• Pistou

Klåda i handflator och på fotsulorna? Vad är detta?

Hej!

Min lilla tjej på 2 år vaknar sedan en vecka tillbaka på nätterna av klåda i handflatorna och på fotsulorna. Hon verkar inte ha detta problem på dagen, men klådan gör att hon har svårt att sova på natten (hon sover redan dåligt som det är).

Hon har inga blåsor eller eller sår i handflatorna eller på fotsulorna, men husen har förstås blivit röd av allt kliande. Jag smörjer på Bepanten när hon vaknar och kliar, och det tycks lindra för stunden så att hon kan somna om.

Är det någon som käner igen sig eller som vet vad detta kan vara?

Tacksam för era kommentarer!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Svar på tråden Klåda i handflator och på fotsulorna? Vad är detta?
  • Pistou

Tack för era svar!
    Tanken på skabb slog mig inte alls eftersom ingen annan i familjen har problem (jag och maken samsover med dottern, så vi borde väl också ha känt av klådan i så fall). Jag har själv haft skabb (dock i vuxen ålder) och hade klåda på långt fler ställen än bara handflator och fotsulor. Men nu enligt länken verkar det vara enbart där det kliar när barn får skabb.

Jag har i alla fall köpt ett antihistamin-medel på apoteket om det skulle vara någon slags allergi, men går såklart till barnläkaren om det fortsätter.

• HiHi

låter som höst blåsor... brukar gå på dagis...
    bonus sonen hade de hör för en månad sen
    kan komma runt munnen oxå m.m är bara å smörja in å vänta ut de ca 1-2 veckor

• HiHi

började å klia å va rött sen efter nån dag kom blåsorna

• Pistou

HiHi, tack för svaret! Jag ska vara uppmärksam på eventuella blåsor.

• Fru Stjärna

Kan vara nässelfeber...

***Rasmus 2004***Kasper 2006*** Pojke BF jan 2011
  • Trocca

jag hade klåda i handflatan o fotsulorna när jag var gravid m mitt tredje barn. Kunde riva o klia mig blodig framför allt under fötterna.  Det var en störning i i leverfunktionen -för mig gick det över i samband med att barnet kom. Ingick i en studie för det problemet. Är det inga blåsor eller liknande så skulle jag be att få en ordentlig undersökning. För mig syntes problemet i blodet på något sätt.

Svar på tråden Klåda i handflator och på fotsulorna? Vad är detta?