• Reebook

1 år utan ÄL, äntligen får vi hjälp!

Nu när det gått ett år utan att jag haft ägglossning ska vi äntligen få hjälp. I slutet på förra veckan kom ett brev på posten om att jag är välkommen till kvinnokliniken för undersökning och jag är jätte nervös. Lite extra nervös är jag för att det ska vara en läkarstudent där. Det stod däremot ingenting om att dom ville ha min sambo med.. för som jag förstått det ska väl även han kollas?

Jag vet heller inte riktigt vad som komma skall, är det gyn undersökning eller är det bara massa provtagning? Dom bifogade ett papper där det stod 7 olika undersökningar som skulle göras. S-FSH, S-LH, S-Prolactin, S-SHBG, S-Testo total, S-TSH och S-Östradiol. Är det någon som kan hjälpa mig lista ut vad det är jag ska gå igenom?

Tacksam för råd!

• Svar på tråden 1 år utan ÄL, äntligen får vi hjälp!
  • ceke

Ingen aning egentligen, men jag tycker det låter som en massa saker de kollar med blodprov? En gissning är ju även att de kommer att göra en gynundersökning samt vaginalt ultraljud på dig?

Det positiva med att det är en läkarstudent med, är väl att undersökningen blir extra noga för att studenten ska lära sig så mycket som möjligt Ta tillfället i akt och ställ alla möjliga frågor som du har i huvudet, så kanske du får mer/bättre svar än om studenten inte varit med

Lycka till

• Zinfandel

Det är bla blodprov för att kolla värdena på sköldkörteln och andra östrogena hormonvärden.

• Mor Maria

De prover du räknar upp är sånt man kollar med blodprov. Sannolikt kommer du att få lämna några rör med blod. Du kommer också att bli gynundersökt, förmodligen både en vanlig undersökning och vaginalt ultraljud för att kolla hur livmoderslemhinna och äggstockar ser ut. Du kommer förmodligen att få frågor om din menscykel - senaste mens, regelbundenhet, ålder vid första mens m.m.  Det var iallafalall vad som hände när jag sökte hjälp för utebliven ägglossning/oregelbunden mens. Att det är en läkarstudent med är oftast positivt, precis som föregående svarare skriver. Lycka till!

• Dukki

Hej! Alla dessa "undersökningar" är olika blodprover du ska kolla.

S-FSH och S-LH utsöndras av hypofysen och har med själva ägglossningen att göra. Hypothalamus utsöndrar något som heter GnRH som stimulerar hypofysen att producera LH (luteiniserande hormon) och FSH (follikelstimulerande hormon) FSH stimulerar i sin tur östrogenproduktionen och mognaden av ägget (follikeln) i äggstocken medan LH startar själva ägglossningen och stimulerar kroppen att producera progesteron.

S-Prolactin är ett ämne som stimulerar mjölkproduktionen och utveckling av bröstkörtlar. Det har även en hämmande effekt av frisättningen av LH och FSH.

S-Östradiol är en typ av östrogen (andra typer: östriol samt östrol). Hos en fertil icke-gravid kvinna produceras mest östradiol medan hos en gravid produceras mest östriol. Höga halter av östradiol kan hämma frisättningen av LH och FSH

S-SHBG är ett ämne som östradiol är bundet till i blodet.

S-Testo total vet jag inte riktigt vad det är och kan inte hitta någon bra beskrivning i mina böcker...

S-TSH är ett mått på ämnesomsättningen. TSH bildas i hypofysen i hjärnan och signalerar till sköldkörteln att tillverka tyroideahormoner. Detta ämne kan påverka östrogenhalterna i kroppen.

Hoppas detta kan hjälpa dig. Säg till om du inte fattar så kanske jag kan försöka förklara mer utförligtt...

Lycka till!

Kram

• Reebook

Tack så jätte mycke för alla svar! Nu känns det lite bättre när man fått sjukhusgrekiskan översatt till svenska! Och nu känner jag mig (nästan) glad över att det är en läkarstudent med så allt undersöks ordentligt.

Ska på vårdcentralen och lämna blodprov imorgon och sen är själva undersökningen på måndag den 29/11. Jag hoppas att dom hittar vad som är fel och kan hjälpa mig på traven så vi kan få känna bebislycka!

• janet84

dom ska kolla ifall du lider av PCOS gå in och kolla vad den innebär, jag har den. men med lite hjälp av hormoner så är det inga problem till att bli gravid :) all lycka till er

• Reebook

Kontrollen idag gick bra, inga cystor, inga konstigheter med blodproverna men äggen var ganska många och var väldigt små så dom trodde dom skulle behöva lite hjälp. En liten knuff med östrogen eller något. Inga spår av PCOS. Känns jätte bra nu när jag varit där och nu får vi se vad jag får i hjälpväg.

Tack för stöd! :)

Svar på tråden 1 år utan ÄL, äntligen får vi hjälp!