• pipcica

Rätt temperatur på ersättning

Är mamma till en flicka på sju veckor som delvis ammas och delvis får ersättning i flaska för att min mat inte räcker.

Undrar hur ni lite mer erfarna mammor gjort för att få rätt temperatur på ersättningen? Hemma gör jag direkt från kokande vatten som sen kyls i isvatten. Lite mer bersvärligt när jag är ute, iväg någonstans. Hur har ni gjort när ni inte är hemma? Hemma också för den delen. Kommer inte amma så länge till tror jag och vill att det ska vara snabbare och smidigare att få i ordning på maten till min dotter.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Rätt temperatur på ersättning
  • 4mychildren

Hemma tog vi och kokade vatten, hällde upp i en tillbringare med lock och ställde i kylen. Sen mätte vi upp rätt mängd i flaskan och micrade det i ca. 30 sek. När vi åkte bort hade vi med antingen färdigblandade tetrapack som vi värmde i närmsta micro, typ ett fik eller resturang när man är ute på stan. Eller rätt mängd pulver i en liten burk och vatten i en termos som vi tog med och blandade på plats. 

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • La Lola

Tar/tog kallt vatten från kranen, värmde/värmer till ättemp (Hedda föredrog/föredrar "fisljummet), häll i pulver, skaka, servera.
    Klart!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola

På resande fot; termos med kokt vatten, blandas med vanligt kallt vatten från Pet-flaska till ättemp, häll i pulver, skaka, servera.
    Klart!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Jenny Hä

Jag har en vattenkokare som man kan ställa in på 40 grader så värmer den upp vattnet till det på några sekunder , sen kan man även sätta den på varmhållning i 30 min om man vill ha vattnet senare . Det bästa jag har köpt till min dotter som bara flaskmatas sen hon föddes.

• Jenny Hä

Nä vi inte är hemma så har jag en flasktermos som jag har flaskan i med lite varmare vatten än 40 grader , sen bara att blanda o ge när hon är hungrig.

• pipcica

Tack för alla tips! Ni är toppen

• Lindreas

Kallt vatten från kranen, häll i pulver, skaka, micra, klart. I skötväskan finns alltid en flaska och en tetra färdig ersättning, som han lika gärna äter rumstempererad som värmd.

• Jenny Hä

En anledning till att man rekommenderas att koka vattnet är ju att det finns bakterier vatten som små bebismagar har svårt att hantera första månaderna, sen finns det en anledning till o det är att mjölkersättning inte kan garanteras vara bakteriefri heller o ska därför blandas med kokt vatten för att bli sterilt.

Svar på tråden Rätt temperatur på ersättning