• Snöviolen

Varför kan man inte äta pastöriserad mögelost?

Ja som frågan lyder?

• Svar på tråden Varför kan man inte äta pastöriserad mögelost?
  • Jiinii

för dem innehåller MÖGEL?? elller för att det kan vara listeria ändå kanske?? gissar

• M C

För att de inte finns?
    Pastörieringen tar bort allt mögelaktigt.

Det finns goda ostar som har pastöriserats, det är inte de du tänker på?

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Snöviolen
    M C skrev 2010-11-20 18:53:37 följande:
    För att de inte finns?
    Pastörieringen tar bort allt mögelaktigt.

Det finns goda ostar som har pastöriserats, det är inte de du tänker på?
    De sålde på julmarkanden som jag var på och de sa att deras mögelostar var pastöriserad, men jag vågade inte smaka.
  • Snöviolen
    Snöviolen skrev 2010-11-20 18:56:02 följande:
    De sålde på julmarkanden som jag var på och de sa att deras mögelostar var pastöriserad, men jag vågade inte smaka.
    julmarknaden ska det vara
  • Jiinii

mögelost innehåller väl mögel varför heter det annars just mögelost??

• Maroschka

Från SLV:

"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögelost och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som hettas upp till bubblande het går bra att äta.

Listeria kan finnas i opastöriserad mjölk och i ost gjord på opastöriserad mjölk. Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~Bebis 110106~
  • Snöviolen
    Maroschka skrev 2010-11-20 18:58:42 följande:
    Från SLV:

"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögelost och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som hettas upp till bubblande het går bra att äta.

Listeria kan finnas i opastöriserad mjölk och i ost gjord på opastöriserad mjölk. Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."
    Ok,
Svar på tråden Varför kan man inte äta pastöriserad mögelost?