• Essi

    Kanin eller marsvin?

    Vår dotter fyller snart 8 år och önskar sig mest av allt ett husdjur. Vi har en innekatt som är 11 år. Vi funderar på kanin eller marsvin, kan det funka tillsammans med katt?

    Tacksam för synpunkter och råd.

    SJÄLVKLART så kommer vi vuxna att ta hand om djuret tillsammans med dottern.

  • Svar på tråden Kanin eller marsvin?
  • lunkentuss

    Det kommer vara väldigt stressande för djuret att känna lukten av o ev. se en katt... Om man har djnuret där katten inte vistas så kan det gå.

    Viktigaste är att ni inte skaffar ett djur, utan två, eftersom dom är flockdjur och inte trivs ensamma. Men vilket djur, marsvin eller kanin spelar nog ingen större roll... Men ett marsvin är nog ändå lämpligare, eftersom en kanin lätt sparkar väldigt mkt o lätt bryter ryggen om man håller fel... Inget barndjur m a o...

  • Tant Herta

    Marsvin helt klart, de är oftast lättare att ha å göra med, men du måste ha två! De är flockdjur som alla andra gnagare och mår väldigt dåligt av att vara ensamna!

  • Tow2Mater

    Kaniner lever mycket längre så ni kanske fortfarande tar hand om en kanin (eller två) när dottern flyttar hemifrån. Så jag skulle säga sikta på marsvin.

  • giftfri

    Köp en kanin, så kan ni äta upp den , när ni ledsar på att sköta den..

  • MikaTela88

    Jag skulle främst rekommendera marsvin!
    Dels för jag har mest kunskap om dom men även att dom oftast är lugnare än kaniner.

    Marsvin är flockdjur och måste vara två, men kolla med uppfödare så brukar dom kunna sälja två ihop till ett bra pris. Köper du dessutom renrasiga marsvin så kan dom bli 5-8 år gamla.
    Marsvin i en djuraffär är oftast mycket okontrollerad inavel i vilket ökar risken betydligt för genetiska sjukdomar och då kortare livslängd och fler veterinärbesök.

    Men två marsvin från uppfödare skulle jag absolut rekommendera (vill du ha hjälp att hitta så hjälper jag dig gärna!)
    Fördelen med det är också att uppfödare brukar ställa sig positiva till att ta tillbaka djuren eller hjälpa till att hitta ny köpare om man nån gång inte kan ha dom kvar, dom brukar även ge livslång supporttid, dvs du kan ringa när som helst under marsvinets livstid om du vill ha hjälp och råd!

    Marsvin är som sagt även lugna och mycket sociala och bits extremt sällan!

    Finns även utställningar för marsvin, rasutställningar där dom kollar hur rastypiskt marsvinet är och sen även PET-utställningar där man kollar hur välskött marsvinet är!

  • Essi

    Tack för alla svar.
    Det lutar helt klart åt att köpa två marsvin. Jag har själv aldrig haft marsvin, men jag tycker att de låter mysiga.

  • Skruttunge

    Är det inte marsvin som luktar så illa?

    Jag har haft kanin som barn. Den vi hade när jag var riktigt liten, och som då var mina äldre bröders, var bästa vän med katten vår. De brukade spatsera runt i trädgården tillsammans! Finns fullt med gamla foton och pappa berättar gärna om deras äventyr

    Kaninen jag hade när jag sedan var gammal nog för ansvaret, vilket nog också var i 8årsåldern var ett kanonbra husdjur för att lära sig ansvar. Fast det är ju marsvin också... Om sanningen ska fram tycker jag att kaniner är sötare


    ~ Beräknad födelse 5 januari 2011 ~
  • Fröken Susidus

    Marsvin luktar inte illa. Okastrerade hankaniner där emot stinker.
    Jag föredrar kaniner ändå, ser dem som mer sociala men det beror nog på att jag har mer erfarenhet av kaniner.
    Under åren har jag hunnit ha 7 kaniner och ingen av dem har blivit rädda för våra hundar och katter. De får vänja sig från början. Kaniner kan hållas ensamma om de får mycket uppmärksamhet.
    Min systers kanin gick lös i hennes rum och gjorde sina behov på en tidning. Hon var mer som en hund än en kanin urgullig.

  • MikaTela88

    Marsvin luktar inte äckligt, jag bodde i en etta ihop med 8-9 marsvin i omgångar då jag födde upp.

  • Essi

    Tack igen alla.
    En fråga till: dottern kommer att ha marsvinen på sitt rum, låter de mycket på nätterna?

Svar på tråden Kanin eller marsvin?