• SolochMåne

härskartekniker, någon som varit utsatt?

... eller är det bara jag? Under ett seminarium där jag höll ett anförde kring varför just "gemensam vårdnad" blivit lagstagdfastlagd" under 90-talet, då det föll en hel del "pappa-vindar". Under mitt anförande håller en av de två (av 8 kvinnor stora)seminariegruppen på att skratta ihjäl sig åt mitt anförande (som att under nittiotalet gavs det fler pappa-månder, pappan viktig för "värstingar"-resonemanget, osv) och så sa killen i gruppen att "ha, ha du är ju helt ute och cyklar med ditt resonemang, typ att kvinnor skulle vara mer lämpade för barnen...." och det var ju inte det jag menade, utan att männen som redan har en stark ställning i samhället och över familjen ( då de generellt är de flesta som slår kvinnor som barn och utnyttjar barn sexuellt). Men ok, själva sakfrågan kan ju få en egen tråd, men är det fler som blivit utsatta för de så kalla de härskarteknikerna i samtal eller sammanträdesammanhang? Vore intressant att veta hur ni ställer er till detta... kanske är det fler som vågar träda fram, t ex kvinnor som använder sig av teknikerna för att få makt?

• Svar på tråden härskartekniker, någon som varit utsatt?
  • MrM

Ignorera detta inlägg om du tycker att det är för OT. Jag är dock lite nyfiken på vad som särskiljer så kallade härskartekniker från vanliga debatter och diskussioner? Är det tonfall, argumentationsteknik eller ställning i frågan? Jag kan tycka att folk håller olika hög nivå på sina debattinlägg men när detta skulle övergå i härskarteknik har jag aldrig förstått.

Mvh

• SolochMåne

absolut inte ot,det är helt relevant! Det är en härskarteknik när det utgår från någon som redan har en status (t ex männen). Fasen.. jag borde kolla upp någon länk om just "härskartekniker"... *googlar en stund*1

• MrM

Tackar, jag hittade liknande information på wikipedia. Känner mig fortfarande tveksam till att använda uttrycket då det kan göra en könsfråga av vilken debatt som helst utifrån en känsla hos den blir utsatt för den typen av argumentation och bemötande. Tar man bort genusperspektivet på det hela och ser till de olika fenomenen som mindre lyckade former av diskussionsteknik däremot så tycker jag nog att det kan vara intressant att diskutera.

Mvh

• kidA

jag förstår oxå vad du menar. men du ger inegt specifikt exempel på en härskarteknik. en härskarteknik är tex att använda sig av "lilla gumman.. förstår du inte att...osv" eller "men sara.. har du tänkt på att...". alltså att trycka ner ngn i samtalet liksom. o det handlar ju inte bara om att den man pratar om är av motsatt eller ett dominerande kön utan att han faktiskt trycker till dig liksom..

• SolochMåne

Fast nu var han var både av motsatt åsikt, motsatt kön och skrattade under mitt anförande och sa"men nu är du ju ute och cyklar" - jag måste tolka det som en härskarteknik (har aldrig varit med om det förut med någon kvinnlig motpart, även om de rent principiellt skulle kunna vara motpart).

• kidA

motsatt åsikt är ingen härskarteknik...
    däremot så visst var han av motsatt kön o ja han skrattade. så du har förlöjligandet. men JAG skulle ändå inte kalla det härskarteknik men det är ju min högst personliga åsikt ifall jag var i ditt ställe..
    jag tycker dock inte man kan säga att vem som helst som är man o säger emot eller inte håller med utövar härskartekniker..

• Roisin Dubh

Det blir inte härskarteknik automatiskt för att han är man och motsätter sig dina argument. Härskarteknik är något helt annat. Som sagt, mer konkreta typiska uttryck man använder för att "vinna" en debatt..

• SolochMåne

kidA,
    Det har du helt rätt i, vem som helst som är man och som säger emot inte håller på med utövar härskartekniker, så är det inte. Men att på ett respektfullt sätt säga att man inte håller med är en helt annan sak än att under ett anförande hålla på att gapflabba. Det är inte respektfullt och det måste ändå antas som ett sätt att förlöjliga en person som föröker göra en ståndpunkt.

• kidA

ja o det skrev jag oxå.. du kan kalla det förlöjligande ja. o därmed få till att det var en härskarteknik. men JAG personligen skulle inte kalla det det. men det är för att jag anser att det mesta användandet av härskartekniker är ganska subjektivt.

• kidA

eller snarare tolkningarna av dem...

• SolochMåne

Roisin dubh, det jag menar som konkret exempel är att han började flabba under mitt anförande och sen när jag avbröt anförande för att fråga vad det var... så sade han att jag "var helt ute och cyklade" - är inte det ett förlöjligande av mina argument (en härskarteknik)?

kidA, ja kanske är det så att det mesta användadet av härskartekniken är ganska subjektivt, - för att det måste vara så, subjektivt av kvinnor alltså för att förekomma överhuvudtaget.

• kidA

vi kan iaf konstatera att det var fruktansvärt töntigt o onödigt av killen att bete sig sådär.

• SolochMåne

kidA, ja, tack det kan vi nog konstatera - oavsett vad vi kallar "tekniken". Tack för ditt stöd!

Nu går jag och slaggar... *sömníg*

• kidA

sov gott.
    jag ska sova jag med bara hostan slutar..

• Glass
    soloch måne, jag tycker nog faktiskt att det kan kallas för en form av härskarbeteende. Jag väljer att bortse från könsfrågan i sammanhanget, eftersom jag inte själv tycker att den är väsentligt. Men en form av härskarteknik är det alltså enligt mig.
  • SolochMåne

Ja, visst är det Glass. Så ser jag det med, att det är kön spelar ingen roll (fast det är nog vanligast att det används av män mot kvinnor), men det var själva beteendet.

Fast det är kanske inte så vanligt förekommande? Eller är man bara dålig på att skönja det?

• SNULTRAN

Har upplevt (härskartekniken) av en arbetskamrat, hon ville titulera sig som (föreståndare) a la chef, vilket hon inte var.... men men

Härskar tekniker finns, både manliga som kvinnliga......båda är lika sjuka.....

Vilket är tragiskt ....

• Glass

Soloch Måne. Tycker nog att det används rätt ofta av kvinnor mot kvinnor också, men det är som sagt beteendet som är fel och som vi borde reagera emot.

• MrM

För att det över huvud taget skall vara relevant att prata om tekniker så måste det ju vara medvetna handlingar för att åstadkomma det som de s.k. härskarteknikerna står för, undanhållande av information, förlöjligande etc. Jag tror att det i många fall bara är dåliga debattekniker, kulturella fenomen och andra mindre medvetna val som ligger bakom denna typ av beteenden. Jag tror att man kan komma ganska långt bara genom att "lära" folk som beter sig felaktigt hur deras beteenden uppfattas av folk runt omkring och att de eventuella "framgångar" som nås på detta sätt oftast är skenbara.

Mvh

Svar på tråden härskartekniker, någon som varit utsatt?