• Anonym (dålig lön?)

Har han en dålig lön?

Min sambo och barnens pappa jobbar inom grafisk formgivning och många reagerar starkt när jag berättar vilken lön han har, en kommentar har till och med vart att "är det ens lagligt?". Att den är laglig betvivlar jag inte men har han rätt till bättre lön? Vilken lön har andra inom GF-facket? Hittar ingen info på fackets hemsida.

Dessutom tycker jag att det är konstigt att han inte kan jobba över när han behöver ha in mer pengar. Är det vanligt att man inte kan jobba över tillexempel för att chefen vill hålla ner lönerna? Om de väl jobbar över på hans jobb så får de det i såkallad komptid så att de kan vara lediga om det är något viktigt tex åka på ultraljud eller liknande.

I nuläget har han ca 17000 innan skatt, dvs får ut ca 11000 för heltid dagtid. Han funderar tillochmed på att skaffa ett helgjobb så att han kan jobba in lite extra pengar. =(

• Svar på tråden Har han en dålig lön?
  • s87a

Låter som en ruskigt kass lön.

• Anonym (dålig lön?)
    s87a skrev 2010-11-22 08:23:20 följande:
    Låter som en ruskigt kass lön.
    Visst gör det? Är väl typ sämre än att jobba inom äldrevården? =(
  • Anonym

Snittet för män verkar vara 25086 kr/månad. Komptid får chefen inte välja att enbart ge ledighet vid ultraljud och "viktiga" saker. Det är arbetstagarens inarbetade tid och denne har rätt att göra vad han vill när han är ledig.

• s87a

Jag ahr noll koll på vad man tjänar inom äldrevården, men 17000 är ju riktigt kasst.
    PRata med facket och fråga vad medellönen är för det jobb han har.

• Pickeli

Om han är 17 år, utan utlbidning och har börjat på sitt jobb igår så är lönen acceptabel. Annars inte.

Prata med facket, finns kollektivavtal?

Google it!
  • Anonym (dålig lön?)
    Anonym skrev 2010-11-22 08:25:37 följande:
    Snittet för män verkar vara 25086 kr/månad. Komptid får chefen inte välja att enbart ge ledighet vid ultraljud och "viktiga" saker. Det är arbetstagarens inarbetade tid och denne har rätt att göra vad han vill när han är ledig.
    Jo lät kanske värre än det är, han får ta ledigt för annat med men bara om det godkänns långt i förväg.

25086, vart hittade du det? Hade gärna sett lite siffror för att hjälpa honom att stå på sig lite till chefen.
  • Anonym (dålig lön?)
    Pickeli skrev 2010-11-22 08:26:16 följande:
    Om han är 17 år, utan utlbidning och har börjat på sitt jobb igår så är lönen acceptabel. Annars inte.

Prata med facket, finns kollektivavtal?
    Har sagt det till honom, dvs prata med facket, men han tvekar lite för att en person som jobbat där längre bara har tusen mer i månaden. Men den personen har väl också dålig lön?

Han är snart trettio och har jobbat där lite mer än ett år.
  • s87a
    Anonym (dålig lön?) skrev 2010-11-22 08:30:14 följande:
    Har sagt det till honom, dvs prata med facket, men han tvekar lite för att en person som jobbat där längre bara har tusen mer i månaden. Men den personen har väl också dålig lön?

Han är snart trettio och har jobbat där lite mer än ett år.
    ja det är upp till din sambo, vill han ha kass lön så skiter han i att göra nåt åt det
  • Anonym (dålig lön?)
    s87a skrev 2010-11-22 08:43:36 följande:
    ja det är upp till din sambo, vill han ha kass lön så skiter han i att göra nåt åt det
    Menar det! Dock så kanske det inte finns något att göra på just detta jobb men man kan iaf försöka. :-S
  • Anonym (rekryt)

Herregud ja, det var en riktigt kass lön. Grafikerna på vårt företag har åtskilliga tusenlappar mer, hör med facket och sen kan din sambo kräva ett lönesamtal med det som grund.

Svar på tråden Har han en dålig lön?