• Sickan

Värm till minst 70 grader???

Fortsätter mina frågor om ersättning

På förpackningen står att man skall värma till minst 70 grader och sedan låta svalna till ättemperatur. Kan man alltså inte bara göra som när man gör välling, dvs blanda pulver med kallt vatten (ev kokat och kylskåpskallt) och sedan micra till ättemperatur? När man är van vid amning (att maten alltid är färdig att servera) känns det väldigt krångligt att behöva värma ersättning och sedan vänta tills det har svalnat när lillan är hungrig och ledsen. Vi vet ju alla hur stressande en hungrig och otålig bebis kan vara

• Svar på tråden Värm till minst 70 grader???
  • Akleja

Jag kokar vatten på morgonen och har i kylen. (glasbehållare med lock. Ej plast för säkerhets skull ifall att plasten innehåller nåt skadligt...)
    Värmer i micron till lagom temp och blandar sedan i pulvret. Skaka o servera :)
    De gör så även på sjukhuset här i stan på prematuravdelningen så det borde vara ok tycker jag.

• Sickan

Tack! Ja, gör de så på prematur så borde det ju vara ok.

• yes79

Vi värmde aldrig upp vattnet till 70 grader igen. Vi hade kokt vatten i kylen och värmde till ättemperatur i micron då vi började tilläggsmata vid en månad och senare började vi ta kallvatten direkt från kran. Vår dotter var prematur så jag var lite nojjig men hon har aldrig haft några problem med magen av ersättning som tur är.

Jag vet inte hur de gjorde på neonatalen där vi var i början då jag ammade under den perioden, men de sade att man kunde förbereda ersättning och ha i kylen så jag antar att de gjorde så där med!

• idis78

Vi har tagit vatten från kranen, blandat i pulver och värmt i mikron. Har man kommunalt vatten behöver man ej koka det.

• Toting

Enligt Semper ska man blanda med 70-gradigt vatten för att ev bakterier i pulvret ska dö. Sedanlåta svalna till ättemp. Undrar hur noga folk egentligen är med det? Vi har gjort så de första två veckorna men får se hur länge man orkar hålla på....

• Sickan

Jag tänkte väl att man i allmänhet inte orkar hålla på och kolla tempen så noga. Tack för alla svar!

• RMM

Kallt vatten från kran, i med pulver, skaka, micra i 30 sek, smaka, klart. Vi pratar om ersättning not rocketscience!

Svar på tråden Värm till minst 70 grader???