• Cartier

Basset hound

Någon som är ägare till en basset hound? Skulle gärna vilja veta lite mer om den rasen, träningsvilja, mentalitet problem osv. Är sambons tur att bestämma vad nästa vovve blir för en och han är totalt insnöad på basset hound. Själv är jag skeptisk ;) men inget som inte kan botas med lite efterforskningar.

har även försökt hitta en uppfödare relativt nära halmstad så man kan åka dit och hälsa på för att få en uppfattning om rasen, men har gått bet så om någon vet en uppfödare i eller omkring halland så vore det väldigt intressant med.

• Svar på tråden Basset hound
  • Satiin

Min morfar är inne på deras andra basset griffon, är ju en annan sorts basset.
    Men han gillar att vara i skogen, vääldigt lättlärd, egensinnad, riktig familjehund.
    Men det är ju en Griffon och inte inte hound..
    Vet inte hur stor skillnaden är :) 

• qenzo

Har ingen egen erfarenhet av basset, såsom ägande. Men har ni inte tidigare kikat in http://www.bassethound.se/ så ger jag länken här.
    Rasen är ju visserligen inte en vidare populär jakthund i Sverige - än, men jag hoppas det förändras med den "nya" inställning många uppfödare nu har. Att bibehålla bassetens ypperlighet som jakthund. Att åter igen lyfta fram rasens förträfflighet som spårhund på vilt.
    Tyvärr, måste jag säga, har på tok för många jakthundar blivit rena sällskapshundar och det i mina ögon är helt fel. Jag kan också tänka mig att jaktlusten fortfarande är rel stor och att man där kan komma att få jobba rätt hårt om man vill ha sin hund lös. Det är trots allt problem som många jakthundsägare (och även andra raser förstås) drabbas av.

• Slimmy

Hej!

Lite längesen du skrev i denna tråd.. såg jag men=)

Jag är en stolt ägare till en Basset Hound.
    Fördelar med just denna ras; den är ju en spårhund och älskar när man aktiverar den genom spårövningar, rådjur ,blod etc. Tycker om promenader,lugna sådana,ingen joggar hund direkt. Älskar att bli kliad på magen ;)
    Om du köper just en Basset kommer du inte bli besviken, då det är en hellt fantastisk hund att ha. Men var beredd på att det är en hund med nosen i backen hela tiden, då man ska inte glömma det är en SPÅRHUND i grund och botten och den kräver viss skötsel, öron,ögon etc. Däremot behöver den inte så mycket motion, promenader går bra men den ska ha mycket mental stimulans genom spår etc.

Nackdelar:Lätt att få fettknölar som måste opereras bort då den har mycket överflödsfett. kan få hälta vid för mycket eller hård motion. Lätt att få öroninflammation och man måste nästan dagligen rengöra öronen, kan få problem med de hängande ögonen(vissa hundar)

Kan inte säga att det är en "smart" hund, alltså inte så lättlärd, inte min iallafall. Sitt och ligg och sök kan hon:P
    Vad ska du ha hunden till? bara sällskap? då passar en basset perfekt, skulle inte rekommendera rasen  om du vill ut och jogga.

I övrigt en mycket förståndig hund som är lugn och mysig i sin personlighet. Min basset är ngt extremt busig utav sig=)

Min nästa hund blir definitivt en Basset till,en gång Basset Hound, alltid Basset hound;)

Lycka till nu och skriv gärna hur det går med hundköpet=)

/Stina

Svar på tråden Basset hound