• 2010mamma

Valpen vandrar och är orolig på natten

5,5 månader valp har vi fått omplacerat hem till oss. Första dagen (under dagen) var han duktig att hålla sig från att kissa inne, 3-3,5 h ca. Sen när natten kom börja han vandra och vandra och vandra. Kissade 4 gånger mellan 22-06. Kanske bara är orolig?

Hur ska vi bli kvitt detta? Hur ska han sova om nätterna? Han har en plats vi bäddat åt han men han ligger lite överallt. Hur ska man få han att sova så länge som möjligt innan det blir ev. nattkiss?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 10:02
    Skrev lite otydligt "Kissade 4 gånger mellan 22-06. " Menar inomhus

• Svar på tråden Valpen vandrar och är orolig på natten
  • LillTussa

Kompostgaller? Bur? Stäng av så mycket utrymmen du kan, för stora utrymmen kan vara för "svårt att hantera", för en sån liten.
    Gör ordentliga rutiner för kissning på dagen, efter sova, efter mat och efter lek ska man gå ut. Gå inte in igen förrän valpen kissat, beröm!
    Låt gärna valpen sova där ni sover (inte nödvändigtvis i sängen dock). När valpen är orolig, stick ned handen, prata lugnande och sov vidare. En valp behöver inte kissa 4 ggr per natt. (Om den inte har UVI eller nåt).  
    Vet en del som sovit med valpar på golvet första nätterna för att lugna o sen flyttat upp i vanlig säng igen när valpen acklimatiserat sig.

• linjes

Om han är omplacerad valp är det inte ett dugg konstigt att han vandrar runt,han är orolig...Kissar han inomhus är det bara knalla upp o gå ut o kissa med honom varannan timma eller dylikt på nätterna

• 2010mamma

Nä i sängen får han inte komma han är en stor valp på 28 kg *skratt*. Vi prövade först att ha han i sovrummet med oss med stängd dörr men han var fram och kraffsa på den flera gånger så vi släppte ut han. I natt ska vi pröva att ha han i sovummet igen. Kompostgaller låter bra men han välter säkert om kull. Tack tack för tipsen!!!

• 2010mamma
    linjes skrev 2010-11-22 10:08:25 följande:
    Om han är omplacerad valp är det inte ett dugg konstigt att han vandrar runt,han är orolig...Kissar han inomhus är det bara knalla upp o gå ut o kissa med honom varannan timma eller dylikt på nätterna
    Det var det jag misstänkte han saknar säkert sin förra husse, stackarn. Nu inatt tänkte jag att jag tar hand om pölen som blir för jag var så trött men inatt ska jag gå ut om han vill
  • Zimlis

Vi hade ett kompostgaller som "valphörna" - där fick vår tjej vara om nätterna och då blev hon trygg i sin egen hörna.

De första nätterna kan ju vara lite oroliga ändå och jag har för mej att vår tjej fick sova inne i vårt sovrum den allra första tiden.

Hon blir 10 år nu, så det är ju ett tag sen hon va valp

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Lottaa

När jag hade hund, och denne var valp, så vandrade han endel nattetid, och kissade inne. (de flesta små gör det om man inte är uppmärksam)

Jag gjorde så att jag la mej på golvet och sov en natt, så han skulle känna tryggheten att jag fanns där.

1 natt, gjorde jag så, sedan var det bra.

Testa det.

Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • 2010mamma
    Zimlis skrev 2010-11-22 10:11:49 följande:
    Vi hade ett kompostgaller som "valphörna" - där fick vår tjej vara om nätterna och då blev hon trygg i sin egen hörna.

De första nätterna kan ju vara lite oroliga ändå och jag har för mej att vår tjej fick sova inne i vårt sovrum den allra första tiden.

Hon blir 10 år nu, så det är ju ett tag sen hon va valp
    måste man nödvändigtvis använda kompostgaller, har inget galler. har man galler för att dom ska kunna se igenom det?
  • Zimlis
    2010mamma skrev 2010-11-22 10:14:44 följande:
    måste man nödvändigtvis använda kompostgaller, har inget galler. har man galler för att dom ska kunna se igenom det?
    Nää det är bara att det är billigt i inköp
    fast det är klart - att de ska se igenom är ju ganska bra, men det kan man ju bygga själv med.

Min pappa byggde en hörna till vår goldenvalp i källaren av trä - visst blev det lite gnagt på, men hunden blev trygg
    Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • LillTussa
    2010mamma skrev 2010-11-22 10:09:48 följande:
    Nä i sängen får han inte komma han är en stor valp på 28 kg *skratt*. Vi prövade först att ha han i sovrummet med oss med stängd dörr men han var fram och kraffsa på den flera gånger så vi släppte ut han. I natt ska vi pröva att ha han i sovummet igen. Kompostgaller låter bra men han välter säkert om kull. Tack tack för tipsen!!!
    Ett annat tips är också att när han krafsar på dörren o är orolig (och du vet med säkerhet att han inte ska vara nödig), säg då lugnt o sansat men bestämt, "nej, vi ska sova. Gå å lägg dej": Med ev handen nära honom. Hundar och valpar lär sig fort om man gör som de vill eller om de faktiskt får anpassa sig till att nu är det natt och sova som gäller. 

Nu lät jag hemsk kanske men hund är en hund är en hund. Och valpar mår bäst av regler på en gång. Inte att man ska gå på tå några veckor och sen ha regler. Vi uppfostrar våra valpar på en gång, och det handlar inte om stränga regler men några huvudregler som ska gälla hundens liv ut, t ex vem som går ut genom dörren först, lov att gå ut genom öppen dörr, hoppa ut ur bilen, matrutiner och vad som gäller kring matskål, säkerhetsgrejor helt enkelt. 
    Allt annat tränar man ju till sig sen..
  • 2010mamma
    Zimlis skrev 2010-11-22 10:17:01 följande:
    Nää det är bara att det är billigt i inköp
    fast det är klart - att de ska se igenom är ju ganska bra, men det kan man ju bygga själv med.

Min pappa byggde en hörna till vår goldenvalp i källaren av trä - visst blev det lite gnagt på, men hunden blev trygg
    det låter ju jätte bra men jag vet inte om kompostgaller skulle hålla. han väger 28 kg och är jätte stor.
Svar på tråden Valpen vandrar och är orolig på natten