• SofieBerglund

Lite frågor om Pcos

Hej hej!

För ett par veckor sen fick jag diagnosen Pcos. Jag hade kollat äggstockarna, och det visades sig vara pco-äggstockar. Då togs det blodprov,  och då konstaterades det att jag har pcos.  När jag fick veta att jag har pco-äggstockar så visste jag bara att jag har syndromet också, men vi skulle vänta på svaren. Jag försökte förbereda mig hemma med frågor kring detta. Men när vi satt där och han berättade att jag har pcos, så försvann alla frågorna jag hade.
    Så jag tänkte om det kanske finns någon här på FL som kan svara på mina frågor? Har ingen lust att boka tid hos honom igen, det kostar ändå 320 spänn. Så jag vill prova här först.

1. Jag vet att det är bra att gå ner i vikt när man har pcos (om man är överviktig vill säga!), finns det någon bra "diet" för oss? Har läst någonstans att vi inte "tål" kolhydrater, sätter sig på något vis på oss...? Stämmer det, eller har jag få det om bakfoten?

2. Kan pcos bidra med depression och trötthet? Jag har åkt på depression 2 gånger, vilket ledde till att jag fick äta medicin och gå på en massa samtal. Trötthet har jag när jag tänker tillbaka alltid haft. Känns som de här problemen började i tonåren, tänkte om det kanske finns något samband...?

3. Om jag nu lyckas bli gravid, hur är det då med missfall? Är vi känsligare, finns det något man kan göra? Bör man tänka på något när man är gravid?

4. Har någon fått hjälp mot akne och generande hårväxt, i sådana fall vad? Lider själv av det, skulle vara så skönt om man kan få hjälp med det!

Det var väl de frågor jag kom på just nu...  

/Sofie

• Svar på tråden Lite frågor om Pcos
Svar på tråden Lite frågor om Pcos