• alfonspalfons

Finns det någon som står i kö för ÄD på Sahlgrenska?

Jag och min man fick i maj reda på att jag (efter diverse olika händelser) nu befinner mig i ett förtidigt klimakterie. Ja i allafall är på väg dit. Har haft ett för högt fsh som nu är normalt igen. Östradiol värdet är dock för lågt. Har gjort ett "eget" ivf-försök men fick inte ens fram något ägg så nu är det ÄD som gäller. Har stått i kö sen i början av maj...och nu väntar vi. Vi har en "egen" donator, korsdonator som ska hjälpa oss fram i kön men än vet vi inte när vår behandling ska börja. Förhoppningsvis under första halvan av nästa år. Finns det fler som är i liknande situation???

• Svar på tråden Finns det någon som står i kö för ÄD på Sahlgrenska?
  • ccw77

Vi har efter ett privat ivf-försök samt 1 ivf försök på Sahlgrenska fått besked att det är äggdonation som gäller för oss. Vi från början manlig faktor, därav ivf samt så verkar det nu som min äggreserv börjar sina. Har fått ut få ägg med dålig kvalitet. Ivf- försöken har visserligen lett till äggåterföring båda gångerna men med dålig kvalitet på embryona.
    Vi kommer att ställa oss i kö för ÄD men det är fortfarande svårt för oss att acceptera läget. Vi funderar på att eventuellt fortsätta med fler privata ivf-försök men läkaren säger att våra chanser ligger på ca 10 % mot normala 30-40 % så det ser inte ljust ut.

Hur mycket fortare går det med ÄD om man har en korsdonator?

• lyckligtlottad1982

Jag är också i för tidigt klimaterie och har precis fått besked från min läkare att det är äggdonation eller adoption som gäller. Jag skall precis ställa mig kö för detta. Jag har tyvärr ingen korsdonator som kan hjälpa mig fram i kön, men om jag bli alltför otålig så kan kan kankse tänka mig att göra det ute i europa..

• alfonspalfons

Jag vet, det är svårt att acceptera. Tror det är först nu (efter 7 mån) som jag accepterat detta. Min kompis som hjälper oss gjorde sin donation förra veckan så nu är det "bara" för oss att vänta... Vänta, vänta, vänta. KÄnns som att det är det enda man gör nu för tiden. Vad de sa till mig så står man i kö uppåt 2 år om man inte har "egen" donator... Annars blir väntan 6 mån - 1 år.

• ccw77

Vi ringde och ställde oss i äggdonationskö för två veckor sen men har inte hört något sen dess. Fick bara besked av barnmorskan att vår läkare skulle skriva remiss. När får man bekräftelse på att man verkligen står i kö?

Hur har det gått för er alfonspalfons? Har du hört något om när det är dags för er?

• alfonspalfons

ccw77; Hoppas att ni fått er bekräftelse ang ÄD nu? Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog för oss innan vi fick bekräftelsen men vi fick hem ett brev där det skriftligt stod vilket datum vi ställt oss i kön. (4maj)

Sedan var det tyst ändå till början av november då jag fick komma till SU för att göra en "testbehandling". Nu väntar vi bara på att få komma i gång på riktigt... Troligtvis kommer det att ske innan påsk iaf!:)

• Nahoj23

Hej

Jag står också i kö för äggdonation på SU.
    Det är andra gången jag gör det. Första gången när vi precis var framme och vi väntat i 3,5 år gick jag och mitt ex isär, så denna gången fick man snällt ställa sig i kön igen (efter mycket jobbiga omständigheter) och vi fick ingen som helst medömkan eller förtur i och med att jag redan har stått i kön en gång tidigare.

Remiss skrivs och man ska ta ett antal prover innan man kan säkerställa att det är just ÄD kön man ska stå.
    Vi står i kö sedan i oktober 2010 och på vårt papper i väntelistestatus står det 1-1,5 år.

Jag har sedan tidigare stått som sökande för ensamadoption i ca 3 år.

SU har hittils käbblat fram och tillbaka om mitt vara eller icke vara i den här kön i ca 2 år.
    Tack för det.

• lyckligtlottad1982

Hur går det för er tjejer? Hur länge fick ni vänta på bekräftelseefter att läkaren skickat in remissen? Någon som det börjar bli dags för?

Själv fick jag en remiss skriven idag, så har en låååång väntan framför mig... 

• alfonspalfons

Det tog några veckor innan vi fick bekräftelsen... En och en halv månad kanske...på den stod det vilket datum de hade fått in remissen. Och det var typ tre veckor efter att vi "anmält" oss. Efter det fick vi vänta ngn månad till innan vi fick komma på samtal och slutligen bli godkända för att göra ÄD. Från vår "anmälan" till godkännande tog det  exakt 6 månader! Nu väntar vi bara på att få starta ordentligt! Väntar på ett samtal idag faktiskt, för att få höra hur planen är upplagd för oss!

Även om det känns som att vi ändå har kommit fram i kön hyfsat snabbt så länns ju väntan som en evighet! (Jag har en kompis som hjälpt oss att komma fram i kön, tack vare korsdonation)

Hoppas att du/ni får bekräftelsen hemskickad snabbt nu då!:)

• lyckligtlottad1982

Idag har vi fått våran remissbekräftelse! :) Vår startdag för kötiden är 14 februari 2011... Knepig alla hjärtans dag budskap... :P

Svar på tråden Finns det någon som står i kö för ÄD på Sahlgrenska?