• Anonym

    Pappan är missbrukare - vad har jag för skyldigheter som vårdnadshavare?

    Jag har ensam vårdnad om vår son.

    Min sons pappa är en missbrukare. För tillfället är han tvångsplacerad via LVM.

    Han är inte bara en missbrukare. Han misshandlade mig psykiskt och fysiskt under vårat förhållande som varade i flera år.

    Han har inte träffat sonen sedan han var några veckor gammal bara (Nu är han över året).

    Vad har jag för skyldigheter gentemot honom? Måste jag ha mejl kontakt, skriva vad som händer i sonens liv, framsteg m.m?

    Familjerätten sa tidigare att jag hade informations skyldighet, men det sa dom innan han åkte in på behandlingshem.

    Varför ska jag skriva sonens framsteg när han ändå inte sköter sig? Vad har jag för rättigheter?

  • Svar på tråden Pappan är missbrukare - vad har jag för skyldigheter som vårdnadshavare?
  • Anonym

    Har du ensam vårdnad har du inga som helst skyldigheter att ha nån kontakt med honom!
    Om du inte vill det vill säga!
    Och i det läget han befinner sig i nu så finns det väl ingen vettig anledning till varför su skulle!
    LVM är idag relativt svårt att få så man inser nog snabbt vilken grav av missbruk ha befinner sig i!
    Men rent lagmässigt så NEJ du har ingen skyldighet att hålla nån som helst kontakt med honom!

  • Anonym (Mli21)

    Du har som vårdnadshavare informationsskyldighet gentemot den andra föräldern om saker som underlättar umgänget. Ex hälsotillstånd, händer av betydelse, och utlandsvistelser mm. Nu finns ju inget umgänge men det kanske det gör i framtiden och då kan det ju vara betydande saker som du missat att informera om. Lagen som reglerar detta utgår ju i från barnets bästa, inte vad du tycker är rimligt utefter vart den andra föräldern befinner sig nu och i vilket skick denne är. Jag förstår verkligen din känsla då jag har en liknande situation djälv. Men att klippa av den andra föräldern kan användas emot dig senare. Fortsätt informera så har du ryggen fri och du har följt lagen trots omständigheterna. Detta kan bara vara till din fördel om den andra föräldern skulle väcka åtal gällande vårdnad och umgänge längta fram.

  • Anonym (Famrätt)

    Jo du har en informationsskyldighet. Att han är missbrukare och att du har ensam vårdnad förändrar inte den saken. Tvärtom så har man större ansvar som boendeförälder och ensam vårdnadshavare eftersom den flräldern som ej har vårdnaden inte själv kan eftersöka information.

  • Anonym (sjukt)

    Det är så sjukt att ts ska behöva skicka en massa information till en man med svårt missbruk och som vägrar behandling. Hur är det barnets bästa? Det bästa i det här läget är väl att ts har bra förutsättningar att ensam finnas där för barnet. om pappan sen hamnar i ett bättre läge kan det ju vara relevant att informera honom.

  • Anonym (Skitsnack. . .)
    Anonym (Famrätt) skrev 2019-11-02 23:26:57 följande:

    Jo du har en informationsskyldighet. Att han är missbrukare och att du har ensam vårdnad förändrar inte den saken. Tvärtom så har man större ansvar som boendeförälder och ensam vårdnadshavare eftersom den flräldern som ej har vårdnaden inte själv kan eftersöka information.


    Men varför sitter man och svarar i forum när man har noll koll på vad man skriver om?! Jag har aldrig förstått det fenomenet. . .

    Och du tycker inte att den stackarn själv kan söka information. Har han ingen telefon för att skriva ett mess om det är något han vill veta? Skulle han börja bli stabil och vilja ha umgänge får TS ta det då, just nu finns inget hon kan göra och hon har inga skyldigheter gentemot pappan.
  • Anonym (lagboken)
    Anonym (Skitsnack. . .) skrev 2019-11-03 08:04:24 följande:

    Men varför sitter man och svarar i forum när man har noll koll på vad man skriver om?! Jag har aldrig förstått det fenomenet. . .

    Och du tycker inte att den stackarn själv kan söka information. Har han ingen telefon för att skriva ett mess om det är något han vill veta? Skulle han börja bli stabil och vilja ha umgänge får TS ta det då, just nu finns inget hon kan göra och hon har inga skyldigheter gentemot pappan.


    Föräldrabalken

    "Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall umgås med en förälder som det inte bor tillsammans med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det. Om barnet skall umgås med en förälder som inte är vårdnadshavare eller med någon annan som står barnet särskilt nära, skall upplysningar enligt första meningen lämnas av vårdnadshavaren."

    Man har visst en viss informationsplikt som förälder och vårdnadshavare. Det handlar om information som ska främja umgänge som barnet ska ha med pappan.
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Skitsnack. . .) skrev 2019-11-03 08:04:24 följande:

    Men varför sitter man och svarar i forum när man har noll koll på vad man skriver om?! Jag har aldrig förstått det fenomenet. . .

    Och du tycker inte att den stackarn själv kan söka information. Har han ingen telefon för att skriva ett mess om det är något han vill veta? Skulle han börja bli stabil och vilja ha umgänge får TS ta det då, just nu finns inget hon kan göra och hon har inga skyldigheter gentemot pappan.


    Ställ den frågan till dig själv istället eftersom du inte har en aning om vad du talar om. Du blandar ihop vad du själv anser och hur det de facto ser ut.

    När jag pratar om rätt att söka information så menar jag att pappa som icke vårdnadshavare inte har rätt att exempelvis ta kontakt med skola, sjukvård etc för att få information.

    Jo som ensam vårdnadshavare och som boendeförälder har man en stor skyldighet att informera den andra föräldern oavsett om DU tycker att det borde vara så eller inte.
  • Anonym (Skitsnack. . .)
    Anonym (lagboken) skrev 2019-11-03 08:30:26 följande:
    Föräldrabalken

    "Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall umgås med en förälder som det inte bor tillsammans med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det. Om barnet skall umgås med en förälder som inte är vårdnadshavare eller med någon annan som står barnet särskilt nära, skall upplysningar enligt första meningen lämnas av vårdnadshavaren."

    Man har visst en viss informationsplikt som förälder och vårdnadshavare. Det handlar om information som ska främja umgänge som barnet ska ha med pappan.
    Anonym (Famrätt) skrev 2019-11-03 08:59:05 följande:
    Ställ den frågan till dig själv istället eftersom du inte har en aning om vad du talar om. Du blandar ihop vad du själv anser och hur det de facto ser ut.

    När jag pratar om rätt att söka information så menar jag att pappa som icke vårdnadshavare inte har rätt att exempelvis ta kontakt med skola, sjukvård etc för att få information.

    Jo som ensam vårdnadshavare och som boendeförälder har man en stor skyldighet att informera den andra föräldern oavsett om DU tycker att det borde vara så eller inte.
    Men kärar nan, det är precis vad jag skrev. Man har det i samband med umgänge. Jag tyckte precis att jag skrev "om han blir stabil och vill ha umgänge får TS ta det då. . .".

    TS har ingen skyldighet att ha någon som helst kontakt med pappan för att tala om saker sådär i största allmänhet. Den dagen han vill och ha umgänge får TS ta det, inte nu.

  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Skitsnack. . .) skrev 2019-11-03 09:28:01 följande:

    Men kärar nan, det är precis vad jag skrev. Man har det i samband med umgänge. Jag tyckte precis att jag skrev "om han blir stabil och vill ha umgänge får TS ta det då. . .".

    TS har ingen skyldighet att ha någon som helst kontakt med pappan för att tala om saker sådär i största allmänhet. Den dagen han vill och ha umgänge får TS ta det, inte nu.


    Suck.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Famrätt) skrev 2019-11-03 09:31:32 följande:
    Suck.
    Vad suckar du för? "Skitsnack" har ju rätt.

    Man har skyldighet att informera den andre föräldern vid umgänge om viktiga saker som kan främja umgänget. Informationsskyldigheten innebär inte att man i övrigt behöver ägna sig åt att meddela en massa. I det här fallet behöver TS inte meddela något alls eftersom umgänge inte är aktuellt. Skulle det vara så att pappan var villig/intresserad/kapabel som förälder så Vore det bra om TS berättade saker om barnet som t ex att det gick bra på 4-årskontrollen eller att det är föräldramöte nästa vecka men det är inget måste.
Svar på tråden Pappan är missbrukare - vad har jag för skyldigheter som vårdnadshavare?