• Anonym (simmerskan)

Mens, menskopp, baderska?

Brukar aldrig åka till badhuset vid mens om det inte är alldeles i slutet. När jag berättade för dottern igår att det inte skulle bli någon simskola idag blev hon jätteledsen. Men hur är det egentligen skulle man även kunna bada öven i början? Jag använder menskopp och tömmer jag den innan så lär den ju knappast hinna bli full så den läcker inom den timmen som simskolan tar (brukar ju ta minst 3-4tim).  Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Mens, menskopp, baderska?
  • Anonym

Har inte använt menskopp men vet iaf vad det är. Nog tror jag att det skulle gå utmärkt att åka och bada med en sån även i början, för som du säger så läcker det inte igenom i första taget.
    Och eftersom den sitter där lär det ju inte vara risk för infektion heller (för visst är väl den risken större annars när man har mens?).

• Anonym (simmerskan)

jo jag tycker oxå infektionsrisken borde vara större. Hon har missat de två senaste gångerna pga sjukdom så det känns lite tråkigt om hon ska missa denna oxå pga MIG. Hon är dessutom totalt orädd å eftersom hon inte kan simma än utan håller på att lära sig så kan jag inte låta henne vara med själv heller eftersom större delen av undervisningen sker i djupbassäng där hon inte bottnar

• Anonym

Jag har varit i simhallen flera gånger på olika dagar under mensen och det har bara hänt en gång att det kom in vatten i koppen. Läckt har det aldrig gjort.

Tömmer du koppern innan så kan du ju ha i den  teoretiskt i 8 timmar men jag brukar alltid tömma den direkt efter just för att kontrollera att det inte kommit in vatten.

• Anonym (anonym #3)

Infektionsrisken är väl inte större?? Det är ju inget sår du har för att du har mens.

Det är också skillnad mellan en tampong och en menskopp eftersom bakterier inte fastnar lika lätt på menskoppen. Det är därför du kan ha i den så länge. En tampong ökar inte heller infektionsrisken mycket om man inte glömmer den i eller inte byter den direkt efter badet.

• Anonym

Det är ju svårt att veta i och med att jag inte vet hur mycket du blöder. Jag använder menskopp (när jag inte är gravid) och har i och försig väldigt små blödningar men åker och simmar när som under mensen om jag vill... Har aldrig varit några problem.

Angående infektionsrisk så har väl det att göra med tampong? I och med att den suger åt sig vatten och om man låter det ligga kvar ett tag efteråt är det en infektionsrisk. men menskopp är ju "vattensäkert" och läcker inte in vatten vilket inte kan öka infektionsrisken då...

Känn efter och kolla under dagen hur mycket du blöder... det borde inte vara några problem... (är du orolig för att läcka är nog inte risken ett dugg större i vatten än utanför vatten)

• Anonym (simmerskan)

Tack så mycket för era svar. Tror jag ska ta å väcka dottern å åka i alla fall.

Svar på tråden Mens, menskopp, baderska?