• Anonym (Orolig mamma)

Tips mot utbrändhet!! Någon som jobbat som säljare????

Hej!

Här är en småbarnsmamma som försöker komma tillbaka till arbetslivet efter att ha fått en liten knatte. Mitt problem är att jag är säljare, har varit utbränd en gång i tiden - och som de som varit utbrända känner till - så tar det jätte lång tid att återhämta sig helt och flera år innan man har samma uthållighet som man hade innan man gick in i väggen. Jag har fortfarande en känslighet för stress och psykisk press - och då menar jag när jag pressar mig i diskussioner eller argumentationer - så som mitt jobb som säljare kräver.

Jag vill aaabsolut inte komma ens i närheten av risken för att bli utbränd igen - det är en lyx jag inte kan unna mig att riskera nu när jag är mamma, känner jag. Och arbetsmarkanden är ju inte direkt som så att det kryllar av arbeten. Och jobbar jag på okej, så kan jag tjäna ganska så bra som säljare.

Nu har jag en relativt lättsåld produkt som mer eller mindre säljer sig självt. Ändå känner jag av utmattningssymptom när jag bara jobbat tre dagar!!! Jag vet inte vad det är som händer. Jag bara pratar med några människor och springer iofs en hel del i trappor osv. Men ändå!!!

Jag vill verkligen kunna arbeta utan att riskera ett återfall så snälla - är det någon som är expert på det här med utbrändhet eller som kan ge mig något smart tips på hur jag kan arbeta mer effektivt eller liknande? Någon som har varit med om detta och har något tips?

Ps: Har planer på att börja plugga eventuellt - men det är först nästa höst som jag kan börja läsa. Funderar på beteendevetenskap men vi får se.

Hoppas hoppas på svar!!

• Svar på tråden Tips mot utbrändhet!! Någon som jobbat som säljare????
  • Anonym (Orolig mamma)

ingen? Gråter

• Susanne905

Jag gick in i väggen när jag jobbade som säljare, sadlade om och började läsa. Har idag ett helt annat arbete, viktigt är att du lyssnar på kroppen och unnar dig egen tid emellanåt. Man behöver tid till återhämtning.

• Susanne905

Hör om du kan omplaceras till mindre krävande tjänst, hör med din chef- har ni upprättat en rehabplan?

• Killarnas morsa

Hur är ditt jobb, provision eller fast lön?
    Interna tävlingar, säljmål?
    Budget?
    Hur får du tag i potentiella kunder?
    Kan du lämna jobbet, i huvudet, när du har jobbat klart för dagen?

Säljbranschen är ju lite speciell. När det går bra förväntas man ofta prestera ännu mer och ännu mer och ännu mer, man matas med resultatsiffror mest hela tiden osv osv.
    Oerhört stimulerande för den det passar, väldigt stressande för de som är mer "lättstressade".

• Anonym (Orolig mamma)
    Susanne905 skrev 2010-11-20 16:53:30 följande:
    Jag gick in i väggen när jag jobbade som säljare, sadlade om och började läsa. Har idag ett helt annat arbete, viktigt är att du lyssnar på kroppen och unnar dig egen tid emellanåt. Man behöver tid till återhämtning.
    Ja jag har tänkt på det där. Det är en märklig utbrändhet man känner när man arbetar som säljare. Inte många som förstår hur mycket energi det går på bara en kort stund. Har man otur att träffa en velig kund, så har det gått enorma mängder energi. Men det finns trots allt en hel del säljare som klarar att jobba år ut och år in och det skulle vara intressant att veta vilket framgångskonceptet är för dem.

Det som är så frustrerande är att jag kan sälja ex 5 produkter på en dag (vilket är mer än de flesta kan) och känna mig hur glad och pigg efteråt - berusad av kicken. Men dagen efter är jag nästan sängliggande. Dagen innan så kan jag tänka "men herre gud, det här är väl ingenting!". Det är så frustrerande att jag inte kan känna gränsen INNAN det är för sent! *suck*

Du hittade inget sätt att hantera situationen på som säljare då?
    Lutar nog mot att jag sadlar om. Trist men.... :/
  • Anonym (Orolig mamma)
    Susanne905 skrev 2010-11-20 16:54:45 följande:
    Hör om du kan omplaceras till mindre krävande tjänst, hör med din chef- har ni upprättat en rehabplan?
    Nej tyvärr. Det är ett rent säljjobb och det finns inga andra arbetsuppgifter iom det. :/
  • Anonym (Orolig mamma)
    Killarnas morsa skrev 2010-11-20 17:00:26 följande:
    Hur är ditt jobb, provision eller fast lön?
    Interna tävlingar, säljmål?
    Budget?
    Hur får du tag i potentiella kunder?
    Kan du lämna jobbet, i huvudet, när du har jobbat klart för dagen?

Säljbranschen är ju lite speciell. När det går bra förväntas man ofta prestera ännu mer och ännu mer och ännu mer, man matas med resultatsiffror mest hela tiden osv osv.
    Oerhört stimulerande för den det passar, väldigt stressande för de som är mer "lättstressade".
    Ja det är just det att det är så stimulerande och kul som gör det så svårt att lämna. Jag har jobbat på ett annat företag innan detta så jag har satt gränser i mitt nya jobb för vad jag behöver för att kunna arbeta där. De vet (för det var en intern anställning - flera av mina gamla kollegor arbetar där) att jag kan sälja och därför har de godkänt mina önskemål. Jag hoppas iiiinnerligt att det ska räcka för att jag ska kunna jobba kvar.
    'Jag vill inte att de ringer på andra tider än de tider jag sagt att jag arbetar.
    'Jag arbetar dagtid istället för kvällar eftersom jag har en son som går på dagis.
    'Jag vill inte bli puschad och de vet vilka veckomål jag har.
    'Jag har lägre veckomål men i gengäld hoppas jag bli en trygg säljare som presterar det jag sagt jag ska sälja varje vecka.
    'Jag vill inte träffas och fika eftersom det slösar samma sorts energi som jag gör av med när jag säljer och den vill jag hellre lägga på mitt privatliv och att få iväg de ordrar jag sagt jag ska sälja.

Det är mina önskemål som inte är orimliga och som jag fått godkänt. Hoppas verkligen det räcker!!!
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-20 17:03:16 följande:
    Ja jag har tänkt på det där. Det är en märklig utbrändhet man känner när man arbetar som säljare. Inte många som förstår hur mycket energi det går på bara en kort stund. Har man otur att träffa en velig kund, så har det gått enorma mängder energi. Men det finns trots allt en hel del säljare som klarar att jobba år ut och år in och det skulle vara intressant att veta vilket framgångskonceptet är för dem.

Det som är så frustrerande är att jag kan sälja ex 5 produkter på en dag (vilket är mer än de flesta kan) och känna mig hur glad och pigg efteråt - berusad av kicken. Men dagen efter är jag nästan sängliggande. Dagen innan så kan jag tänka "men herre gud, det här är väl ingenting!". Det är så frustrerande att jag inte kan känna gränsen INNAN det är för sent! *suck*

Du hittade inget sätt att hantera situationen på som säljare då?
    Lutar nog mot att jag sadlar om. Trist men.... :/
    Är i samma sits....
    Jag funderar på vad man kan göra istället. Pressen har blivit för hög. Jag presterar väldigt bra men tycker inte att jag mår bra av att behöva prestera mer då man måste lägga samvetet på hyllan för att nå dit...
    Vet dock inte vad jag ska göra istället. Mitt säljjobb kräver utbildning så jag har en 4-årig utbildning och en hel del interutbildningar... 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-20 17:11:16 följande:
    Är i samma sits....
    Jag funderar på vad man kan göra istället. Pressen har blivit för hög. Jag presterar väldigt bra men tycker inte att jag mår bra av att behöva prestera mer då man måste lägga samvetet på hyllan för att nå dit...
    Vet dock inte vad jag ska göra istället. Mitt säljjobb kräver utbildning så jag har en 4-årig utbildning och en hel del interutbildningar... 
    Kan din utbildning ge dig fler alternativ kanske?
    Jag måste sadla om helt jag.
    Funderar på beteendevetenskap alternativt fastighetsmäklare. Coach eller mäklare helt enkelt.
Svar på tråden Tips mot utbrändhet!! Någon som jobbat som säljare????