Tezz i skrev 2010-11-22 15:25:08 följande:
Man behöver inte norskt leg för att arbeta i norge. Förövrig kommer man inte att kunna få norsk leg som vanlig svensk medborgare.
Åker man däremot som ssk så ska man ansöka om norsk sjuksköterskelegitimatuin. Men nej inga papper behöver stämplas av varken adv. byrå och skatteverket. Räcker med en myndighet.
Det jag menade var att om man ska jobba som SSK i norge behöver man ansöka om norsk sjuksköterskelegitmation...precis som du skrev. Det var ju det jag menade.
Jag behövde få mina papper stämplade av "Notarius publicus". För att kunna bli notarius publicus ska man ha avlagt
juristkandidatexamen eller juristexamen. Alltså de papper jag behövde för att kunna ansöka om nrosk SSK-leg. skulle stämplas av notarius publicus. Passkopia skulle helst stämplas av polis, det svenska personbeviset skulle stämplas av skatteverket. Jag vet inte om de på skatteverket är behöriga att stämpla övriga dokument, här gick det iaf inte.
När man börjar arbeta i norge behöver man ansöka om ett norskt ID-nummer eller liknande, för att man ska kunna skatta i Norge. Det gör man på ett skattekontor i Norge.
Jag har själv åkt som SSK till Norge och arbetat via bemanningsföretag så jag vet vad jag pratar om. Vad du har för egna erfarenheter vet jag inte.