• Filoso Fisken

    Kan hypnosterapi bota Social Fobi?

    Jag lever med en fobi som måste vara bland de mest handikappande nämligen - Social Fobi.
    Gick internetterapi under hela sommaren och blev något bättre.. nu klarar jag att köpa/lämna tillbaka varor, ringa och boka tider/fråga om något, hålla muntliga examinationer över telefon (går gymnasiet på distans) o.s.v. Så småsaker i vardagen funkar.
    Dock vågar jag INTE träffa främmande personer över s.k. "dejter" och liknande. Och det känns så jävla sugigt att vara rädd för allt i den vägen. Såvida jag inte tänker vara singel resten av livet och aldrig gå på några arbetsintervjuer så behöver jag bli bättre..

    Jag har hört att hypnosterapi kan hjälpa mot social fobi? Någon som vet mer om det? Egentligen är jag lite skeptisk till sånt där, men jag vet inte.. kan det funka?

  • Svar på tråden Kan hypnosterapi bota Social Fobi?
  • Anna undrar

    Wow, vill bara säga grattis till dina framgångar!

  • giftfri

    Det kan hjälpa, men konfrontation är oftast det snabbaste sättet att bli av med en fobi.., extremt jobbigt under en kort tid, men hjärnan brukar svara snabbt, å inse att den reagerar fel..

  • höbåtsolle

    Hypnos är bara cirkuskonster.

    Terapi som fungerar är sådan som get patienten verktygen till att själv lösa sina problem. Psykiska besvär läks innifrån, inte genom yttre påverkan. Prova kognitiv terapi istället.

  • Anna undrar
    höbåtsolle skrev 2010-11-20 13:01:21 följande:
    Hypnos är bara cirkuskonster.

    Terapi som fungerar är sådan som get patienten verktygen till att själv lösa sina problem. Psykiska besvär läks innifrån, inte genom yttre påverkan. Prova kognitiv terapi istället.
    Hypnos används ofta som underhållning vilket gör att folk som är okunniga tror att det bara är underhållning.

    För ett par år sen visade BBC en dokumentär om hypnos där bland annat en patient som opererades mot bråck fick hypnos istället för lugnande och istället för bedövnng. Han klarade hela operationen utan större smärta. Det var inte cirkus. Dessutom visade man MRT av hjärnan hos folk som hade fobier, både före och efter hypnos. Efter hypnos aktiverades andra områden i hjärnan än före hypnosen då reptilhjärnan var den som aktiverades, vilket är den som framkallar den starka ångesten. Hypnosen gjorde att patienterna lyckades få hjärnan att vänja sig vid andra reaktioner än panik. Detta händer också vid annan terapi som lyckas, men metoderna är olika.

    dock är hypnos inte så vedertaget så TS får väl själv välja om hon vill testa.
  • LadyCharlotte

    Härligt..Vad duktig du är
    Jag har oxå social fobi, Telefonskräck etc
    Men blivit lite bättre.

    Blir svettigt nu när jag ska hlsa på min sons släkt i USA för första ggn. Jag är totalt motsatt till dem, helt annan personligher SAMT social fobi..Jippi..Men men.. Vad gör man inte för sitt barn Solig

  • höbåtsolle

    Du kan omöjligt ha sett hela programmet på mindre än 17 minuter.


    ">Del två
    , 05:50 är speciellt relevant för den här tråden.

    Penn & Teller är underhållare, lyssna istället på vad intervjuobjekten säger.

  • Anna undrar

    Nej jag såg bara 1an, men nu har jag sett tvåan.
    Din och showens bevisföring blir lite sned.
    Det säljs medicin som påstås ge dig större bröst, mindre övervikt, mer hår. Betyder det att medicin är en bluff, eller att just dessa preparat är det?
    Det säljs universitetsexamina. Betyder det att universitetsexamina är bluff eller att just dessa är det?

    Damen som hypnotiserar är ju en bluff, likaså är underhållningshypnosen. Betyder det att all hypnos är bluff?

    I Sverige måste de som behandlar med hypnos vara godkänd vårdpersonal, enligt lagen  om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område . Dvs läkare, tandläkare, psykolog el liknande.

    Dessutom kräver lagen att vårdpersonal  utför sitt arbete enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.

    Så, nej, all hypnos är inte bluff. På denna länk finner du ett antal länkar till forskningsresultat: www.hypnosforeningen.se/forskning.htm

  • Bebis på väg

    Hej! 
    Jag har inte läst alla inlägg så flitigt men vill bara kika in och säga att jag blev väldigt hjälpt av att gå i hypnosterapi hos Anders Wallin på innerpower center (hemsidan är innerpower.se, tror jag). Jag tror absolut att det kan vara en bra terapiform för social fobi. Vill poängtera att namnet hypnos gör att folk missförstår och tror att "hypnotisören" kan få en att göra vad som helst, men det handlar om att gå ner i djup avslappning och komma i kontakt med sitt innersta, sitt undermedvetna. Där kan man finna svar på sina problem och hitta o lyfta fram sina styrkor. Jag minns precis allt som sagts och hänt på mina 5 terapisessioner och som sagt var de till stor hjälp för mig! Lycka till och hoppas att du hittar en terapiform som passar dig, det viktigaste är att man tror på det man ger sig in i. 

  • giftfri
    höbåtsolle skrev 2010-11-20 13:01:21 följande:
    Hypnos är bara cirkuskonster.

    Terapi som fungerar är sådan som get patienten verktygen till att själv lösa sina problem. Psykiska besvär läks innifrån, inte genom yttre påverkan. Prova kognitiv terapi istället.
    Cirkuskonster? Hypnos är minst av allt några cirkuskonster, utan seriös vetenskap..
    Men som inom de flesta område finns en massa skojare å bluffmakare, dessutom finns rena underhållare som använder skådespelare för att få folk att tro, att det varit folk i publiken som blivit hypnotiserade..

    En regel ang hypnos, är att ingen kan bli hypnotiserad mot sin vilja, inte ens alla är lämpliga att hypnotisera, därför är inte heller hypnos för att bota fobier, en lämplig metod för alla.
    ..
  • Diana71

    Hej!

    När det gäller socialfobi är terpiformen KBT den som gett bästa resultat, detta pga den har utvärderats
    www.sbu.se  där har man då sett att KBT är den bästa behandlingen när det gäller olika ångest sjukdommar.

  • AnnaLenasmth
    Bebis på väg skrev 2010-11-20 18:22:28 följande:

    Hej! 
    Jag har inte läst alla inlägg så flitigt men vill bara kika in och säga att jag blev väldigt hjälpt av att gå i hypnosterapi hos Anders Wallin på innerpower center (hemsidan är innerpower.se, tror jag). Jag tror absolut att det kan vara en bra terapiform för social fobi. Vill poängtera att namnet hypnos gör att folk missförstår och tror att "hypnotisören" kan få en att göra vad som helst, men det handlar om att gå ner i djup avslappning och komma i kontakt med sitt innersta, sitt undermedvetna. Där kan man finna svar på sina problem och hitta o lyfta fram sina styrkor. Jag minns precis allt som sagts och hänt på mina 5 terapisessioner och som sagt var de till stor hjälp för mig! Lycka till och hoppas att du hittar en terapiform som passar dig, det viktigaste är att man tror på det man ger sig in i. 


    Hej Jag har haft social fobi länge och har blivit av med det med hjälp av hypnos.
    Jag kan verkligen rekommendera hypnos och Niklas på Inre Hälsa i Norrköping och gett mig en bra terapiform för att lösa mina problem. Läs mera om detta på www.hypnosterapin.se  / Anna Lena
Svar på tråden Kan hypnosterapi bota Social Fobi?