• Kexovita

min 3 åring vägrar vara utan blöja, vad gör man??

Som rubriken lyder, min 3-åriga dotter vill ABSOLUT inte vara utan blöja...=(
    Har provat med det mesta för att göra det roligt, köpt fina trosor hon vill ha, gjort en pottränarlista som hon får sätta stjärnor på om hon sitter på pottan mm.. men inget funkar.. Har nu också fått påbackning från Dagis att hon måste sluta med blöja för hon är så stor, så nu känner jag mej stressad o vet inte hur jag ska bete mej..

Vore tacksam för tips!!

/Anna

• Svar på tråden min 3 åring vägrar vara utan blöja, vad gör man??
  • MiisPiis

Menar verkligen dagispersonalen så, eller kan du ha missuppfattat!??!

Det är ingen idé om hon inte är redo........absolut inget tvång, det kan förlänga böljperioden, anser jag. Gör det försiktigt, när hon är redo så märks det. Ha inte bråttom pga dagispersonalen iaf! 

• Kexovita

Vi var där på utvecklingsamtal i veckan o dom tycker att hon är för stor för blöja nu och att vi måste ta tag i det för efter nyår ska hon upp i storbarnsgrupp o där vill dom inte ha några blöjbarn. Jag o min sambo har hela tiden sagt att vi inte ska stressa på om det, för det bara kommer få henne negativt inställd till potta/toa. Men nu när dom säger så blir jag automatiskt stressad...

Men som du säger så ska vi försöka ta det lugnt o dom får respektera det!!

Tack!

• MiisPiis

Låter väldigt mysko.....dagispersonal ska anpassa sig efter barnen, inte tvärtom naturligtvis!

• Kexovita

Nej dte har du helt rätt i, får nog ta ett snack med dom i veckan igen o säga hur jag känner!!

• DHF

Kan du inte bara säga som det är. Att nu är du så pass stor att jag tycker att du kan sluta med blöja. Fråga om hon känner sig redo för det, gör hon det inte så be henne säga till dig när hon själv vill sluta. Ser ingen annan lösning.

• Nasse7

Vår son var precis likadan. Han hade i ett halvår sagt till när han bajsade och kissade, men fick panik bara vi pratade om att ta bort blöjan. Hans jämnåriga kompisar blev blöjfria, men inte han.
    Tyvärr jämför man sig med andra och man kände stressen komma, även om vi visste att sånt inte går att tvinga fram. Men vi väntade ut det och när han väl bestämde sig för att vara utan blöja så gick det jättefort. Väldigt få "olyckor".  1 månad efter att han blev 3 år så kissade han på toalettan.
    Tyvärr vägrar han fortfarande att bajsa på toaletten så då använder han fortfarande blöja och han använder även blöja på natten, men vi får försöka göra samma sak där, med andra ord vänta ut det.

• Flickan och kråkan
    Nasse7 skrev 2010-11-21 21:17:47 följande:
    Vår son var precis likadan. Han hade i ett halvår sagt till när han bajsade och kissade, men fick panik bara vi pratade om att ta bort blöjan. Hans jämnåriga kompisar blev blöjfria, men inte han.
    Tyvärr jämför man sig med andra och man kände stressen komma, även om vi visste att sånt inte går att tvinga fram. Men vi väntade ut det och när han väl bestämde sig för att vara utan blöja så gick det jättefort. Väldigt få "olyckor".  1 månad efter att han blev 3 år så kissade han på toalettan.
    Tyvärr vägrar han fortfarande att bajsa på toaletten så då använder han fortfarande blöja och han använder även blöja på natten, men vi får försöka göra samma sak där, med andra ord vänta ut det.
    Vår äldsta blev blöjfri för 2 månader sedan. Han var då 2 år + 9 månader och fattade beslutet själv att han inte ville ha blöja mer. Vi hade samma erfarenhet som er.......felfritt kisseri från dag ett mer eller mindre (toalett efter 3 veckor med potta), men han ville inte bajsa på pottan. Han ville dock inte ha blöja heller så det kom i byxorna....och han blev jätteledsen över det. Eftersom han blev så ledsen varje gång så kände jag efter en dryg vecka att vi verkligen behövde försöka få honom att bajsa på pottan. Han visade väldigt tydligt när det var dags så jag visste. Tog pottan till hans lekrum, tog fram de saker han tycker är roligast (duplo och pussel), och lyckades efter mycket övertalning och förhandlande få honom att sätta sig på pottan.....och jag byggde duplo för brinnande livet och avledde så mycket jag bara kunde från det "hemska" = att bajsa på pottan....och så kom det....och en helt överlycklig liten kille. Sedan släppte det. Om ni inte har provat med massor av avledning...sitta framför TV:n eller liknande....gör det. Verkar vara vanligt att det liksom är en spärr....bara de gör det en gång, så släpper den där läskighetskänslan som är vanlig med just bajs.

Bara en tanke......när jag läste ditt inlägg. Nattblöja har vi med.
  • Catti41

Jag skulle säga åt fördkolepersonalen att ni inte kommer stressa på ert barn och att det bara är för dem att gilla läget. Jag skulle inte fråga om det ok med dem utan bara konstatera.

För att barn i genomsnitt ska vara blöjfria när de är tre, så måste några bli torra när de är två och andra när de är fyra.

Min son går med 12 barn, där alla fyller tre i januari o februari nästa år. Två är helt dagtorra. Min son och några till är torra ibland hemma ( och mib son är helt torr på natten!!) men fixar det inte alls på förskolan. Resten har inte ens börjat försöka bli av med blöjan.

• amalie79

Jag tycker du och din sambo verkar tänka rätt, det kommer när hon är redo! Sätt ner foten på förskolan istället och markera att det är de som stressar er så att ni stressar henne, det får de faktiskt begripa.

• ladysoul77

Vi har samma "problem".. Vår tjej är drygt 3 och fullständigt VÄGRAR att vara utan blöja. ALLA jag har frågat (BVC-sköterskor, rutinerad förskolepersonal, Louise Hallin från "knattetimmen i radio o.s.v) har sagt att det bara är att gilla läget och vänta. Ingen idé att stressa på och det kan bara få tråkiga konsekvenser med förstoppningar o.s.v. Många som kommer med tips som "det är bara att ta bort blöjan", "prova sätta henne där och läs en bok" eller "belöningssystem" tycker jag ofta pratar om barnet som om det var 2 år. Det är skillnad då man har ett barn som är mer verbal, trotsig och äldre (dvs mindre lätt att lura) Tycker jag i alla fall.

Jag kan inte låta bli att fråga henne ofta om hon vill prova toan även om jag tror att det inte tjänar nåt till. Hon kommer också komma på att hon vill vara utan blöja nån gång.. 

• solfrost

Hon är väl inte redo att släppa den ännu då.
    Våran son hade blöja när han började på syskonavd, det kommer inte fortare för att man stressar på det, snarare tvärtom.
    Efter 4 mån på syskon så blev han "torr".

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
Svar på tråden min 3 åring vägrar vara utan blöja, vad gör man??