• stoltiz

Fler som är vuxna barn till en narcissist?

Jag har nu slutligen förstått att min mamma är en narcissist. Hon är helt galen och har kvävt mig i hela mitt liv. Nu börjar jag äntligen ta striden mot henne och livet är INTE roligt.

Jag VET att jag måste ta mig ur hennes grepp. Men ni som varit/är i samma sits vet hur svårt det är att göra slut med någon som inte kan förstå varför man måste bryta relationen. Hon har ju, enligt sig, aldrig gjort något fel. Hon har aldrig bett om ursäkt för något hon sagt eller gjort, för hon har rätt att säga och göra vad som helst.

Psykisk misshandel är det fråga om. Jag känner stor sorg över att nu förlora min mamma - trots att det egentligen är en vinst och inte en förlust att göra sig kvitt en narcissist - men en enorm beslutsamhet för jag MÅSTE göra det här. Jag måste det för att jag äntligen ska få må bra. Jag måste det för att min egen lilla familj ska må bra. Men huhaligen vad svårt och jobbigt det är och vad många det är som kommer i kläm.

Jag vet att jag inte är ensam om det här. Kanske finns några här på familjeliv som vill utbyta erfarenheter och stötta varandra i allt vad det innebär att vara vuxet barn till en narcissistisk förälder.

• Svar på tråden Fler som är vuxna barn till en narcissist?
  • Anonym (dottern)

Hej vet verkligen vad du pratar om. Är i samma sits. Mamma är en fruktansvärt dominant person. Har alltid stått ut m hennes sätt, gnäll, psykisk misshandel,  men känner efter hela uppväxten att detta är inte rätt. Har frigjort mig mer och mer efter jag flyttat hemmifrån (är 27 år) Våga stå upp. Men minsta lilla man säger ifrån  när det gått för långt så är man emot henne, det är synd om henne och hon har aaaaaldrig gjort någon något. I dagens läge har hon nästan bara mig och mina syskon som inte orkar så mkt heller. Men eftersom man har världens bästa lilla så är det inte så lätt att bryta kontakten. Endast just för att "hon är min mamma". Hade det varit vem som helst så hade det inte varit så svårt. Konstigt?

• Jisa

En till här. Min pappa är narcissist ända ut i fingerspetsarna. Bröt med honom för flera år sen och jobbar fortfarande med att läka själen

• Anonym (Entill)
    Jag älskar verkligen detta forum. Har vid många tillällen skrivit inlägg och därmed fått hjälp, stöd och nya tankar.

Det var bl a vid ett tillfälle som jag beklagade mig över min mamma och fick ett svar där någon funderade ifall min mamma kunde vara narcissistisk. Jag blev genast nyfiken på vad det riktigt innebar så jag slog upp det och tyckte verkligen att det stämde in på min mamma.

Jag kan säga att mamma förstört mitt liv. Har försökt bryta med henne många, många gånger. Men eftersom att jag oftast tillsut fått så extremt dåligt samvete har jag hört av mig till henne.
    Vad som än har hänt i livet så har hon aldrig kunnat se sin egen del i det hela.  Det är bara vi andra som förstört hennes liv.
    Under jättelång tid har hon verkligen fått mig att kännas som en ond människa....Vilket jag fortfarande tampas med...

TS: När du säger att din mamma är galen, på vilket sätt menar du då? Du säger att du äntligen börjat ta strid mot henne och att livet inte är roligt? Hur hanterar du det? Har du sökt hjälp för det här??
Svar på tråden Fler som är vuxna barn till en narcissist?