• våranstjärna

dop + bröllop på samma gång.... hur funkar det ?

hej hopp.

vi väntar ett syskon till våran son nu i januari.
    & kommer naturligtvis doöpa även detta barn i kyrkan.

vi har liksom aldrig fått "tummer ur" & gift oss men det är ju något som vi båda vill.

så, då tänkte vi att varför inte slå till när vi ändå ska döpa vårat barn nästa gång....

elelr är det ruskigt tråkigt ?

jag gillar inte tanken på ett stort bröllop med flera hundra gäster, utan vill ha mina närmsta familjer.
    då borde det vara genialiskt, efetrsom mycket fokus ändå hamnar på barnet, kan vara skönt eftersom jag inte gillar att stå i centrum så värst mycket...

ni som har gjort det ? eller varit på ett dop som även blev bröllop hur var det ??

är jätte tacksam för svar !

• Svar på tråden dop + bröllop på samma gång.... hur funkar det ?
  • Trisse78

Underbart och kravlöst!

Vi gifte oss samtidigt som vi döpte vårt första barn.

Vi hade bara gått ut med inbjudningar till dop, så vigselakten hölls hemlig tills det var dags.

Det var bara våra allra närmaste vänner (ett par) som fick reda på att vi även skulle gifta oss. Detta pga att de hjälpte oss med filmningen av bröllopet, förberedelser och efterberedelser. De gjorde även smörgåstårtor som vi bjöd på efter stunden i kyrkan.

Vi började med dopakten och när det var klart så sa prästen:
    - Nu har de ju fått svara Ja på några frågor och klarat det galant, så vi fortsätter på det temat.
    Sedan började bröllopsmarschen spelas och prästen gav mig brudbuketten som hade stått framme på altaret.
    Det gick ett sus igenom kyrkan.

När även vigselakten var klar gick vi allihop över till församlingshemmet där vi bjöd på smörgåstårtorna och doptårta. Kvällen innan hade vi varit där och dukat och dekorerat borden.

Det blev en väldigt trevlig och avslappnad dag. Inga krav på hur "festen" efter kyrkan skulle vara.

Vi hade bara våra släktingar där och det paret som hjälpte oss med planeringen.

Jag ångrar det inte för en sekund.

• Trisse78

Glömde en sak!

Inne i kyrkan hade vi valt att bara sätta upp nr till doppsalmerna så att ingen skulle misstänka att det även skulle bli bröllop genom att se på psalmnr.

• Knasbollan

Hej! Jag och min man bestämde oss för att gifta oss innan vi fick barn. Ungefär 4 dagar senare visade det sig att jag var gravid:) Barnet skulle då vara 3 månader vid bröllopet vilket vi tyckte var en perfekt ålder för dop. Vi skrev på inbjudningarna att det var bröllop och dop. Vi hade mer fokus på bröllopet, dopet var lite med på köpet kan man säga. För oss var det inget alternativ att köra överraskningsmetoden då vi ville att våra gäster skulle ha möjlighet att klä upp sig, skaffa barnvakt och njuta av en festlig dag med andra vuxna. Hade det funnits ammande barn så hade de varit välkomna också men i övrigt körde vi barnfritt. Det var en otroligt lyckad dag och en mycket uppskattad bröllopsmiddag och fest!
    Våra bekanta var med om ett överraskningsbröllop vid ett dop som tyvärr för brudparet blev lite av ett fiasko :( nästan alla gästerna hade bokat upp sig på annat efter en-två timmars dopfika så det blev inte mycket mer än så. Mina bekanta var också ledsna för att de inte fick möjligheten att fira brudparet på ett högtidligare sätt genom att klä upp sig osv.

Alla är vi ju olika, fundera ordentligt på hur du vill att just ditt bröllop ska vara så att du inte ångrar dig senare, även om det känns praktiskt att gifta sig nu när ändå släkten är samlad...

Lycka till!

• Fija m 2 pojkar

Hej!

Jag är präst i Svenska kyrkan och har haft flera kombinerade dop och vigslar.

Den första frågan ni ska avgöra är om det ska vara hemligt eller ni bjuder från början till kombinerad dop/vigsel-gudstjänst.

Sedan ska ni avgöra om ni vill ha dopet eller vigseln först. Man kan ha ett överraskningsmoment oavsett.
    Antingen börjar ni med vigseln och efter det som kallas tillkännagivandet (efter löften och ringväxling) övergår man till dopet.
    Eller så börjar man med dopet och efter själva dopakten och välkomnandet av barnet, gör man ungefär som Trisse78 berättar, men man kan t ex också "hitta" en ring i dopvattnet.

Om ni väljer det senare, alltså dop först och ni har hållit det hemligt, så måste det till en bra övergång för folk blir rätt förvånade och kan behöva hämta sig lite... Så lite musik, eller något är bra.

Lycka till nu!

/ Skånepräst

Svar på tråden dop + bröllop på samma gång.... hur funkar det ?