• idiblon yes

    Det är mycket fokus på barn med ADHD/AS och andra NPF. Men alla äldre som aldrig fått hjälp då?

    Hur tänker ni kring det?

    Kanske de där anhöriga som fastnade i missbruk, etc, för att de aldrig fick hjälp, hur ska vi kunna ge upprättelse till dem? Det är så enkelt att klassa dem som idioter som förstör allt både för andra eller sig själva. Jag tror snarare att många tvingades in i en form av självmedicinering.

    De som alltid fick höra hur dumma de var, vilka lata och störda idioter de var. Att de var och är roten till allt ont.

    Är det inte att göra det lite väl enkelt för sig att stämpla människor så?

    De kanske led av den problematik som uppmärksammas hos barn, ungdomar och unga vuxna idag.

    Många har dött eller försatt sig (och andra) i hemska situationer på vägen och jag tycker inte att de ska ha gjort det förgäves. Är det för sent, är vi beredda att ge upprättelse och hjälp? Är DU beredd på att tänka om?


    FL är guld.
  • Svar på tråden Det är mycket fokus på barn med ADHD/AS och andra NPF. Men alla äldre som aldrig fått hjälp då?
  • JeanneDArc

    Jag tror du har helt rätt, att det är så i många av fallen. Men det är ju inte för sent att göra en utredning i vuxen ålder, ta tag i sina problem, få rätt medicinering osv.

  • idiblon yes
    JeanneDArc skrev 2010-11-21 11:07:18 följande:
    Jag tror du har helt rätt, att det är så i många av fallen. Men det är ju inte för sent att göra en utredning i vuxen ålder, ta tag i sina problem, få rätt medicinering osv.
    Nej, men det är svårt när vården är så pass otillgänglig som den är. Framförallt när man redan är stämplad av sin omgivning.

    Om farbror Ove alltid dricker för mycket och blir obehaglig eller mamma Britta är alkoholist och beskylls för att vara orsak till allt ont i ens liv, eller morbror Bengt är en obehaglig och utstött narkoman, vad gör man för dem?
    FL är guld.
  • Elsa Asp

    Det är ju inte alla det gått dåligt för. En del har ju gjort karriär på olika sätt tack vare sin ADHD. Andra hankar sig väl fram ganska hyfsat medan ett fåtal blivit missbrukare/psyksjuka/tagit sitt liv. Idag är risken att myndigheter fått för sig att vi är farliga och korkade och inte bör köra bil utan extra intyg!  Många chaufförer har ADHD och andra jobb där man sköter sig själv och slipper grupptryck. Tyvärr har många såna jobb försvunnit, brevbäring, postsortering, taxichaufför, nattarbetare m fl. För lågbegåvade har enkla arbeten i industrin tagits bort.

    Mitt liv har knappast varit problemfritt, men samtidigt var den strukturerade skolan bättre för oss. Hade aldrig fixat den nya skolan. Yngsta sonen är begåvad, men det kan också vara ett problem när alla ska tänka lika.

    Samtidigt har jag klarat av saker bättre än sk normala gör. Men när jag blev ensam mamma med två barn, ett med diagnos och en tonåring, så höll jag på att gå under. Just då fick jag förklaringen: jag hade själv ADHD/AS. Diagnos Damp vid 52, men den sporrade mig också. Har arbetat mycket med familjer med NPF-problem och har fått höra att jag är den enda som förstått dem. Det värmer.! 

  • idiblon yes
    Elsa Asp skrev 2010-11-21 12:15:01 följande:
    Det är ju inte alla det gått dåligt för. En del har ju gjort karriär på olika sätt tack vare sin ADHD. Andra hankar sig väl fram ganska hyfsat medan ett fåtal blivit missbrukare/psyksjuka/tagit sitt liv. Idag är risken att myndigheter fått för sig att vi är farliga och korkade och inte bör köra bil utan extra intyg!  Många chaufförer har ADHD och andra jobb där man sköter sig själv och slipper grupptryck. Tyvärr har många såna jobb försvunnit, brevbäring, postsortering, taxichaufför, nattarbetare m fl. För lågbegåvade har enkla arbeten i industrin tagits bort.

    Mitt liv har knappast varit problemfritt, men samtidigt var den strukturerade skolan bättre för oss. Hade aldrig fixat den nya skolan. Yngsta sonen är begåvad, men det kan också vara ett problem när alla ska tänka lika.

    Samtidigt har jag klarat av saker bättre än sk normala gör. Men när jag blev ensam mamma med två barn, ett med diagnos och en tonåring, så höll jag på att gå under. Just då fick jag förklaringen: jag hade själv ADHD/AS. Diagnos Damp vid 52, men den sporrade mig också. Har arbetat mycket med familjer med NPF-problem och har fått höra att jag är den enda som förstått dem. Det värmer.! 
    Nej, det är många det absolut inte går dåligt för. Det är även många som lider av problematiken, men som hankar sig fram och klarar livet ändå. Men det finns även många som fallit mellan alla stolar och som bara får skit och jag tycker det är ganska intressant att ifrågasätta hur rättvist det är att sätta sig till doms över dem på det sätt som ofta görs idag.

    Hur ska man komma tillrätta med det? Är det verkligen okej att döma ut och kasta människor som det gått illa för till vargarna på det sätt som görs idag? Mycket ångestproblematik är kopplad till NPF och man kan undra om inte många borde ha rätt till upprättelse.
    FL är guld.
  • sär skriven

    Vad skönt att se en vettig sida av debatten, till skillnad från alla miljoner "adhd beror på dålig uppfostran"-trådar. Bra idiblon =0).


    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • idiblon yes
    sär skriven skrev 2010-11-21 12:25:30 följande:
    Vad skönt att se en vettig sida av debatten, till skillnad från alla miljoner "adhd beror på dålig uppfostran"-trådar. Bra idiblon =0).
    Tack. Jag vill skapa en motsvarande diskussion, mot att "alla alkoholister/narkomaner" är idioter som får skylla sig själva och att allt ont i livet är anhöriga missbrukares fel.

    De får förvalta tillräckligt mycket djävulskap, elände och förtvivlad desperat ångest som det är.
    FL är guld.
  • sär skriven
    idiblon yes skrev 2010-11-21 12:50:49 följande:
    Tack. Jag vill skapa en motsvarande diskussion, mot att "alla alkoholister/narkomaner" är idioter som får skylla sig själva och att allt ont i livet är anhöriga missbrukares fel.

    De får förvalta tillräckligt mycket djävulskap, elände och förtvivlad desperat ångest som det är.
    Absolut. Skrev faktiskt nyligen en högskoleuppsats kring debatten om ADHD. Riktigt intressant, men väldigt frustrerande att högskolelitteraturen behandlar ADHD som en social konstruktion.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • idiblon yes
    sär skriven skrev 2010-11-21 13:10:04 följande:
    Absolut. Skrev faktiskt nyligen en högskoleuppsats kring debatten om ADHD. Riktigt intressant, men väldigt frustrerande att högskolelitteraturen behandlar ADHD som en social konstruktion.
    Ja, okunskapen och de förutfattade meningarna är beklämmande.

    Det är väl snarare det sociala spelet som är just en social konstruktion, medan reaktioner mot det är som allergi mot något som faktiskt är sjukt i sig. Samhället är sjukt på många sätt, man ska vara på ett visst sätt, undvika rannsakan och till varje pris undvika att tala klarspråk. DET är sjukt.
    FL är guld.
  • sär skriven
    idiblon yes skrev 2010-11-21 13:12:46 följande:
    Ja, okunskapen och de förutfattade meningarna är beklämmande.

    Det är väl snarare det sociala spelet som är just en social konstruktion, medan reaktioner mot det är som allergi mot något som faktiskt är sjukt i sig. Samhället är sjukt på många sätt, man ska vara på ett visst sätt, undvika rannsakan och till varje pris undvika att tala klarspråk. DET är sjukt.
    Ja, du har helt rätt i vad du säger. Samhället har förändrats i en oerhörd takt, och det är de som inte fått de fysiologiska/biokemiska förutsättningarna för att hantera denna utveckling som hamnar i kläm. Trots att de möjligtvis är programmerade att leva mer normalt än resten av oss.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • idiblon yes
    sär skriven skrev 2010-11-21 13:20:01 följande:
    Ja, du har helt rätt i vad du säger. Samhället har förändrats i en oerhörd takt, och det är de som inte fått de fysiologiska/biokemiska förutsättningarna för att hantera denna utveckling som hamnar i kläm. Trots att de möjligtvis är programmerade att leva mer normalt än resten av oss.
    Precis, det som är "rätt" på ett sjukt sätt premieras. Att inte ifrågasätta felaktigheter, att spela spelet, att sparka neråt och hålla uppe en falsk fasad anses bättre än att reagera med motvärn och spjärna emot.

    Vansinne.
    FL är guld.
Svar på tråden Det är mycket fokus på barn med ADHD/AS och andra NPF. Men alla äldre som aldrig fått hjälp då?