Nasse7 skrev 2010-11-21 21:17:47 följande:
Vår son var precis likadan. Han hade i ett halvår sagt till när han bajsade och kissade, men fick panik bara vi pratade om att ta bort blöjan. Hans jämnåriga kompisar blev blöjfria, men inte han.
Tyvärr jämför man sig med andra och man kände stressen komma, även om vi visste att sånt inte går att tvinga fram. Men vi väntade ut det och när han väl bestämde sig för att vara utan blöja så gick det jättefort. Väldigt få "olyckor". 1 månad efter att han blev 3 år så kissade han på toalettan.
Tyvärr vägrar han fortfarande att bajsa på toaletten så då använder han fortfarande blöja och han använder även blöja på natten, men vi får försöka göra samma sak där, med andra ord vänta ut det.
Vår äldsta blev blöjfri för 2 månader sedan. Han var då 2 år + 9 månader och fattade beslutet själv att han inte ville ha blöja mer. Vi hade samma erfarenhet som er.......felfritt kisseri från dag ett mer eller mindre (toalett efter 3 veckor med potta), men han ville inte bajsa på pottan. Han ville dock inte ha blöja heller så det kom i byxorna....och han blev jätteledsen över det. Eftersom han blev så ledsen varje gång så kände jag efter en dryg vecka att vi verkligen behövde försöka få honom att bajsa på pottan. Han visade väldigt tydligt när det var dags så jag visste. Tog pottan till hans lekrum, tog fram de saker han tycker är roligast (duplo och pussel), och lyckades efter mycket övertalning och förhandlande få honom att sätta sig på pottan.....och jag byggde duplo för brinnande livet och avledde så mycket jag bara kunde från det "hemska" = att bajsa på pottan....och så kom det....och en helt överlycklig liten kille. Sedan släppte det. Om ni inte har provat med massor av avledning...sitta framför TV:n eller liknande....gör det. Verkar vara vanligt att det liksom är en spärr....bara de gör det en gång, så släpper den där läskighetskänslan som är vanlig med just bajs.
Bara en tanke......när jag läste ditt inlägg. Nattblöja har vi med.