• pepsimax82

vad menas med "spinae"?

jag födde min första med akutkejsarsnitt. hans hjärtljud steg till över 200 och efter jag läste journalen står det vidare att "huvudet sjönk inte nedom spinae" vad menas med det?
    jag har gjort en bäckenröntgen och då hade jag 31,8 (gränsen ligger 31,5) men min bäcken utgång är på 9,9 cm och de "ska" ligga på 11-12 cm. (är det bäckenUTGÅNGEN el bäckenINGÅNG som är den viktiga när det gäller om man har för trångt bäcken el inte?)
    Jag hade också "sekundär värksvaghet". 
    Vill gärna ha planerat kejsarsnit denna gång men är rädd att ajg inte får det.. är detta orsaker tror ni till att jag kan få planerat kejsarsnitt?

• Svar på tråden vad menas med "spinae"?
  • bili

Spinae är två knölar som sitter i bäckenet som barnet passerar när den ska ner i fölossningskanalen.
    Man kan kräkas och må illa när barnets huvud passerar dessa.

• mmmiikaela

spinae vet ja inte exakt vad de är men de är nåt ord dom använder när man föder barn, i min journal står det tvärtom vad de står på ditt, att huvudet sjunkit ned nedom spinae så de är väl nån gräns i födelsekanalen som heter så :)

son född 09, pyret i magen beräknad 30/6-11 :)
  • pepsimax82

Jaha!! Är det vad spinae är.. har hört spinaetaggar el nått.. men då är det nått sånt. Vet du hur det ligger till med det att min son huvud inte kom ner för det.. vad det beror på? För trångt el.. är det bara nått som händer ibland? Är det återkommande?

• stor grön drake

spinae är två (en på var sida) utstickande delar på bäckenet eller ryggen, minns ej exakt nu, det är över ett år sedan vi hade förlossningskurs med BM, hon hade en jättebra bild på det (tecknad, genomskärning) men hur jag en vände och vred på google hittade jag den inte. En del kvinnor upplever stort obehag då barnets huvud pressar förbi spinae, som tydligen är ett av de trängre ställena. Vissa så mycket att de blir illamående och kräks.

Vet ej vilken del av bäcket som är "viktigast" att är tillräkligt stort, i min åsikt borde båda vara det

• pepsimax82
    stor grön drake skrev 2010-11-20 20:07:11 följande:
    spinae är två (en på var sida) utstickande delar på bäckenet eller ryggen, minns ej exakt nu, det är över ett år sedan vi hade förlossningskurs med BM, hon hade en jättebra bild på det (tecknad, genomskärning) men hur jag en vände och vred på google hittade jag den inte. En del kvinnor upplever stort obehag då barnets huvud pressar förbi spinae, som tydligen är ett av de trängre ställena. Vissa så mycket att de blir illamående och kräks.

Vet ej vilken del av bäcket som är "viktigast" att är tillräkligt stort, i min åsikt borde båda vara det
    ja jag har också googlat men hittade inte riktigt nått :) men får kolla med Bm när jag ska upp dit nästa gång om det är något som kan påverka min nästa förlossning.. tack för svaren! (nu vet jag iaf vad spinae är!)
  • stor grön drake
    pepsimax82 skrev 2010-11-20 20:10:54 följande:
    ja jag har också googlat men hittade inte riktigt nått :) men får kolla med Bm när jag ska upp dit nästa gång om det är något som kan påverka min nästa förlossning.. tack för svaren! (nu vet jag iaf vad spinae är!)
    Det är ju inte omöjligt att ditt bäcken har ändrat sen förra förlossningen. Nu när jag tänker efter var det en sån där "skol-plansch" i kartong, ganska stor, såg lite gammal ut. Tror faktiskt hon använde den just för att den visade spinae så bra, hon hade även en blädderbock med hela "vandringen" från livmoder ner till födseln, var riktigt bra för mig som är informations-narkoman vad gäller sånt
Svar på tråden vad menas med "spinae"?