• Anonym (orolig)

Farligt för barn äta rare nötkött? orolig!

Vi blev bjudna på en ryggbiff av några vänner och en var helt rosa förutom en stekyta. Värden påstår den hade nått 70 grader i temperatur men det har jag svårt tro på eftersom den var ljusrosa hela vägen utom på ytan.

Vet inte hur länge den var i ugnen. Jag ogillar rosa/rött/blodigt kött men vill verkligen inte mitt lilla barn ska få i sig sånt pga risken för EHEC mm.

Nu hann de bjuda mitt lilla barn innan jag kunde hindra dem.

Jag själv petade i mig några bitar men fick sedan äckel-känslor och bad få den welldone.

Brukar man inte fråga sina gäster hur de vill ha sitt kött?? märkligt sätt.

De verkar inte ha koll på hur man gör med maten riktigt....Skulle inte förvåna mig om de trodde att 70 grader var själva ugnstemperaturen och inte köttets mitt-temperatur, för de verkar inte alls vet ahur man tillagar sådan mat.

Som sagt: stekyta och sedan helt ljusrosa hela vägen innuti....USCH.

• Svar på tråden Farligt för barn äta rare nötkött? orolig!
  • Bridgett

Nej, det som är farligt med rått nötkött finns inte inne i muskeln, d v s det hela köttet, utan kan finnas på ytan, det är därför man inte ska ge barn rå färs eller torkat nötkött.

• Anonym (orolig)
    Bridgett skrev 2010-11-21 17:25:26 följande:
    Nej, det som är farligt med rått nötkött finns inte inne i muskeln, d v s det hela köttet, utan kan finnas på ytan, det är därför man inte ska ge barn rå färs eller torkat nötkött.
    tack-jag har idag försökt få fram denna info och till slut hittade jag likande på nätet. Eftersom jag lider av en ångestsjukdom så blev detta en tvångstanke och jag har mått väldigt dålig idag och gråtit osv av katastroftankar.

Men nu börjar jag lugna mig.
  • Anonym (oförskämt)
    Anonym (orolig) skrev 2010-11-21 16:11:13 följande:
    De verkar inte ha koll på hur man gör med maten riktigt....Skulle inte förvåna mig om de trodde att 70 grader var själva ugnstemperaturen och inte köttets mitt-temperatur, för de verkar inte alls vet ahur man tillagar sådan mat.

Sluta klaga på dina värdar, du verkar ju inte veta hur man tillagar en biff.  Ljusrosa är inte rare, det är medium.
    Konsten att försöra en fin biff är att göra den well done. Ingen blir sjuk av EHEC av en fin bit nötkött.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (oförskämt) skrev 2010-11-21 17:59:29 följande:
    Sluta klaga på dina värdar, du verkar ju inte veta hur man tillagar en biff.  Ljusrosa är inte rare, det är medium.
    Konsten att försöra en fin biff är att göra den well done. Ingen blir sjuk av EHEC av en fin bit nötkött.
    vad är rare då? blodigt och rött? denna var väldigt rosa och smakade rått kött. Inte en enda brun del.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (oförskämt) skrev 2010-11-21 17:59:29 följande:
    för att EHEC skall dö krävs en temp innuti köttet på 70 grader. Vid 70 grader är inte köttet längre rosa utan börjar bli brunt.Således hade detta kött inte nått upp till 70 grader,och en viss smittrisk kan finnas .
  • Anonym (oförskämt)

Rare är när köttet knappt nuddar pannan, alltså blodigt.

EHEC kan du få av vatten, grönsaker och frukt. Malt nötkött som inte är genomstekt är en väldigt sällsynt risk, men man får helt enkelt inte EHEC av en bit biff som någon tillagat perfekt.

Har aldrig hört talas om någon som drabbats av EHEC och jag har aldrig genomstekt nötkött i hela mitt liv, förutom köttfärs och hamburgare då. Ibland glömmer jag att tvätta händerna efter att jag rengjort åt djuren och ändå har jag aldrig blivit sjuk.

Din ångest är inte normal, sök hjälp inan den tar över ditt liv.

• Anonym (orolig)
    Anonym (oförskämt) skrev 2010-11-21 18:30:35 följande:
    Rare är när köttet knappt nuddar pannan, alltså blodigt.

EHEC kan du få av vatten, grönsaker och frukt. Malt nötkött som inte är genomstekt är en väldigt sällsynt risk, men man får helt enkelt inte EHEC av en bit biff som någon tillagat perfekt.

Har aldrig hört talas om någon som drabbats av EHEC och jag har aldrig genomstekt nötkött i hela mitt liv, förutom köttfärs och hamburgare då. Ibland glömmer jag att tvätta händerna efter att jag rengjort åt djuren och ändå har jag aldrig blivit sjuk.

Din ångest är inte normal, sök hjälp inan den tar över ditt liv.
    Jo en vuxen kanske inte blir sjuk men småbarn...tycker inte man skalln utsätta dem för en risk,även om den är liten. EHEC finns ffa i nötkreatur men som du säger är det ovanligt man blir smittad . Det är ca 100-200 fall per år i Sverige.

Att du inte blir sjuk beror sannolikt för att du långvarigt exponerats för djuren. Om en person som aldrig varit nära nötkreatur osv skulle komma hem till dig och dricka opastörierad mjölk, äta osköljd sallad som bevattnats med smittat vatten så skulle den kunna bli sjuk.

Man kan vara asymtomatisk EHEC bärare.Det kanske du är.

Tycker inte man ska bortse från den risk det ändå är att äta icke-genomstekt kött. Kanske inte som vuxen men barnen...

Visst,min ångest är sjuklig och överdriven men det finns en viss teoretisk bakgrun till den.
  • Anonym (i DN)
    Anonym (orolig) skrev 2010-11-21 16:11:13 följande:
    Vi blev bjudna på en ryggbiff av några vänner och en var helt rosa förutom en stekyta. Värden påstår den hade nått 70 grader i temperatur men det har jag svårt tro på eftersom den var ljusrosa hela vägen utom på ytan.

Vet inte hur länge den var i ugnen. Jag ogillar rosa/rött/blodigt kött men vill verkligen inte mitt lilla barn ska få i sig sånt pga risken för EHEC mm.

Nu hann de bjuda mitt lilla barn innan jag kunde hindra dem.

Jag själv petade i mig några bitar men fick sedan äckel-känslor och bad få den welldone.

Brukar man inte fråga sina gäster hur de vill ha sitt kött?? märkligt sätt.

Som svar på "brukar man inte fråga sina gäster hur de vill ha sitt kött?" så svarar iaf Magdalena Ribbing nej. :P
Svar på tråden Farligt för barn äta rare nötkött? orolig!