• mammas små

Arbetslös med hobbyverksamhet

Jag är arbetslös och gillar att tillverka egna smycken.
    Om jag skulle vilja sälja dessa ska jag ha nån sorts skattsedel och får jag behålla min a kassa?
    Det handlar inte om att jag ska tjäna stora pengar på det

• Svar på tråden Arbetslös med hobbyverksamhet
  • Majken

Kolla med skatteverket, de kan sånt! Har för mig att man får ha en viss sidoinkomst utan att skatta för det så länge det inte överskrider ett visst belopp, men vet inte exakta siffror.

Gällande A-kassa så får du väl behålla den då också, så länge du är aktivt arbetssökande 40 tim/v och alltså grejar med dina smycken på kvällstid/helger?

Men kolla med både skatteverket och din A-kassa för att vara på den säkra sidan - härinne lär du förmodligen få både olika svar och kanske ett o annat påhopp

Love my M-girls
  • Pe4r

Starta eget bidrag kanske 6 eller 12 månader?

Efter en tid kanske du har byggt upp nått att leva på. 

• Skumboll

Mycket mycket tveksamt att du får ha ett aktivt företag när du går på a-kassa. 

Det får inte jag, utan måste i sådana fall lägga företaget vilande under hela min a-kasseperiod.  

♥ Simon ♥
  • Astarte

Känner du någon som kan hänga på kan ni starta en ekonomisk förening och köra den vägen. Det vet jag flera som gjort som arbetslösa. Vad det gäller vinst ska du skatta från första kronan du tjänar på verksamheten, men först får du ju göra avdrag för alla utgifter du haft i samband med inköp och så.

Lycka till!

• Mummy

Du får inte ha registrerat företag så länge du inte haft den ett år samtidigt som du jobbade heltid.
    Hade själv företag, men skrev det på maken pga Akassan

• jassikan

Har man haft företaget innan man blev arbetslös kan a-kassan i vissa fall godkänna att man behåller företaget. Men det finns en del villkor som man måste uppfylla och man måste ansöka om det hos a-kassan (exempelvis man måste ha haft företaget en viss tid innan arbetslöshet).

Här finns info om F-skatt:
    http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/svarpavanligafragor/fskatt.4.18e1b10334ebe8bc80003982.html

Driver man verksamhet i vinstsyfte får man skatta från första kronan:
    http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/internet/forsaljning.4.7b610ded10741da92fa8000834.html?posid=2&sv.search.query.allwords=hobbyverksamhet

"Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, t.ex möbler, hemelektronik, prydnadsföremål o.d, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kr. Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har."

• giftfri

Tror inte du har minsta chans att få behålla A-kassan..
    Jag bor på en skog/jordbruksfastighet, å hade ett helvete de ggr jag var tvungen att stämpla, efter som en sån fastighet alltid är ett företag.
    Det blev till att skriva intyg hit å dit, intyga att jag inte jobbade i skogen eller sålde nåt från den/fastigheten.., så rena livegenskapen drabbar den som har ett företag, när man uppbär A-kassa.

• Rufsas

Nope. Jag har kollat för egen del. I den sekund du startar enskild firma så är du inte längre berättigad till a-kassa.

• mammas små

Jag hade inte tänkt starta ett företag utan mer att den hobby jag har att jag kan om de är nån som vill köpa mina smycken att jag kan sälja. Det handlar inte om att tjäna pengar. ingen vinst precis är det på det jag gör.

skulle jag sälja nått så är det kanske 100 jag tjänar på en måndad

• Rufsas
    mammas små skrev 2010-11-24 09:59:38 följande:

Jag hade inte tänkt starta ett företag utan mer att den hobby jag har att jag kan om de är nån som vill köpa mina smycken att jag kan sälja. Det handlar inte om att tjäna pengar. ingen vinst precis är det på det jag gör.

skulle jag sälja nått så är det kanske 100 jag tjänar på en måndad

Men du vet att det är förbjudet att sälja saker svart?
  • mammas små
    Rufsas skrev 2010-11-24 10:35:52 följande:
    Men du vet att det är förbjudet att sälja saker svart?
    Klart jag vet det!
    Vet att det finns f skattsedel som vem som helst kan skaffa sig men kanske inte för en som är arbetssökande.
    får lägga ner att göra min hobby mer än till mig själv. Får helt enkelt vara snäll och ge bort ist
  • Stormorsan

Fast F-skattsedel behöver man inte för hobbyverksamhet. bedriver man hobbyverksamhet så deklarerar man helt enkelt vinsten i den vanliga deklarationen årligen.

För att "få" en F-skattsedel krävs att verksamheten bedrivs med ett vinstsyfte.

• MissMay

Hur har det gått för dig? Jag är själv lite i samma situation. Jag har börjat på en hobbyverksamhet ( http://facebook.com/InspirationToGo ) och hoppas en dag att det kan generera i ett företag men så länge jag inte tjänar över 30 000 kr om året så behöver jag inte registrera något företag. Jag är dock lite undrande angående skattning ock så ?

• Stormorsan
    MissMay skrev 2012-12-06 10:31:33 följande:

Hur har det gått för dig? Jag är själv lite i samma situation. Jag har börjat på en hobbyverksamhet ( facebook.com/InspirationToGo ) och hoppas en dag att det kan generera i ett företag men så länge jag inte tjänar över 30 000 kr om året så behöver jag inte registrera något företag. Jag är dock lite undrande angående skattning ock så ?

1. Vinst i hobbyverksamhet bestattas från första krona i vinst.
    2. Kommer man upp till en omsättning om 30 000 kr måste man dessutom betala moms på hela beloppet.

Lite begreppsförklaringar.

Vinst = summan man säljer för minus summan av kostnader.
    Omsättning = summan man säljer för UTAN avdrag för kostnader.
  • LVv

Ja varför inte, jag är kock och gillar mat :)

Svar på tråden Arbetslös med hobbyverksamhet