• Ponderosa

Tips på lek/aktivitet på julafton?

Jag firar jul med mina föräldrar, syskon och deras barn. Det brukar bli så att vi äter, ser på tv, pratar i mun på varann, äter mer, ser på tv och pratar.

Jag har tappat julglädjen de sista åren för jag blir besviken på mina syskon framför allt.

T.ex. så har vi sagt tidigt under dagen att vi ska spela sällskapsspel ihop efter gröten eller vad det nu kan va. Sen så bangar alla. Förra gången åkte min syster och hennes man till sina kompisar senare på kvällen. Jag tycker bara inte att det är ok att dumpa familjen på julafton. Vi är totalt 9 personer i åldern 27-35. Vi borde väl kunna umgås utan att nån blir uttråkad och vill åka nån annanstans?
    Min bror och hans fru vill jämt åka hem tidigt för att lägga barnen. Men en gång per år borde dom väl kunna vara vakna lite längre?

Jag är singel och de har familjer, det förstår jag, men kan ändå inte hjälpa att hela julafton känns så ledsam. De sista åren har jag känt varje julaftonskväll "jahapp, det blev inte mer än så här".

Har ni nåt tips på nån riktigt bra aktivitet man kan planera in? Nåt för de vuxna framför allt. Jag vill bara att nåt ska bli annorlunda det här året.
    Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Tips på lek/aktivitet på julafton?
  • Ponderosa

Vi har redan "hemlig tomte", dvs man köper till en person för en viss summa. Sen ska man gissa vem man fått julklappen av.
    Charader tror jag inte går hem, men jag kanske kan kolla av med några om det skulle va nåt.

• tjej87

Vi spelar julklappsspelet :)
    Alla har köpt ett par billiga klappar med sånt som passar alla som är med i leken och sen får man ta et tpaket från högen varje gång man slå 1 eller 6. När alla klappar i högen är slut så startar vi en timer och sen får man ta klappar av varandra varje gång man slår 1 eller 6. Blir någon utan julklapp när leken är slut får den som har flest ge bort en valfri till den som inga har. Pkaeten öppnas inte förrän leken är slut så man har ingen aning om vad det är i paketen :)

• tjej87

Sen är ju sällskapsspel alltid trevligt :) Mitt bästa tips är Bezzerwizzer som vi alltid spelar i min familj :P Ibland vinner pappa (han vinner alltid i TP och sånt) men ibland kan även vi andra vinna vilket är skoj då det blir mer match :)

• maja78

Vi brukar ha en paketlek.
    Någon köper en liten symbolisk sak, slår i i MÅNGA lager papper och tejp i olika slag. Allt för att det ska bli så svårt som möjligt att öppna. Sen måste man ha 2 tärningar och ett par stora gärna tjocka vantar.. Sen gäller det att slå två lika tärningar. Då får man sätta på sig vantarna och försöka öppna paketet. Självklart går ju tärningarna varvet runt och när nästa får 2 lika tärningar får den ta vantarna  och försöka öppna... osv osv...... Brukar bli mycket stress och skratt i min familj iaf

Hoppas du förstår min lite röriga förklaringFlört

• Ponderosa
    maja78 skrev 2010-11-21 13:09:40 följande:
    Vi brukar ha en paketlek.
    Någon köper en liten symbolisk sak, slår i i MÅNGA lager papper och tejp i olika slag. Allt för att det ska bli så svårt som möjligt att öppna. Sen måste man ha 2 tärningar och ett par stora gärna tjocka vantar.. Sen gäller det att slå två lika tärningar. Då får man sätta på sig vantarna och försöka öppna paketet. Självklart går ju tärningarna varvet runt och när nästa får 2 lika tärningar får den ta vantarna  och försöka öppna... osv osv...... Brukar bli mycket stress och skratt i min familj iaf

Hoppas du förstår min lite röriga förklaringFlört
    Det verkar kul. Får nog bli en av aktiviteterna iallafall :)
Svar på tråden Tips på lek/aktivitet på julafton?