• Hoppetossan 79

Den nya oöppnade bregott har stått framme sen lunchtid igår! Går det att äta?

Var och handlade igår och köpte bara en matvara, bregott! Det hamnade på köksbänken med godiset och det övriga och ingen har sett att det stått där förrän jag! Nu när jag kom upp! Vet att smör kan stå i rumstemperatur ca två veckor! Men bregott???? Blir det dåligt eller bara hårt? Känns ju lite surt att slänga en helt ny oöppnad bregott! Dessutom köpte vi den för att det gamla var helt slut! Så vi har inget till frukost annars...

• Svar på tråden Den nya oöppnade bregott har stått framme sen lunchtid igår! Går det att äta?
  • minimou

Jag hade inte slängt den. Som du säger, smör tål ju att stå ute många dagar. Samma med rapsolja. Blir nog lite hårt bara.

• Hoppetossan 79

Ja och jag antar att det är någon form av "steril" miljö när den kommer från fabrik! När den är öppnad kan det väl däremot vara brödsmulor och sånt i som påverkar hållbarheten.

• linjes

Ja jag är nog kräsen då men jag hade inte ätit det

• Nifelheim

Åh, men det är ju bara att lukta på det. Har smöret härsknat lär du känna det på lukten Jag tycker det verkar som att vi har börjat glömma allt mer att våra fantastiska sinnen lukt och smak är de bästa för att ta reda på om något är ätligt eller ej. Smakar och luktar det okej så är det i nästan alla fall ätligt.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • 4mychildren

Ja alltså lukta på det. Smör härsknar ju (stavning?) och blir surt, det känner man ganska direkt med näsan om den är sur eller dålig på något sätt. Men luktar det bra och smakar som det ska skulle jag bara ställa in i kylen igen och låta smöret stelna till efter att varit ute i värmen Skrattande Vi har råkat lämna framme smöret mer än en gång här hemma och det äter vi ändå om det är luktfritt och smakar normalt.

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • Blablabla

Det går jätte bra & äta!!! Det är nog värre med "fejk" smör dvs lätta osv...

• Hoppetossan 79

Nu har vi ätit frukost och det smakade jättebra! Var bara lite mjukt eftersom det inte hunnit stelna igen än!

Svar på tråden Den nya oöppnade bregott har stått framme sen lunchtid igår! Går det att äta?