att berömma honom de gånger han lyckas istället för art bli "arg" när det misslyckas!

• Kaxelsson

Antar att han kanske inte är riktigt redo för pottan än. Orkar ni inte lägga mer fokus på det så avvakta ett tag och förösk sen igen. kanske har intresset kommit tillbaka för honom då ?

Våren/Sommaren är annars en underbar tid att potträna då man kan springa nakennis på ett annat sätt utan att frysa :P

Men ha tålamod, det kommer så småningom.

Lycka till :)

☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • B Rus
    Multignutten skrev 2010-11-20 19:25:43 följande:
    Vår kille blev helt blöjfri i somras och då var han 3,5 år. Jag kände som du att han var ju så stor och ha blöja då, nä det ville inte jag. Men han ville, det var bara vänta tills han var redo. Han har fått diktera villkoren och vi har rättat oss efter det. Stressa inte, låt det ta tid.
    Skönt att höra! Hur gjorde ni rent praktiskt, väntade ni på att han skulle be om potta, eller vad?

Tack alla för svaren, jag känner mej lugnare och är jätteglad över alla som vill komma med sina erfarenheter i tråden!
  • Multignutten
    B Rus skrev 2010-11-20 21:49:19 följande:
    Skönt att höra! Hur gjorde ni rent praktiskt, väntade ni på att han skulle be om potta, eller vad?

Tack alla för svaren, jag känner mej lugnare och är jätteglad över alla som vill komma med sina erfarenheter i tråden!
    Nä vi lät pottan stå framme och frågade om han ville gå. Han sa själv en dag att han ville gå på pottan och då kom det kiss och då fick han en sticker som belöning. Han har en tavla i sitt rum där han fick sätta en sticker för varje gång han kissade på pottan och det dröjde inte länge innan tavlan var full med stickers. Då slutade han själv att be om stickers. Hade samma system när vi gick över från pottan till toaletten, han fick en stickers för varje gång han bajsade och kissade på toaletten. Han vägrade nämligen att bajsa på både potta och toaletten länge, han skulle bajsa i blöja så det har vi jobbat lite på. På dagis märkte de att han gick och höll sig och inte bad om blöja heller så då pratade jag med honom och sa att man kan få ont i magen osv om man inte går på toaletten och helt plötsligt bajsade han på dagis och han var så stolt när han berättade! Vi fick "bråka" lite med honom när vi gick över från pottan till toaletten men efter två "övertalningar" så gick han själv och nu fungerar det jättebra. Nästa punkt har varit att få honom att gå på toaletten hos andra, vänner, i affären osv, han har totalvägrat men nu verkar det gå bättre och bättre.
  • B Rus

Hasselbacken: Tack för svaret, det verkar vara fler som förespråkar "mutor" Flört, kanske får testa det med framöver.

• Multignutten

Mutor i form av klistermärken tyckte vi var ok, vi ville inte ge leksak eller nått annat. Vi gjorde som sagt en "duktighetstavla" och den delade vi in i 3 delar, kissat på pottan, bajsat på pottan och städat sitt rum. Den sista för att vi liksom skulle komma igång med belöningen så att han förstod vad det innebar att få belöning. Fungerade toppen och nu är tavlan full med märken! :D

Svar på tråden Potträningen går åt pipan!