Hej!
Lite längesen du skrev i denna tråd.. såg jag men=)
Jag är en stolt ägare till en Basset Hound.
Fördelar med just denna ras; den är ju en spårhund och älskar när man aktiverar den genom spårövningar, rådjur ,blod etc. Tycker om promenader,lugna sådana,ingen joggar hund direkt. Älskar att bli kliad på magen ;)
Om du köper just en Basset kommer du inte bli besviken, då det är en hellt fantastisk hund att ha. Men var beredd på att det är en hund med nosen i backen hela tiden, då man ska inte glömma det är en SPÅRHUND i grund och botten och den kräver viss skötsel, öron,ögon etc. Däremot behöver den inte så mycket motion, promenader går bra men den ska ha mycket mental stimulans genom spår etc.
Nackdelar:Lätt att få fettknölar som måste opereras bort då den har mycket överflödsfett. kan få hälta vid för mycket eller hård motion. Lätt att få öroninflammation och man måste nästan dagligen rengöra öronen, kan få problem med de hängande ögonen(vissa hundar)
Kan inte säga att det är en "smart" hund, alltså inte så lättlärd, inte min iallafall. Sitt och ligg och sök kan hon:P
Vad ska du ha hunden till? bara sällskap? då passar en basset perfekt, skulle inte rekommendera rasen om du vill ut och jogga.
I övrigt en mycket förståndig hund som är lugn och mysig i sin personlighet. Min basset är ngt extremt busig utav sig=)
Min nästa hund blir definitivt en Basset till,en gång Basset Hound, alltid Basset hound;)
Lycka till nu och skriv gärna hur det går med hundköpet=)
/Stina