• dromedaren

    För mycket parfym

    Hej alla kloka!

    Vad gör man åt detta: Mina föräldrar har galet mycket parfym på sig. Det schtinker! Varje gång vi träffat någon av dem (rätt ofta) så luktar vår lilla bäbis massa parfym - överallt (mormor och morfar gosar ju järnet med lillan förstås); i håret, kläderna, huden! Usch.

    Jag tycker generellt att det är onödigt att tillsätta dofter på saker och ting (hygienartiklar, tvättmedel etc), och jag tror att det kan vara skadligt om det blir för mycket av det. Men jag vet att vår dotter inte utsätts för så mkt sådant så det är inte det som är problemet här, problemet är helt enkelt att jag gillar hur HON luktar; inte hur mormor och morfar luktar...

    Själv duttar jag på mig lite parfym ibland, men bara så det anas, det är mer min melodi. Mina föräldrar har väl troligen efter 30 års rökande förintat sina luktsinnen så de blaskar på friskt.

    Hur ska jag (om det går?) be dem dra ner på parfymen? Som det är nu får vi ju bada lillan varje gång de kramat om henne, lite jobbigt!
    Det känns ju dock rätt känsligt att ta upp, man vill ju inte säga till någon att de luktar otäckt liksom...

    Lite tips vore toppen, tack. :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-20 22:09
    (Vi badar henne förstås inte alltid efter att de träffats, men det är nästan så att man vill det...)

  • Svar på tråden För mycket parfym
  • Kotten3

    Jag skulle också säga som det är. När min första tös var bebis så skrek hon enbart när farmor tog i henne och vi förstod först inte varför. Men jag kände ju att hon hade rätt mycket parfym på sig så vi bad henne att inte ta så mycket. Nästa gång vi kom så var det inga problem med lillan. Jag har märkt att bebisen tar efter den doft som personen som håller i den har. Så jag kan "spåra" vilka som nyligen hållit vi vår bebis genom att lukta på bebisen!
    Lycka till! 

Svar på tråden För mycket parfym