• ÅzaLu

Hur länge sova i babyskyddet?

mest en fråga av intresse o givetvis för att man funderar själv vad som är rimligt...

Hur länge låte rni era barn /bebisar sova i babyskyddet.... ni tar in barnet såklart..

men tar ni upp barnet elle rlåter ni det sova kvar, hur länge såfall o vad är rimligt?

• Svar på tråden Hur länge sova i babyskyddet?
  • ÅzaLu

finns det några risker med att man låter dme sitta där o sova flera timmar??

• CK82
    ÅzaLu skrev 2010-11-20 19:55:57 följande:
    Näe, det skulle jag inte tro...en del åker ju på bilresor i flera timmar-
    och då sitter de ju i den...

mammamorran.blogg.se
  • luckyme83
    ÅzaLu skrev 2010-11-20 19:55:57 följande:
    vad menas med flera timmar ?

dottern brukar sova när vi kommer in men hon sover max en halvtimme..

jag har hört att det inte är bra för ryggen att sitta i babyskyddet i för många timmar i sträck..
  • ÅzaLu
    luckyme83 skrev 2010-11-20 20:01:47 följande:
    vad menas med flera timmar ?

dottern brukar sova när vi kommer in men hon sover max en halvtimme..

jag har hört att det inte är bra för ryggen att sitta i babyskyddet i för många timmar i sträck..
    ja typ allt fårn 1 timme o upp till 4 timmar??

ok inte bra för ryggen.. men om man åker bil med dem i mer än tre timmar är dte inte bra då heller??
    (inget påhopp, bara en reflektion )
  • luckyme83
    ÅzaLu skrev 2010-11-20 20:03:10 följande:
    ja typ allt fårn 1 timme o upp till 4 timmar??

ok inte bra för ryggen.. men om man åker bil med dem i mer än tre timmar är dte inte bra då heller??
    (inget påhopp, bara en reflektion )
    jag har hört att det rekomenderas att man tar pauser när man åker långt så att barnet får sträcka ut ryggen..

men jag vet inte hur länge som är ok. vi har iaf åkt som max 3 timmar och sen har vi varit framme.. så vi har haft max 3 timmar då kan man säga =)
  • ÅzaLu
    luckyme83 skrev 2010-11-20 20:07:49 följande:
    jag har hört att det rekomenderas att man tar pauser när man åker långt så att barnet får sträcka ut ryggen..

men jag vet inte hur länge som är ok. vi har iaf åkt som max 3 timmar och sen har vi varit framme.. så vi har haft max 3 timmar då kan man säga =)
    ja jag funderar mycket på de där med ryggen också på dme små... någon som evt var man kan läsa om rekomendationer kring detta med att sitta i bilbarnstol...
  • Frontline

Från NTF:s sida

Fråga:
    Hur länge kan babyn sitta i babyskyddet
    Vi har hyrt ett babyskydd till vår nyfödda dotter. Vi har läst någonstans att bebisar inte bör sitta för långa stunder i stolen. Hur ofta bör barnet få sträcka på sig?
    Svar:
    Det är svårt att ge en exakt tidsangivelse för hur länge bebisar bör sitta i babyskydden. Det finns inga tecken som tyder på att barnen skulle få framtida men av att sitta för länge i stolen. Det man däremot bör tänka på är att inte använda den som babysitter inomhus - den är till för bilåkning. Givetvis kan babyn sitta kvar i stolen när man t ex ska in i affären och handla. Så länge barnet är nöjt kan ni åka. Det som gäller vid längre bilfärder är att ni planerar in raster i den totala restiden. Barnet kan behöva mat och blöjbyten lite då och då.
    Det ni också får ta med i beräkningen är att det brukar ta längre tid att resa med barn, jämfört med när man var två ensamma vuxna.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • ÅzaLu
    Frontline skrev 2010-11-20 20:16:03 följande:
    Från NTF:s sida
    Fråga:
    Hur länge kan babyn sitta i babyskyddet
    Vi har hyrt ett babyskydd till vår nyfödda dotter. Vi har läst någonstans att bebisar inte bör sitta för långa stunder i stolen. Hur ofta bör barnet få sträcka på sig?
    Svar:
    Det är svårt att ge en exakt tidsangivelse för hur länge bebisar bör sitta i babyskydden. Det finns inga tecken som tyder på att barnen skulle få framtida men av att sitta för länge i stolen. Det man däremot bör tänka på är att inte använda den som babysitter inomhus - den är till för bilåkning. Givetvis kan babyn sitta kvar i stolen när man t ex ska in i affären och handla. Så länge barnet är nöjt kan ni åka. Det som gäller vid längre bilfärder är att ni planerar in raster i den totala restiden. Barnet kan behöva mat och blöjbyten lite då och då.
    Det ni också får ta med i beräkningen är att det brukar ta längre tid att resa med barn, jämfört med när man var två ensamma vuxna.
    tack =)
  • FrokenJo

Från sjukhuset fick vi höra att 2-3 timmar var gränsen, sedan behöver de få sträcka på sig. De sjunker ju ihop så det är för andingen och så med.

Svar på tråden Hur länge sova i babyskyddet?