• ladyshady

sover mycket vissa dagar, andra dagar tvärtom

Min lilla tjej är nu 20 dagar.
    Hon har dagar hon är vaken mycket och länge.
    Andra dagar, som idag, sover hon mycket och äter (ammar henne) mindre än vanligt, och är bara vaken korta stunder.
    Är det vanligt då de är så små? Då jag väcker henne för att amma somnar hon bara vid bröstet efter två tre sug.

* Elin 2004 * * Malin 2007 * *Jenny 2010*
  • Svar på tråden sover mycket vissa dagar, andra dagar tvärtom
  • Gunnell

Det är samma med min pojke! Jag tror inte det är någon fara (med att de inte äter så mycket) så länge de går upp i vikt. De har ju inte samma uppfattning om dagar/dygn som oss så de kan säkert ha perioder med mer/mindre sömn/mat som är längre eller kortare än våra dygn. 

Ett tips när du ammar och hon somnar: Massera hennes hand lite lätt, håll hennes hand öppen och kläm lätt på hennes handflata. Då håller de sig vakna, fick tipset av min mamma som är bvc-sköterska. Ett annat tips är att passa på att byta på henne innan maten, då vaknar hon till. Dessutom slipper du byta efter maten när magen är full med mat, då kräks de ju lättare.  

• ladyshady

Jag som brukar byta på henne efter maten för att hon skriker annars. Men om hon skriker vaknar hon ju till. Att jag inte tänkt på det.
    Ska till BVC på tisdag, så då får vi se hur det står till med hennes vikt uppgång.

* Elin 2004 * * Malin 2007 * *Jenny 2010*
  • Gunnell

Jo, det känns ju lite taskigt att lägga upp dem på skötbordet innan maten, men som du sa, vaknar gör dom :) 

Var på bvc idag och min son hade gått upp 400 g på en vecka :D Vilket är toppenbra då han bara vägde 2500 när han föddes den lilla kraken. Idag har han för övrigt en "sovardag" så det blir väl en "ätardag" imorgon :)

Lycka till! 

Svar på tråden sover mycket vissa dagar, andra dagar tvärtom