• Kicki86girl

Hur ofta i början blir det avstämning på ica självscanning?

Igår började vi med ica självscanning på ica kvantun i kungens kurva och det var väldigt smidigt och vi passade på att storhandla ordentligt.

Min fråga är hur ofta det blir avstämning de första gångerna man handlar? Tänkte på att julen närmar sig och man handlar lite mer än vanligt och då är det ju inte jättekul om man har fyllt hela kundvagnen och det blir avstämning även fast man har gjort allt rätt.

Vad har ni för erfarenhet?

• Svar på tråden Hur ofta i början blir det avstämning på ica självscanning?
  • eec82

vi fick ca efter 3 handlingar sen nu är de enbart varannan/tredje månad. Men en gång hade vi missat en mjölk, var väl gravid å förvirrad =) Å då fick vi gången efter igen.

Men efter de stämt blir de väldigt sällan.

• Mammat3

Första gången fick jag efter att ha handlat 5-6 gånger nu vet jag inte riktigt när andra kommer bli men ar än så länge handlat mer än första iallafall

• rödtopp

det är väll slumpen som avgör iallafall på willys och på citygross.
    förra julen blev vi kollade på city gross med  två fulla vagnar....... men personalen valde att ta stickprov dvs 10 slumpvis valda varor

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Agent Fluff

Precis i början blev det första gången och sen efter 5-6 gånger. Nu är det väldigt sällan. Sist vi åkte på avstämning hade vi verkligen storhandlat, så typiskt! Haha Men har aldrig missat scanna något, och då tror jag att det blir mer sällan.

• Kicki86girl

Tack för era svar. Kommer självklart att vara noga med att scanna in alla varor men det känns nog inte så kul om det blir avstämning när man har storhandlat för 1 månad framåt.

• Sessan87

Hej!
    Jag jobbar på Ica Maxi och det vanligaste (inte i alla fall, men det vanligaste) är att av de första 5 ggr du använder dig av självscanning så får du avstämning på ca 3 av dem.
    Avstämningar sker också oftare om du använder dig av självutcheckningen också.

• Sessan87

Glömde skriva att antalet avstämningar du får i fortsättningen beror på om du har kommit ihåg att scanna in alla varor.
    Är det så att du har glömt någon vara så ökar antalet avstämningar, och det spelar också in hur många varor det var du glömde och vad de kostade.
    Så var extra uppmärksam med att du scannar in t.ex rätt sorts äpplen osv.
    För de flesta har scannat in fel frukt och får då fel på detta i systemet.

• siriius
    rödtopp skrev 2010-11-20 11:13:12 följande:
    det är väll slumpen som avgör iallafall på willys och på citygross.
    förra julen blev vi kollade på city gross med  två fulla vagnar....... men personalen valde att ta stickprov dvs 10 slumpvis valda varor
    I butiken jag jobbar, får det inte att välja om man ska göra stickprov eller full avstämmning. Allt sköts automatiskt.
    *~ Loke 070721 ~*~ Lithea 090517~*
  • SweetNilam

Du kan inte "räkna ut" när du får dina avstämningar. Det är oftare i början, men när de kommer är helt till slumpen. Du måste gå in med den tanken att det kan bli avstämning. Om inte för personalens, så för din egna trevnad. Då slipper du bli förbaskad när du får avstämning på en helt full vagn. Det kan hända, det kommer hända och en hel massa argsint humör slipps (säger inte att du är sådan, men det kan undvikas- ett sådant humör alltså) om du hela tiden, alltid, är medveten om att en avstämning kan ske. Har man tur går det ofta snabbare ändå. Man kommer snabbare till en kassa (avstämningskassan) och har man handlat jättemycket kan kanske någon ej upptagen personal hjälpa till. 

Japp, jag har jobbat med självscanning många år och fått massor av avstämningar, och tro mig när jag säger att det inte är ett nöje för oss heller, speciellt inte om personen är arg. Återigen säger inte att du skulle vara det, men det är värt att tänka på. Jag brukar, efter att ha stött på ilskna personer i avstäningskassan, tänka att "De är nog alltid sådana". Det hjälper  

Lycka till med julshoppingen! 

• Helle333
    Kicki86girl skrev 2010-11-20 10:38:04 följande:

Igår började vi med ica självscanning på ica kvantun i kungens kurva och det var väldigt smidigt och vi passade på att storhandla ordentligt.

Min fråga är hur ofta det blir avstämning de första gångerna man handlar? Tänkte på att julen närmar sig och man handlar lite mer än vanligt och då är det ju inte jättekul om man har fyllt hela kundvagnen och det blir avstämning även fast man har gjort allt rätt.

Vad har ni för erfarenhet?

Det är väldigt olika. Jag har haft självscanning i...ja vad är det? Tre fyra år nu? Tror jag fått avstämning 10ggr under den tiden. Minns inte hur det var i början men tror jag fick 2 eller 3 kollar på ett halvår. Pappa däremot som självscannade på coop fick avstämning varje gång fem gånger i rad, då slutade han använde självscanningen under en lång period eftersom han blev ju ändå kollad varenda gång och tyckte att han då kunde ställa sig i en vanlig kassa och kö på en gång så sparade han lite tid
  • lindaha

Men jag förstår inte hur man kan bli arg över att det blir avstämning? Visst är det jobbigt men det är ju någonting man är medveten om, ibland är det avstämningar!

• Kicki86girl

Nej arg skulle jag aldrig bli och det är bra att det är avstämningar så att folk som kanske slarvar med flit inte vågar göra det i lika stor utsträckning, undrade bara hur mycket det är i början.

• Elisabeth83

Har aldrig fått någon och har handlat med självscanning många gånger! 

Älskar mitt sötaste lilla Z!
Svar på tråden Hur ofta i början blir det avstämning på ica självscanning?