• Pärla

Svårare att gå ner i vikt efter snitt?

Hej!
    Jag födde min dotter med snitt för 5 månader sen, och jag undrar över en sak.
    Jag hör att många går ner i vikt efter bara nån månad efter en förlossning, men vet ej om det är en vanlig eller snitt förlossning. Beror det på att man ammar, är det mycket vätska som försvinner i kroppen, eller är det bara kropps anlaget som påverkar..?
    Är det svårare att gå ner i vikt efter en snitt, än vanlig förlossning?
    Jag har 5-6 kg kvar till min ursprungsvikt, och det har gått 5 månader..Jag ammar inte så mycket heller, utan försöker promenera..

• Svar på tråden Svårare att gå ner i vikt efter snitt?
  • kakmamman

Jag gick ner superfort efter snitt..det spelar nog ingen roll, det skulle väl i så fall vara om man har gått ner för att man rört på sig. Jag rörde knappt på mig (inte mer än vanligt) och min son är idag lite över 8 månader och jag har gått ner 20 kg..väger nog 6kg mindre än när jag blev gravid!

När jag ammade gick jag upp i vikt, så det är nog inte heller alla som går ner för att man ammar..

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Pärla

Hmm, precis..När man ammar så betyder det väl inte att man går ner, man kan gå upp i vikt också alltså.
    Men hur lyckades du gå ner så mycket, du som inte rörde på dig så mycket..?

• Pärla

Har hört att man går ner mer i vikt efter 6 månader pga att all graviditets hormoner försvinner då..Stämmer det?

• kakmamman
    Pärla skrev 2010-11-21 23:21:38 följande:
    Hmm, precis..När man ammar så betyder det väl inte att man går ner, man kan gå upp i vikt också alltså.
    Men hur lyckades du gå ner så mycket, du som inte rörde på dig så mycket..?
    ja precis.. Jag var mer hungrig när jag ammade..men man tycker ju att man ska gå ner mer eftersom att den mesta näringen går till bröstmjölken (sägs det) men det stog stilla på vågen för min del.

Jag vet inte hur jag har lyckats gå ner så mycket, jag antar att det är för att jag åt så mkt under graviditeten :D

Hormonerna har jag ingen aning om när dom brukar stabilisera sig..jag känner mig fortfarande lite "hormonblandad"..men det borde ha lagt sig på normal nivå =)

Nu rör jag på mig ganska mkt då jag får jaga lillen här hemma, hehe.. Men jag e ganska liten i kroppen, är 1.60 ungefär och väger väl 52- 54 standard =)
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Pärla

ok, jag vägde också 52 kg innan jag var gravid, men är kortare än dig

• kakmamman
    Pärla skrev 2010-11-22 00:12:54 följande:
    ok, jag vägde också 52 kg innan jag var gravid, men är kortare än dig
    =) dom/den första månaden/erna brukar det mest vara vätska man går ner, eftersom man e kapabel till å samla på sig en hel del när man är gravid. Dom sista kilona brukar vara ganska knepiga har jag hört, speciellt om man har varit en jojobantare..Men det är jag, så det stämmer nog inte heller. Haha, man ska inte läsa så mycket, man blir galen.

Men hur äter du då?
  • Pärla
    kakmamman skrev 2010-11-22 00:15:16 följande:
    =) dom/den första månaden/erna brukar det mest vara vätska man går ner, eftersom man e kapabel till å samla på sig en hel del när man är gravid. Dom sista kilona brukar vara ganska knepiga har jag hört, speciellt om man har varit en jojobantare..Men det är jag, så det stämmer nog inte heller. Haha, man ska inte läsa så mycket, man blir galen.

Men hur äter du då?
    Jag äter väldigt dålig faktiskt, fast jag delammar..Jag borde skärpa till mig och äta bättre, men jag vill bara inte..jag har inte lust och äta, men måste tänka på mjölken och produktionen
  • kakmamman
    Pärla skrev 2010-11-22 00:37:12 följande:
    Jag äter väldigt dålig faktiskt, fast jag delammar..Jag borde skärpa till mig och äta bättre, men jag vill bara inte..jag har inte lust och äta, men måste tänka på mjölken och produktionen
    Där e kroppen bra.. Tänk dom som rasar i vikt som knappt får någon näring själva? Där finns tillräcklig näring i bröstmjölken.. jag tror att brösten e smarta och bildar näring ändå, tänk på dom i andra länder som typ lever på ris och lite grönsaker..visserligen är dom barnen ofta undernärda, mendet beror nog inte på bröstmjölken :P..

Nej men så du står helt still trots att du knappt äter?
    Vad äter ud när du väl äter?
  • Pärla
    kakmamman skrev 2010-11-22 00:44:00 följande:
    Där e kroppen bra.. Tänk dom som rasar i vikt som knappt får någon näring själva? Där finns tillräcklig näring i bröstmjölken.. jag tror att brösten e smarta och bildar näring ändå, tänk på dom i andra länder som typ lever på ris och lite grönsaker..visserligen är dom barnen ofta undernärda, mendet beror nog inte på bröstmjölken :P..

Nej men så du står helt still trots att du knappt äter?
    Vad äter ud när du väl äter?
    Nej, jag väger mig en gång i veckan, och jag brukar gå ner 300-500 gr i veckan..Men ibland står det still, det beror väl på hur mycket jag rör på mig..
    Jag äter frukost, mannagrynsgröt med kanel, och socker..och en skiva bröd. Ingen lunch eftersom jag inte orkar äta.. middag äter jag bra, en hel full tallrik..
  • kakmamman
    Pärla skrev 2010-11-22 00:48:06 följande:
    Nej, jag väger mig en gång i veckan, och jag brukar gå ner 300-500 gr i veckan..Men ibland står det still, det beror väl på hur mycket jag rör på mig..
    Jag äter frukost, mannagrynsgröt med kanel, och socker..och en skiva bröd. Ingen lunch eftersom jag inte orkar äta.. middag äter jag bra, en hel full tallrik..
    Jag kanske inte behöver berätta för dig vad som händer i kroppen när det dröjer för länge mellan målen?
  • Pärla
    kakmamman skrev 2010-11-22 00:54:13 följande:
    Jag kanske inte behöver berätta för dig vad som händer i kroppen när det dröjer för länge mellan målen?
    jo, kanske ska du berätta exakt..då blir det en läxa..
  • kakmamman

Vi säger såhär.. Om jag äter jätte nyttigt till frukost..exempelvist fettsnålt och nästan inga kolhydrater..
    Efter 4-5 timmar så går min kropp lite på svält, jag äter något lite kraftigare..kanske en smörgås, även om det bara är 2 brödskivor med någon skiva ost och ett glas mjölk, så kommer min kropp (som nu går på svält) roffa åt sig av födoämnen..och spara extra på dom, för att den aldrig riktigt vet när den ska få det igen.. På så vis e det svårare att gå ner i vikt, eftersom kroppen spar på allt den får..

• Pärla
    kakmamman skrev 2010-11-22 01:10:57 följande:
    Vi säger såhär.. Om jag äter jätte nyttigt till frukost..exempelvist fettsnålt och nästan inga kolhydrater..
    Efter 4-5 timmar så går min kropp lite på svält, jag äter något lite kraftigare..kanske en smörgås, även om det bara är 2 brödskivor med någon skiva ost och ett glas mjölk, så kommer min kropp (som nu går på svält) roffa åt sig av födoämnen..och spara extra på dom, för att den aldrig riktigt vet när den ska få det igen.. På så vis e det svårare att gå ner i vikt, eftersom kroppen spar på allt den får..
    Tack för upplysningen!
  • Pärla

Förresten så delammar jag, alltså ammar bara i 1-2 minuter på 2-3 timmars mellanrum, och sen försöker jag pumpa..Hur blir det då? Går man ner ändå fast man pumpar och ammar bara i 1-2 minuter?

• kakmamman
    Pärla skrev 2010-11-22 01:14:15 följande:
    Förresten så delammar jag, alltså ammar bara i 1-2 minuter på 2-3 timmars mellanrum, och sen försöker jag pumpa..Hur blir det då? Går man ner ändå fast man pumpar och ammar bara i 1-2 minuter?
    Men det kan man ju inte svara på..finns nog ingen som ens kan svara säkert på om man går ner mer för att man har mer elle rmindre bröstmjölk, ett barn som äter mycket eller ett barn som äter lite bröstmjölk. Det är nog omöjligt att svara på..
    Det har nog inte alls mycket med amningen å göra, fråga här på familjeliv hur många som gick ner och hur mycket när dom ammade elle rinte ammade, det är SÅ olika..
    Det har nog med å göra hur din livsföring ser ut.
  • Pirum

Jag har gått ner ca 20 kg efter varje graviditet. De första 15 har försvunnit fort, på ca 3 månader med amning och promenader ( ca 50 min 5 ggr/vecka) men de sista 5 kilona tar längre tid för mig.

För att få bort dem har det varit nödvändigt att vara rätt strikt med maten. Jag tycker att 0.5-1 kg per vecka är lagom att gå ner. Det går tillräckligt fort för att jag inte ska tröttna och ger mig utrymme att äta ordentligt, dock utan utsvävningar.

• Pärla
    kakmamman skrev 2010-11-22 01:44:33 följande:
    Men det kan man ju inte svara på..finns nog ingen som ens kan svara säkert på om man går ner mer för att man har mer elle rmindre bröstmjölk, ett barn som äter mycket eller ett barn som äter lite bröstmjölk. Det är nog omöjligt att svara på..
    Det har nog inte alls mycket med amningen å göra, fråga här på familjeliv hur många som gick ner och hur mycket när dom ammade elle rinte ammade, det är SÅ olika..
    Det har nog med å göra hur din livsföring ser ut.
    Du har rätt..jag tror jag har gått ner mest tack vare på att jag har rört på mig mycket med långa promenader..
    Men nu kommer snöstormen, så då blir det väl inte promenader på ett bra tag..
  • helene306

Efter första barnet gick jag ner alla 28 gravkilon på 3 månader. Jag åt som en häst (kolhydratrikt) och fikade en hel del. Det är ju det man gör som mammaledig, eller? Jag promenerade ca 1½ timme om dagen. Nu efter andra barnet gick jag ner de 18 gravkilona på kanske 6 månader. Snittad båda gångerna. Denna gång har det gått fruktansvärt trögt! 3 veckor efter förlossning "rasade" jag ner i vikt och hoppades att det skulle fortsätta men inet i så snabb takt. Där och då tog det tvärstopp och kroppen fördelade om fläsket och allt hamnade på mage, rumpa, lår.
    Jag äter lågkolhydratkost och ju strktare jag kör (bort med mejeri och mer fett) dessto snabbare går jag ner men det blir trist i längden att hela tiden koncentrera mig på vad jag stoppar i mun. Minsta fusk: några pommes, lite lördagsgodis, någon bulle/kaka och floff så går jag upp 1,2 kg. Nu har jag lagt ner. Jag äter för att må bra, för det gör jag om jag undviker kolhydrater. Resten tar jag tag i när jag slutat amma. Kroppen behöver visst fettdepåerna nu. Jag tänker inte hålla på och kämpa.

Som någon skrev ovanstående: hoppar du över mål ställer kroppen in sig på svält och det som kräver mest energi i kroppen är musklerna så för att kompensera utebliven mat tar kroppen sin energi från dina muskler så se till att äta regelbundet. Eftersom jag äter lågkolhydratskost så är mannagrynsgröt helt förkastligt, det ger ett snabbt insulinpåslag och mättar för stunden men när blodsockret sjunker kommer hungern. Sen, eftersom det blir ett stort insulinpåslag som skjuts ut i blodet: det kroppen inte förbränner sätter sig i fettdepåerna, eller på rumpan om man så vill Men, alla är vi olika. Innan lchf åt jag havregrynsgröt som ska vara så mättande. Jag var mätt i 2 timmar sen var jag vrålhungrig. Kolhydrater är inget för mig. Jag mår mycket bättre utan dem.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • karolina106

Efter 3 månader väger jag 2 kg mer än innan grav. Helammar, rör inte på mig särskilt mycket. Äter mer än innan. Har legat stilla i vikt sedan dottern var 2 månader. Gick upp 16 kg under grav, 6 kg försvann efter snittet.

• Superbia

Det är säkert väldigt olika. Jag tröttnade på att vara fet ca 9 månader efter förlossningen och körde en Cambridgekur i ett par månader, gick på så sätt ner 10 kg och kom tillbaka till invägningsvikten. Sen råkade jag bli gravid igen, så jag fick sluta.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥
Svar på tråden Svårare att gå ner i vikt efter snitt?