Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Alvio

Hur går äggplock till?

Vi ska precis börja utredning och jag grubblar rätt mycket. Tycker alltid det känns bättre om man vet vad som väntar. Är det någon som gjort äggplock och kan berätta lite hur det går till? Är det väldigt obehagligt? Gör det mycket ont?

• Svar på tråden Hur går äggplock till?
  • JFM
    Alvio skrev 2010-11-21 10:39:13 följande:
    Vi ska precis börja utredning och jag grubblar rätt mycket. Tycker alltid det känns bättre om man vet vad som väntar. Är det någon som gjort äggplock och kan berätta lite hur det går till? Är det väldigt obehagligt? Gör det mycket ont?
    Hej!
    Jag har gjort tre äggplock och ska iväg på mitt fjärde nu i mitten av december.
    Jag förstår dina tankar, jag har läst på som en tok inför varje nytt steg i behandlingen.
    Mina äggplock har gått till så att jag fått komma till kliniken på morgonen, oftast vid åtta.
    Har då fått byta om till en sjukhusskjorta och knästrumpor och legat och vilat i en säng.
    Min man har fått vara med hela tiden, men det gör man precis som man vill.

Min man har sedan gått iväg till ett separat rum för att lämna sitt spermaprov, under tiden har jag fått en nål i armen, där de tillför ett morfinliknande preparat under äggplocket.

Jag har sedan fått panodiltabletter innan äggplocket, jag vet att på vissa kliniker får man även lugnande innan.

Sedan får man komma in i ett rum och lägga sig i en gynstol. Läkarna jag har haft har varit jätteduktiga på att berätta vad de gör hela tiden, så jag har aldrig känt mig orolig på något vis.

Jag har fått lite morfinliknandepreparat insprutat så det snurrar till lite i huvudet, men jag har inte upplevt det obehagligt på något vis. Man får uppge sitt personnummer för personalen som tar emot äggen.
    Så har läkaren lagt lokalbedövning "därnere", vilket jag aldrig någonsin har känt av.

Sedan kör de igång och man ser när det tömmer äggblåsorna på en ultraljudsskärm. Det ser ut som att de suger ut luft ur ballonger ungefär. Man får säga till om det gör ont så får man mer "morfin" i armen.

När de sugit ut alla blåsorna så får man sätta på sig trosorna med en binda, man kan blöda efteråt. Ibland har jag inte blödit alls och ibland ganska mycket.
    Sedan får man gå och lägga sig i sängen igen på "sitt" rum och vila. En del behöver sova en stund.

När man piggnat till tar de ut nålen ur armen, man får sätta på sig sina kläder. Sedan har jag fått komma in på ett kontor där de berättat hur många ägg de hittat i blåsorna och i Falun, där jag går, får man med sig Trombyl som man ska ta i samband med att de återför embryo sedan.

Sedan får man åka hem och vila och jag har nog alltid behövt vila mest hela den dagen sedan. När bedövningen släpper sedan kan det vara skönt att ha lite panodil att ta om du får mycket ont. Känns som mensvärk ungefär.

Dagen efter har de sedan ringt före tolv och berättat hur många ägg som blivit befruktade och vilken dag och tid man ska komma tillbaks för återföring.

Så har det sett ut för mig.

Önskar dig stort lycka till!!
Svar på tråden Hur går äggplock till?